Prowadzone, zaawansowane prace nad nowym SUV-em 9-6X we współpracy z Subaru przerwano po rozwodzie japońskiej marki z GM 3 lata temu. Teraz Saab nabiera oddechu i ambitnie planuje wejście do nowych segmentów. Pokazany na salonie samochodowym w Detroit studyjny crossover 9-4X w wersji produkcyjnej pojawi się na rynku już pod koniec tego roku. Jak zapewniają przedstawiciele koncernu, model został zbudowany od podstaw na zupełnie nowej platformie General Motors, zaprojektowanej w ośrodkach badawczych w USA. Za wygląd zewnętrzny odpowiedzialny jest zespół stylistów i inżynierów pod kierownictwem Anthony'ego Lo, dyrektora zaawansowanego designu General Motors Europe. To właśnie on postarał się o to, by auto otrzymało cechy typowe dla najnowszej linii szwedzkiej marki, zaprezentowane wcześniej w uhonorowanym licznymi nagrodami koncepcie Aero X. "Skupiliśmy się na tym, aby w crossoverze rozwinąć te pomysły i dopasować je do funkcjonalności oraz sportowo-rekreacyjnego charakteru modelu" - mówi Lo. Jak widać, skandynawskie proste formy, z czysto prowadzonymi liniami i brakiem udziwnień, idealnie pasują do tego typu samochodu. 9-4X zwraca na siebie uwagę nie tylko zimną elegancją, lecz także potężnymi, 21-calowymi alufelgami. We wnętrzu, z kokpitem "zorientowanym" na kierowcę i czterema indywidualnymi fotelami, również widać inspirację studyjnym Aero X. Zastosowanie specyficznego rodzaju prędkościomierza przypominającego wysokościomierz (altimetr) oraz kierownica z lotniczym wzorem to z kolei odwołanie się do dziedzictwa koncernu w zakresie konstruowania samolotów. Dzięki współpracy z firmą Salomon auto zostało wyposażone w unikalny system do przewożenia nart i sprzętu do sportów zimowych. W jego skład wchodzi przesuwana tylna podłoga z aluminiową szyną i uchwytami, do których przytwierdza się maksymalnie 3 komplety desek i kijków. Buty można przechowywać w ogrzewanym schowku pod podłogą. Dla maksymalnej praktyczności cały bagażnik wyłożony jest wodoszczelną i odporną na zarysowania gumową wykładziną. Pod maskę 9-4X BioPower Concept trafił turbodoładowany silnik, przystosowany do zasilania bioetanolem E85 (mieszanką bioalkoholu z benzyną w proporcjach 85:15). E85 ma wyższą liczbę oktanową i w połączeniu z powietrzem w cylindrze zapewnia większy stopień sprężania niż w przypadku zasilania zwykłą benzyną (odpowiednio: 10,5 zamiast 9,2). Zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa oraz turbodoładowania powoduje z kolei, że moc na biopaliwie sięga 300 KM, a maksymalna wartość momentu - 400 Nm - dostępna jest w zakresie od 2600 do 5100 obr./min (85 proc. momentu do dyspozycji już od 2000 obr./min). Stosowanie E85 ma również wymierny efekt dla środowiska naturalnego, bowiem auta na tym paliwie emitują znacznie mniej CO2 do atmosfery. Saab wyposażył swojego crossovera w najnowszy system napędu XWD (taki sam jak we wchodzącej właśnie na rynek, czteronapędowej odmianie modelu 9-3), który nie tylko rozdziela moment pomiędzy przednią i tylną osią, lecz także tylnymi kołami (elektronicznie kontrolowany dyferencjał o ograniczonym uślizgu). We wrześniu tego roku na salonie samochodowym w Paryżu koncern ujawni pełną specyfikację produkcyjnej wersji modelu.
Saab 9-4X BioPower Concept - Skandynawski crossover
To wyjście naprzeciw potrzeb klientów, którzy dotychczas mieli dość ograniczony wybór i często mimo sympatii do marki musieli sięgać po produkty konkurencji.Co prawda, przez krótki czas można było w salonach firmy znaleźć małe 9-2X oraz SUV-a 9-7X, ale nie były to własne konstrukcje, ale bazujące na Subaru Imprezie kombi i Chevrolecie TrailBlazerze klony, dostępne zresztą (z drobnymi wyjątkami) tylko na rynku amerykańskim.