W dzisiejszym odcinku naszego poradnika przedstawiamy pozostałe pojazdy z tego przedziału cenowego. Większość z nich to modele klasy kompakt. Reprezentantami tego segmentu są zwycięzca w konkursie na samochód roku 2002 Peugeot 307, nowa Toyota Corolla, Seat Leon zbudowany na płycie podłogowej Toledo, Volkswagen Golf, Renault Mégane, Honda Civic, Nissan Almera i minivan Mitsubishi Space Star. Klasę średnią reprezentuje Kia. W interesującym nas przedziale cenowym można kupić następczynię Sephii, Spectrę oraz Shumę. W zestawieniu pojawił się także pierwszy reprezentant samochodów terenowych, Suzuki Samurai. Amatorzy niektórych modeli nie będą mieli niestety zbyt dużego wyboru w przypadku silnika oraz wersji nadwoziowych. Wszystkie samochody dostępne są tylko z benzynowymi jednostkami napędowymi. Wersje wysokoprężne wymagają wyłożenia minimum 50 tysięcy złotych. Ograniczenia występują również w przypadku wersji nadwoziowych. Ceny żadnego samochodu typu kombi nie mieszczą się poniżej 50 tysięcy złotych. Sedana mogą nabyć tylko klienci decydujący się na Opla Astrę (p. cz.1).Najszerszą gamę modeli oferuje Toyota. Corolla występuje jako hatchback sedan, kombi oraz van Verso. Tylko hatchback kosztuje poniżej 50 tysięcy złotych.Pocieszający dla kupujących jest natomiast fakt, że nie trzeba wydawać więcej niż 50 tysięcy, żeby jeździć bezpiecznym i komfortowym samochodem. Już w standardowym wyposażeniu niektórych modeli występują poduszki powietrzne, ABS, klimatyzacja lub komputer pokładowy. Normą stało się seryjne instalowanie elektrycznie sterowanych szyb i lusterek oraz centralnego zamka. Niechlubny wyjątek w tej klasyfikacji stanowi ubogo wyposażony Golf oraz wręcz spartańsko wykończone Suzuki Samurai.Peugeot 307Klienci zainteresowani kupnem kompaktowego Peugeota mają do wyboru model 307 z nadwoziem hatchback 3- lub 5-drzwiowym. Samochód będzie powstawał też jako kombi oraz coupé-cabrio.Sylwetka auta wyglądem przypomina vana. Zaprojektowany w ten sposób Peugeot gwarantuje dużą ilość miejsca nad głową. Znaczny rozstaw osi gwarantuje również wystarczającą ilość przestrzeni na nogi. Takie rozwiązanie ogranicza możliwości ładunkowe auta. Bagażnik mieści 340 litrów przy normalnym położeniu siedzeń, a po ich złożeniu do dyspozycji jest 1330 litrów przestrzeni ładunkowej.Klienci poszukujący auta do 50 tysięcy złotych muszą się zadowolić najmniejszym silnikiem benzynowym. Nie oszałamia osiągami, ale wystarczy do codziennej jazdy. Zużycie paliwa nie doprowadzi właściciela do bankructwa.Zawieszenie poprawnie tłumi nierówności i zapewnia bezpieczne podróżowanie. Dobre wyczucie drogi zapewnia precyzyjny układ kierowniczy. Samochód dostępny jest od 45 600 złotych za 3-drzwiowy model 1.4 XR, a bogatsza wersja XS z takim samym silnikiem kosztuje 48 200 złotych. Odmiany 5-drzwiowe wszystkich modeli są droższe o tysiąc złotych. W ofercie jest również wersja XT Premium wymagająca dopłaty 5 tysięcy w porównaniu z modelem XT. Peugeota można ubezpieczyć, wykupując w Hestii pakiet za 6,2 procenta wartości. Toyota CorollaNajnowsze wydanie Corolli w sprzedaży jest od stycznia 2002 r. W marcu do hatchbacka dołączył sedan, kombi i van Verso. Na przełomie kwietnia i maja pojawi się TSport. Miejsca dla pasażerów jest dużo w obu rzędach siedzeń. To zasługa dużego rozstawu osi. Cierpią na tym możliwości ładunkowe. Do bagażnika mieści się tylko 289 litrów przy normalnym położeniu siedzeń oraz 960 po ich złożeniu.Najtańsza Corolla w wersji Base kosztuje 45 600 złotych, a Terra 48 300 złotych. Oba auta z silnikiem 1,4 litra i z 3-drzwiowym nadwoziem. Odmiana 5-drzwiowa jest droższa o 2400 zł, sedan o około 4100 zł i kombi o 5700 zł. Ubezpieczenie w PZU kosztuje 7,5 procenta ceny auta, a w Allianz 9 procent. Kia SpectraW ofercie Kii Spectra zastąpiła Sephię. Samochód w sprzedaży pojawił się w zeszłym roku.Wnętrze zapewnia wygodne podróżowanie czterem pasażerom. Trzy osoby z tyłu będą narzekać na zbytni ścisk. W bagażniku można zmieścić 416 litrów ładunku. Przewóz drobiazgów umożliwiają schowki na desce rozdzielczej i w podłokietniku oraz kieszenie w drzwiach.Niezbyt udany jest silnik. Dobre przyspieszenia można uzyskać, tylko utrzymując go na wysokich obrotach. Niestety wówczas jest głośno.W Polsce Spectra dostępna jest tylko w jednej wersji 1.6 LS kosztującej 47 700 złotych.Ubezpieczenie w PZU wynosi 6,2 procenta ceny auta. VW GolfPierwszy Volkswagen Golf pojawił się w 1973 roku. Dzisiaj w sprzedaży jest już czwarta generacja tego kompaktu, która zadebiutowała w 1997 roku.W solidnie wykonanym wnętrzu użyto materiałów dobrej jakości. Przestrzeń z przodu i z tyłu jest wystarczająca dla pięciu pasażerów. Przeciętny w tej klasie bagażnik po-mieści 330 litrów ładunku przy standardowym położeniu siedzeń i 1184 litry po złożeniu tylnej kanapy.Zastosowane silniki zaspokoją potrzeby wielu klientów. Dla najmniej wybrednych jest jednostka benzynowa o pojemności 1,4 litra. Kierowcy o sportowym zacięciu wybiorą z pewnością model z motorem 1.8 T o mocy 150 KM. Dla oszczędnych są diesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy od 68 do 130 KM.Do 50 tysięcy złotych można kupić wersję 1.4 Basis za 46 990 złotych. Trendline jest droższy o 3100 złotych, a Comfortline o 5600 zł. Kombi kosztuje średnio o 3500 złotych więcej. Ubezpieczenie w Allianz wynosi 6,5 procenta wartości auta.Seat LeonW roku 1999 na bazie Seata Toledo powstał hatchback Leon. W Polsce nie jest sprzedawana najmocniejsza odmiana Cupra z jednostką napędową o mocy 204 KM.Za najtańszą wersję Stella z 1,4-litrowym silnikiem trzeba zapłacić 47 700 złotych, a model 1.6 Stella kosztuje 49 490 złotych.Ubezpieczenie w Hestii za 6,1 procenta wartości samochodu można kupować do ósmego roku eksploatacji.Honda CivicKompaktowa Honda w produkcji jest od 1972 roku. Siódma generacja zadebiutowała w zeszłym roku. W zależności od potrzeb samochód występuje jako 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz sedan. W bagażnikach poszczególnych wersji można przewieźć odpowiednio 315, 370 lub 450 litrów ładunku. Za najtańszą wersję z 3-drzwiowym nadwoziem i silnikiem o pojemności 1,4 litra trzeba zapłacić 48 900 złotych. Pakiet ubezpieczeniowy w PZU wynosi 7,5 procenta ceny samochodu. Można go przedłużać do 5 roku eksploatacji.Nissan AlmeraW roku 1995 Almera w ofercie Nissana zastąpiła model Sunny. Samochód sprzedawany jest z nadwoziem typu hatchback i sedan oraz jako minivan Tino.Nadwozie zostało zaprojektowane w sportowym stylu, który podkreślają szeroki tylny słupek i wysoko zarysowana linia szyb.W przytulnym wnętrzu wykorzystano materiały dobrej jakości. Całość została skomponowana z uwzględnieniem funkcjonalności i ergonomii. Deska rozdzielcza jest czytelna, a wszystkie przełączniki zostały umieszczone w zasięgu ręki kierowcy. Pasażerowie podróżują na wygodnych fotelach z poprawnym trzymaniem.Podstawowa jednostka napędowa wystarczy do sprawnej jazdy, ale nie zapewnia oszałamiających osiągów. Zaletą jest za to jej cicha praca. Zastrzeżenia budzi natomiast za wysoki apetyt na paliwo. Almera otrzymała sztywno zestrojone zawieszenie. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu przestrzenną belkę skrętną. Dzięki temu żadnego problemu nie stanowi dynamiczne pokonywanie ciasnych łuków. Jednocześnie poprawnie tłumi nierówności drogi, nie przenosząc ich do kabiny. Dzięki obniżeniu podatku akcyzowego cena najtańszej Almery plasuje się poniżej 50 tysięcy i wynosi obecnie 48 900 złotych. Pakiet ubezpieczeniowy w PZU obejmujący AC, OC i NW to 7 procent ceny samochodu.Mitsubishi Space StarNa skróconym o pięć centymetrów podwoziu Carismy Japończycy stworzyli minivana. Samochód zadebiutował w 1998 roku. Do Polski Space Star trafił w następnym roku.Budowa nadwozia zapewnia dużo przestrzeni na nogi i głowę nawet dla osób o wzroście powyżej 180 cm. Komfort jazdy zapewniają także fotele z dobrym podparciem pod udami i z boków. Bagażnik mieści od 370 do 1370 litrów w zależności od położenia tylnych siedzeń. Sprężyste zawieszenie dobrze tłumi nierówności nawierzchni, a jednocześnie zapewnia bezpieczną jazdę. Szybkie przejeżdżanie zakrętu powoduje tylko lekką, łatwą do opanowania nadsterowność. Wadą układu jezdnego są słabe hamulce podatne na fading. Droga hamowania ze 100 km/h przy zimnych tarczach wynosi 41,5 metra, a przy rozgrzanych 43 metry. Najtańszy Space Star w wersji 1.3 Family kosztuje 45 990 złotych. To jedyny dostępny model poniżej 50 tysięcy złotych. Pakiet ubezpieczeniowy w Allianz to 4,9 procenta wartości samochodu. Renault MéganeObecny wygląd Mégane zawdzięcza liftingowi przeprowadzonemu w 1999 roku.Wnętrze jest przestronne tylko z przodu. Bagażnik hatchbacka mieści od 348 do 1210 litrów, sedana od 510 do 1310 i kombi od 485 do 1600 litrów. W coupé i cabrio te wartości wynoszą odpowiednio 288 i 280 litrów. Samochód dostępny jest od 46 500 złotych za wersję 1.4 Fidji, 1.6 Fidji kosztuje 48 500 złotych, a model 1.4 Authentique 48 300 złotych. W ofercie jest także sedan droższy o 2050 złotych i kombi kosztujące 4 tysiące złotych więcej. Ubezpieczenie w Allianz kosztuje od 7,6 procenta wartości samochodu.Kia ShumaW zeszłym roku do sprzedaży została wprowadzona druga generacja Shumy.Wykonane z dobrych materiałów wnętrze zapewnia wystarczającą ilość miejsca. Narzekać na brak miejsca nad głową z tyłu mogą tylko wysokie osoby. Bagażnik mieści od 440 do 780 litrów ładunku.Ubezpieczenie Shumy w pakiecie PZU obejmuje OC, AC, i NW. Koszt to 6,2 procenta ceny auta.W Polsce występuje tylko wersja 1.6 LS, za którą trzeba zapłacić 48 700 złotych. Suzuki SamuraiSamochód powstaje w niemal niezmienionej postaci już od 1982 roku. Nadwozie zostało nieznacznie zmodyfikowane przed dwoma laty. Poruszanie się w terenie oprócz napędu na wszystkie koła umożliwia reduktor. Pomaga w tym również duży prześwit (205 mm) oraz dobre kąty natarcia i zejścia o wartości odpowiednio 42 i 34 stopnie.Auto dostępne jest ze sztywnym dachem za 48 060 złotych. Ubezpieczenie w Allianz wynosi 8,4 procenta ceny. PodsumowanieKlienci, którzy na samochód mogą wydać prawie 50 tysięcy złotych, mają duży wybór modeli. Łącznie na rynku jest 20 samochodów, których podstawowe wersje kosztują pomiędzy 40 a 50 tysiącami zł. Nie ma tu już aut klasy B, bo można je kupić za mniej niż 40 tysięcy. Najmniejsze w zestawieniu są kompakty i ich jest najwięcej. Drugą grupę stanowią auta klasy średniej. Pojawiły się również modele wielkopojemne takie jak CitroĎn Berlingo lub Fiat Dobl?. Za niecałe 50 tysięcy złotych amatorzy off-roadu mogą kupić Suzuki Samuraia. Nie jest to wprawdzie typowy terenowiec, ale na łatwiejsze bezdroża w zupełności wystarczy.