W testowanej wersji - z silnikiem Diesla o mocy 140 KM - zapewnia wręcz sportowe emocje. Oprócz silnika drugim jasnym punktem jest sekwencyjna skrzynia DSG zmieniająca biegi jedwabiście i jednocześnie błyskawicznie. Wnętrze jest obszerne, wysoko poprowadzona linia dachu (Altea ma 157 cm wysokości) zapewnia odpowiednią ilość miejsca wysokim osobom siedzącym i na przednich, i na tylnych fotelach. Dwupłaszczyznowa regulacja kierownicy oraz pionowe ustawianie fotela kierowcy pozwalają dobrać optymalną pozycję za kierownicą. Fotele - jak w innych modelach Seata - sprężyste, wygodne i niemęczące nawet podczas długich podróży. Widoczność na boki i do tyłu ograniczona grubymi słupkami. Silnik jest dość głośny (tak pracują pompowtryskiwacze), lecz nadrabia tę wadę dużym momentem obrotowym, 320 Nm, dostępnym w zakresie 1750-2500 obr./min oraz znakomitymi osiągami (patrz tabelka obok).+ Obszerna kabina, mocny i ekonomiczny silnik, wysokie osiągi, doskonała skrzynia DSG, skuteczne hamulce- Wysoka cena, dość głośny silnik, szerokie słupki ograniczające widoczność na boki oraz do tyłu