CNG, czyli Compressed Natural Gas to sprężona forma metanu, z którym na co dzień spotykamy się w kuchenkach gazowych. W kilku aspektach gaz CNG góruje nad znacznie bardziej popularnym LPG. Jest lżejszy od powietrza, więc w przypadku rozszczelnienia instalacji nie będzie zalegał przy posadzce garażu, co zmniejsza ryzyko pożaru lub eksplozji. Silnik spalający CNG emituje do atmosfery mniej toksycznych związków od jednostki zasilanej benzyną. Cena gazu ziemnego nie ulega dużym wahaniom, więc na stacji nie trzeba obawiać się przykrej niespodzianki...

Wbrew pozorom metan nie jest idealną substancją do napędu samochodów. W Polsce działa zaledwie 29 stacji sprzedających CNG. Alternatywne paliwo musi być składowane w dużych ciężkich butlach. Tylko solidne zbiorniki są bowiem w stanie podołać wysokiemu ciśnieniu gazu CNG. Mimo tego wytwórcy samochodów eksperymentują z gazem. Wizja znacznych oszczędności na paliwie działa na klientów jak magnes.

Wyzwanie podjął m.in. Seat. W ponad 600-litrowym bagażniku Altei udało się zmieścić trzy butle. Ich obecność zmniejszyła objętość kufra oraz zwiększyła obciążenie tylnej osi o 100 kilogramów. W efekcie Altea sprawia wrażenie mniej funkcjonalnej oraz bardziej ociężałej od XL-ki napędzanej tradycyjnymi paliwami. Na szczęście to tylko pozory. Wnętrze testowanego Seata jest przestronne i funkcjonalne, choć zmontowane z ponurego i twardego plastiku. Pojemność bagażnika przekracza 500 litrów, co w zupełności wystarczy nawet do przewiezienia wakacyjnego ekwipunku. Precyzyjny układ kierowniczy, mocne hamulce oraz sprężyste zawieszenie sprawiają, że Seat prowadzi się pewnie i przewidywalnie. Niedogodności trzeba spodziewać się w trakcie jazdy po koleinach. Seat nie darzy ich sympatią, co oznajmia myszkowaniem po drodze.

Kabina pasażerska prezentowanej Altei niemal nie różni się od pozostałych odmian. O wyposażeniu samochodu w instalację CNG informuje tylko niewielki przełącznik. Zasilanie gazowe można uruchomić dopiero po rozgrzaniu silnika temperatury roboczej. W przeciwnym razie jednostka napędowa będzie gasła podczas pracy na wolnych obrotach. Przełączenie na CNG skutkuje nieznacznym obniżeniem hałasu emitowanego przez silnik oraz zauważalnie zmniejsza osiągi. Na benzynie sprint od 0 do 100 km/h trwa niecałe 13 sekund. "Zagazowana" Altea rozpędza się do "setki" ponad dwie sekundy dłużej. Ograniczenie temperamentu utrudnia wyprzedzanie oraz dynamiczne włączanie się do ruchu. Cierpliwość zostaje wynagrodzona na stacji paliw...

Umieszczone w bagażniku butle mogą pomieścić 18 m3 metanu. W mieście wystarcza to na pokonanie 200-240 km. Za metr sześcienny metanu należy zapłacić ok. 2,1 zł. Oznacza to, że pokonanie stu kilometrów Alteą XL CNG kosztuje zaledwie 16-19 zł.

Rachunki za przebycie podobnej odległości na benzynie są znacznie wyższe. W trakcie jazdy po obszarze zabudowanym 102-konny silnik 1.6 domaga się ok. 10 l/100km. Przy obecnych cenach paliw pokonanie stu kilometrów może więc kosztować ponad 40 zł. Korzyści płynące z użytkowania samochodu z instalacją CNG są więc oczywiste.

Przy rocznych przebiegach rzędu 20 tysięcy kilometrów prawdziwe oszczędności przyjdą po dwóch latach. Tyle czasu potrzeba na amortyzację ceny zakupu układu o wartości 8,5 tysiąca złotych. W chwili obecnej Seat proponuje instalację CNG wyłącznie do Altei XL z silnikiem o pojemności 1,6 litra. Bazowa wersja wyposażeniowa Audience z instalacją CNG kosztuje ok. 76 tysięcy złotych. W standardzie auto otrzymuje sześć poduszek powietrznych, ABS, kontrolę trakcji oraz elektrycznie sterowane lusterka i przednie szyby.

Przedstawiciele Seata nie kryją, że Altea XL CNG jest propozycją skierowaną przede wszystkim do firm, których pracownicy są zmuszeni do pokonywania dużych odległości. Zalety rozwiązania doceniła m.in. jedna z warszawskich korporacji taksówkowych. W jej barwach jeździ ponad 100 Altei "z gazem". A osoby prywatne? Kto dużo porusza się przede wszystkim w obrębie miasta ze stacją tankowania CNG - powinien być zadowolony. Sytuacja wygląda mniej obiecująco w przypadku pozamiejskich wojaży. Przy niezbyt forsownej jeździe Altea może pokonać na metanie około 300 kilometrów. Na terenie Polski znajduje się 29 punktów tankowania CNG, więc istnieje spore prawdopodobieństwo, że podróż powrotną przyjdzie odbyć na benzynie…