Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Seat Ibiza Cupra - Hiszpański ogień

Seat Ibiza Cupra - Hiszpański ogień

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Szybki, twardy, poręczny - najnowsze wcielenie Seata Ibizy - Cupra -może być prawdziwym przyjacielem osób, w których żyłach płynie choć maładomieszka benzyny, a komfort nie jest priorytetem

Seat Ibiza Cupra - Hiszpański ogień
Seat Ibiza Cupra - Hiszpański ogieńŹródło: Auto Świat

Nadwozie/wnętrze

O ile silnik rzeczywiście jest pewnym novum w tym aucie, o tyle nadwozie z pewnością nie należy do ostatniego krzyku mody (w przyszłym roku pojawi się następca). W Cuprze sportowego wyglądu dodają listwy na progach, spoilery.

Od czasu ostatniego restylingu o wiele lepiej wyglądają materiały użyte do produkcji kokpitu. Miejsca w środku starczy dla dwójki pasażerów plus bagaż na urlop lub dla jeszcze jednego podróżnego, pod warunkiem że wysiądzie na następnym rogu ulicy.

Silnik/skrzynia biegów

Kto powiedział, że prawdziwe GTI już wyginęły? Jest tutaj i ma się dobrze - silnik Golfa GTI (w Seacie o mocy 156 KM) w ascetyczno-kompaktowym ubranku skrojonym przez gorącokrwistych Hiszpanów.

Na nic rozwlekłe opisy, jak auto zachowuje się od 2 do 3 tys. obrotów. Po prostu wpadamy na lewy pas autostrady i zostajemy tam aż do naszego zjazdu. Spalanie, w zależności od humoru prawej nogi, od 8 do 11 litrów na 100 km (w teście około 8,5 l).

Układ jezdny/bezpieczeństwo

Postęp ma swoją nazwę - ESP. Tendencja do zarzucania tyłu po zdjęciu nogi z gazu na pokonywanym szybkim zakręcie została w zupełności wyeliminowana za sprawą elektroniki. Również nerwowe zachowanie układu kierowniczego podczas przyspieszania zostało znacząco zmniejszone.

Amatorzy sportowej jazdy życzyliby sobie bardziej bezpośredniego układu kierowniczego. Droga hamowania na poziomie 37,4 metra stanowi najwyższą europejską czołówkę.

Komfort

Auto ma tak sztywno zestrojone zawieszenie, że nawet najechanie na leżący na jezdni klonowy listek powoduje podskakiwanie kierowcy i pasażera. Póki co nie udało się jednak uzyskać kompromisu pomiędzy komfortem a bezpieczeństwem jazdy z wyższymi prędkościami. Co się tyczy wyposażenia zwiększającego komfort... W topowej wersji Ibizy klimatyzacja (dopłata 2100 DEM) powinna być standardem.

Koszty

Przeciwnicy powiedzą "Małe auto za spore pieniądze, duża utrata wartości i wysokie koszty utrzymania". Wszystko to prawda, ale radość z jazdy ogromna. Niestety, Seat Ibiza Cupra nie jest w Polsce oferowany.

Podsumowanie

Wspaniała zabawka dla chłopców, którzy nigdy nie chcą dorosnąć (i przy tym dość zamożnych). Prawdziwe auto na kilka dzikich lat jazdy po pasie przeznaczonym do wyprzedzania (lewym oczywiście).

Ocena: 4

Segment B
Typy nadwozia 3- lub 5-drzwiowy hatchback
Silniki 1.0 8V 45 KM1.0 8V 50 KM1.3 8V 54 KM1.4 8V 60 KM1.6 8V 75 KM1.8 8V 90 KM1.8 16V 129 KM1.8 20V 156KM1.8 20V 180KM2.0 8V 115 KM2.0 16V 150 KM1.9 D 64 KM1.9 SDI 68 KM1.9 TD 75 KM1.9 TDI 90 KM / 110 KM
Skrzynia biegów 5 lub 4 (automat)
Długość 3876 mm
Szerokość 1640 mm
Wysokość 1422 mm
Rozstaw osi 2443 mm
Masa własna od 895 kg
Pojemność baku 45 L
Liczba miejsc 5
Pojemność bagażnika 250/ 802 l
Robert Rybicki
Powiązane tematy:Nowe
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków