). Różnicezauważymy także, gdy zajrzymy do wnętrza. Generalnie nowa Ibiza zbliżyła się stylistycznie do swoich nieco starszych braci: Altei, Toledo i Leona. Z przodu uwagę zwracają podwójne reflektory oraz nowy zderzak z dużymi wlotami powietrza u dołu. Z tyłu nowa Ibiza ma znaczek ze swoją nazwą pośrodku klapy bagażnika, pod logo Seata (w starym modelu napis jest z boku). Jeśli z tyłu zauważymy podwójną końcówkę rury wydechowej, to znak, że mamy przed sobą Ibizę w wersji FR z silnikiem 1.8 o mocy 150 KM (owalna, pojedyncza końcówka oznacza wersję jeszcze mocniejszą - Cupra z silnikiem również 1.8, ale wzmocnionym do 180 KM).Dobre osiągi i radość z jazdyWłaśnie mocną, 150-konną wersję FR wybraliśmy do pierwszej jazdy odnowioną Ibizą. Dodatkowa cecha charakterystyczna - lusterka zewnętrzne w kolorze srebrnym (zwykłe wersje mają lusterka w kolorze nadwozia, a najmocniejsza Cupra - czarne). Wewnątrz zmiany nie są rewolucyjne, ale zauważalne - m.in. nowa tapicerka, lepsze (i ładniejsze) plastikio wytłaczanej fakturze na desce rozdzielczej, poza tym kierownica i lewarek zmiany biegów obszyte skórą. Na pochwałę zasługują dobrze wyprofilowane fotele z możliwością regulacji pionowej za pomocą dźwigni oraz poręczna, trójramienna kierownica z dwupłaszczyznową regulacją położenia. Jazdy testowe nową Ibizą odbywały się w Hiszpanii, na znakomitych, gładkich drogach.Na takiej równej nawierzchni zawieszenie Ibizy można tylko pochwalić. Jest sprężyste, zapewnia dobrą przyczepność i daje kierowcy wyczucie jezdni.Konstruktorzy Seata z Centrum Technicznego Martorell(pod Barceloną)używają określenia "agile chasis" (zwinne nadwozie). Nie wdając się w techniczne zawiłości budowy, wystarczy podać, że jest to połączeniegumowymi łącznikami miękkich sprężyn z krótkimi, sztywnymi amortyzatorami. Takie rozwiązanie pozwala lepiej tłumić drgania i większe uderzenie kół podczas jazdy, zapewnia lepszą przyczepność i kierowalność autem. Pozostaje pytanie, jak będzie spisywało się na dziurawych, polskich drogach? Wersja FR wyposażona jest w silnik 1.8 20V z turbodoładowaniem o mocy 150 KM. Co ważne - wysoki moment obrotowy 220 Nm dostępny jest w szerokim zakresie obrotów (od 1950 do 4500). Co to oznacza w praktyce? Że Ibiza FR jest niesłychanie elastyczna, można nią wyprzedzać bez potrzeby częstej redukcji biegów. Przyspieszenie na 4. biegu od 60 do 100 km/h zajmuje zaledwie 9,2 s. (wersja FR z silnikiem benzynowym ma skrzynię 5-stopniową, z silnikiem Diesla 6-stopniową).Jak na auto ważące ok. 1200 kg moc 150 KM jest aż nadto wystarczająca, pozwala naprzyspieszenie do "setki" w czasie 8,4 s.A komfort jazdy? Wymiary auta nie zmieniły się, z przodu miejsca jest wystarczająco, ale z tyłu wygodnie podróżują tylko 2 osoby.Sportowa wersja FR ma wiele zalet, lecz na polskim rynku nie może liczyć na masową sprzedaż. Przypuszczamy, że u nas najbardziej popularne będą wersje ze słabszymi silnikami benzynowymi lub Diesla. Dostępne jednostki benzynowe to: 1.2 12V/64 KM, 1.4 16V/75 KM, 1.4 16V/100 KM.Oprócz tego opisywana wersja FR 1.8 20VT/150 KM oraz najmocniejsza Cupra z silnikiem 1.8 20VT/180 KM.Oferowanych jest też 5 silników Diesla: 1.4 TDI/70 KM, 1.4 TDI/80 KM, 1.9 TDI/100 KM, 1.9 TDI/130 KM (FR), 1.9 TDI/160 KM (Cupra).Nowa Ibiza w europejskich salonach Seata pojawi się w marcu. Kiedy dotrze do Polski? Według zapowiedzi przedstawicieli Seata w Polsce powinno to nastąpić jeszcze przed wakacjami. Dopiero wtedy poznamy też polskie ceny.