Logo
TestyTesty nowych samochodówSerwis dla oszczędnych?

Serwis dla oszczędnych?

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Korzenie Forda w Polsce sięgają lat 70., kiedy to Ford zawarł umowy zkilkoma firmami na terenie Polski na serwisowanie samochodów

Pierwszym oficjalnym reprezentantem na terenie Polski została w 1981 roku angielska firma OMC Ltd. W 1990 wyłoniła się z niej odrębna jednostka gospodarcza OMC Motors Sp. z o.o. w Warszawie. W tym samym czasie rozpoczął działalność -również w Warszawie - inny reprezentant Forda, firma Top Car.

Otworzyła ona pierwszy w stolicy salon Forda stworzony według zachodnich standardów.W 1993 roku rozpoczął działalność Ford Distribution Sp. z o.o., zajmujący się dystrybucją aut marki Ford na terenie Polski. Przez osiem lat działalności firma rozwijała się bardzo prężnie, sprzedając coraz więcej samochodów i powiększając udział w rynku.

Jedną z największych inwestycji Forda w Polsce była montownia aut w Płońsku uruchomiona w 1995 roku. Początkowo montowano tam osobowe Escorty i dostawcze Transity, a później Fiestę i najmniejszy model Ka.

Montownia działała 5 lat, w ub. roku została zamknięta, ponieważ montaż aut (z powodu spadających ceł) stał się nieopłacalny. W 2000 roku Fordowi udało się utrzymać Focusa na pozycji lidera w swojej kategorii cenowej w segmencie C.

W ubiegłym roku Ford zajmował ósmą pozycję w sprzedaży samochodów nowych w Polsce (sprzedał 18 147 sztuk). Na terenie kraju FordDistribution stworzył dużą sieć sprzedaży i obsługi serwisowej. Obecnie ma51 autoryzowanych punktów serwisowych.

Warsztaty Forda testowaliśmy według założeń przyjętych podczas wcześniejszych testów innych marek

Dotychczas sprawdzaliśmy jakość wykonywanych usług przez serwisyDaewoo, Fiata, Opla, Renault i Skody. Spośród sieci serwisowej Forda losowo wybraliśmy osiem punktów.Od osoby prywatnej wypożyczyliśmy Fiestę 1.4, którą odwiedzaliśmy wylosowane stacje.

Zdecydowaliśmy się właśnie na Fiestę, gdyż ten model jest już długo na rynku i mechanicy powinni znać doskonale jego budowę, a także najczęściej pojawiające się usterki. Testowe auto wyprodukowano w 1991 roku, na liczniku miało 110 tys. km. Telefonicznie umawialiśmy się na wizytę w serwisie, zlecając chęć wykonania dużego, rozszerzonego przeglądu.

Zlecaliśmy przegląd rozszerzony, tłumacząc to niewiadomym stanem technicznym auta i brakiem książeczki serwisowej. Podczas wizyty w stacji ponownie potwierdzaliśmy chęć wykonania przeglądu rozszerzonego. Pozostawialiśmy kluczyki i numer telefonu, by pracownik biura obsługi mógł skontaktować sięz nami w celu ustalenia ewentualnej wymiany części.

Także prosiliśmy, by po zakończeniu przeglądu telefonicznie nas o tym poinformowano. Zgłaszaliśmy także potrzebę pozostawienia w aucie wymienionych części. Przed rozpoczęciem testu auto przeszło dokładne badania diagnostyczne.

Sprawdziliśmy skuteczność hamulców, analizę spalin, geometrię zawieszenia, stan amortyzatorów, a także inne podzespoły auta. Test został przeprowadzony przez dziennikarza "Auto ŚWIATA" oraz niezależnego rzeczoznawcę Automobilklubu Polski PZMot.

Auto, wjeżdżając na przegląd, miało wprowadzone za każdym razem dziesięć takich samych usterek

Dziewięć z nich zostało wybranych na podstawie spisu czynności przeglądowych zawartych w fabrycznej książce obsługowej. Ich wykrycie powinno nastąpić podczas rzetelnie wykonanego przeglądu.

Jedna z usterek (uszkodzone urządzenie rozruchowe) była sprawdzianem fachowości mechaników, gdyż wykrycie jej możliwe byłoby tylko przy uruchamianiu zimnego silnika (tylko wówczas następuje przymknięcie przepustnicy).

Jednak "bystry mechanik" winien zauważyć zagięty drut umieszczony w górnej części gaźnika. On to uniemożliwił prawidłową pracę urządzenia rozruchowego.

Ze względu na dużą trudność w wykryciu tej niesprawności postanowiliśmy nie brać jej pod uwagę przy ocenie wykonanego przeglądu.O wyznaczonej porze lub po telefonicznej informacji o zakończonym przeglądzie pojawialiśmy się po odbiór samochodu.

Płaciliśmy za przegląd i pobieraliśmy rachunek

Dzięki temu mieliśmy możliwość porównania cen części zamiennych i kwoty robocizny za przegląd. Po wyjeździe ze stacji rzeczoznawca dokonywał oceny skuteczności wykonania przeglądu.

Sporządzaliśmy protokół, który zawierał wszelkie uwagi dotyczące wykonanej usługi.Jego odzwierciedleniem jest zamieszczona na stronie 23 tabela wyników. Zawiera ona 20 czynnościobsługowych, które powinny zostać wykonane przez mechanika przy rzetelnie wykonanym przeglądzie rozszerzonym.

Oczywiście, nie są to wszystkie operacje, jakie znajdują się w wykazie obsługi Forda. Część z nich, jak np. regulacja skoku pedału sprzęgła, kontrola stanu osłon przegubów czy sprawdzenie układu wydechowego, nie została zawarta w tabeli, gdyż te elementy w naszej testowej Fieście funkcjonowały bez zarzutu.

Podczas naszych wizyt w autoryzowanych stacjach zwracamy uwagę na położenie obiektu, łatwośćdojazdu, a także na możliwości parkingowe. Opisujemy wygląd warsztatu, jego estetykę, a także nasze subiektywne odczucia dotyczące sposobu traktowania klienta i kultury obsługi.

Zwracamy uwagę, czy klient traktowany jest poważnie, tzn. czy następuje punktualne przyjęcie auta na przegląd oraz jego wydanie o umówionej porze.Zwracamy także uwagę, czy po wykonanym przeglądzie doradca serwisowy informuje klienta o wykonywanych naprawach, czy nadwozie auta zostało umyte. Taką informację również zamieszczamy w podgrupie "obsługa".

W teście porównujemy czas wykonania tego samego przeglądu przez wszystkie stacje

Sprawdzamy także całkowity koszt usługi. Wyniki okazują się ciekawe, zwłaszcza że różni-ce w opłatach za wykonanie tej samej czynności w różnych serwisach są znaczne. Na końcową ocenę testowanych warsztatów miała wpływ tylko skuteczność wykonanego przeglądu (tabela wyników), a nie wygląd stacji, cena robocizny lub części zamiennych czy też kultura obsługi.

Warszawa TOP CAR Sp. z o.o. ul. Aksamitna 2, 02 - 287 Warszawa

Dojazd

Serwis położony jest w sporej odległości od centrum miasta. Nikt jednak nie powinien mieć problemów z dotarciem na miejsce, gdyż na terenie miasta znajdują się duże, widoczne szyldy reklamowe. Dla klientów przewidziano kilka miejsc parkingowych, jednak większość z nich jest zajęta.

Estetyka

Serwis ten nie należy (wizualnie) do zbyt nowoczesnych. Mimo to zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz jest czysto i schludnie. Jest wydzielona poczekalnia, w biurze obsługi klienci przyjmowani są na siedząco.

Obsługa

  • Przyjęcie auta na przegląd odbywa się punktualnie. Pozostawiając samochód, otrzymujemy kopię zlecenia. Po przeglądzie otrzymujemy wyjaśnienia o wykonanych naprawach. Nie otrzymujemy karty przeglądu technicznego. Po wykonanej naprawie zwrócono umyty samochód.Poinformowano nas o zużyciu sprzęgła i konieczności wymiany. Zgłoszono nam uszkodzenie wycieraczki tylnej szyby i konieczność jej wymiany.

Rachunek

Czytelność faktury dobra. Do ceny przeglądu doliczono robociznę za inspekcję hamulców (115 zł), za wymianę żarówki mijania aż 33 zł. Istnieje możliwość uregulowania rachunku kartą płatniczą.

Włocławek RMS-AUTO Sp. z o.o. ul. Toruńska 187, 87 - 800 Włocławek

Dojazd

Serwis Forda we Włocławku położony jest na drodze wylotowej na Toruń. Pomimo że jechaliśmy z Warszawy i nie napotkaliśmy reklam, z dotarciem na miejsce nie było problemów. Podobnie jak ze znalezieniem miejsca parkingowego.

Estetyka

Nowoczesny, przeszklony obiekt zachęca swoim wyglądem. Wewnątrz dużego salonu znajduje się punkt przyjęcia klienta. Dla klientów oczekujących na odbiór auta przewidziano stolik i kanapy. Po przyjęciu pracownik stacji częstuje nas kawą.

Obsługa

  • Przyjęcie i wjazd na stanowisko odbywa się punktualnie o wyznaczonej godzinie. Nie otrzymujemy kopii zlecenia. Po przeglądzie pracownik serwisu szczegółowo informuje nas o przeprowadzonych czynnościach przeglądowych.Otrzymujemy kartę przeglądu technicznego. Nadwozie zostało umyte.

Rachunek

Uzyskanie faktury okazało się niemożliwe ze względu na brak pracownika, który upoważniony jest do jej wystawienia. Otrzymaliśmy ją dopiero po miesiącu drogą listowną (dwukrotnie telefonicznie przypominając się). Czytelność faktury bez zarzutu. Za wykonany przegląd możliwa płatność jedynie gotówką.

Pleszew Auto Salon Pleszew Sp. z o.o. Korzkwy 30, 63 - 300 Pleszew

Dojazd

Jadąc drogą z Kalisza na Poznań, w miejscowości Pleszew natkniemy się na stację Forda. Punkt umiejscowiony jest tuż za granicą miasta. Dojeżdżając do miejscowości i przejeżdżając przez nią, napotkamy reklamy, które w skuteczny sposób doprowadzą nas do warsztatu. Na ogrodzonym terenie przewidziano sporą liczbę miejsc parkingowych.

Estetyka

Stacja w Pleszewie to jeden z ładniejszych obiektów, jakie odwiedziliśmy podczas testu warsztatów. Wewnątrz w oddzielnym pomieszczeniu wydzielona jest poczekalnia i biuro obsługi klienta.

Obsługa

  • O wyznaczonej porze auto przyjęto na przegląd. Nie otrzymaliśmy dowodu przyjęcia auta na przegląd. Po przeglądzie poinformowano nas o wykonywanych naprawach.Nie otrzymaliśmy karty przeglądu. Samochód po naprawie czekał na nas czysty.

Ciekawostką jest fakt, że uzupełniono poziom elektrolitu w akumulatorze, ale już nie zdecydowano się na oczyszczenie klem.

Rachunek

Czytelność faktury nie budzi zastrzeżeń. Płatność kartą niemożliwa, jednak pracownik stacji zaproponował podwiezienie nas do bankomatu.

Lubin Re - Wo Auto-Serwis s.c. ul. Wójta Henryka 4, 59 - 300 Lubin

Dojazd

By trafić do warsztatu Forda w Lubinie, musieliśmy korzystać z uprzejmości pieszych, którzy wskazywali nam drogę. Dojeżdżając do miasta i poruszając się po nim, nie zauważyliśmy drogowskazów czy reklam serwisu. Prawdopodobnie ze względu na rozbudowę stacji marne były możliwości zaparkowania samochodu.

Estetyka

Co do wyglądu zewnętrznego trudno się wypowiadać, gdyż stacja jest w rozbudowie. Wewnątrz jest mała poczekalnia, a w niej stolik z prasą, automat z wodą oligoceńską i kawa.

Obsługa

  • O wyznaczonej porze samochód został przyjęty. Nie otrzymaliśmy kopii zlecenia. Przy odbiorze zostaliśmy poinformowani o stanie technicznym auta. Wraz z fakturą dostaliśmy kartę przeglądu technicznego. Auto opuściło serwis z umytym nadwoziem.

Stwierdzono, że filtr powietrza jest jeszcze czysty, a świece zapłonowe są dobre. Ich wymiana konieczna jest na następnym przeglądzie. Poinformowano nas również o konieczności wymiany wycieraczki tylnej szyby.

Rachunek

Czytelność rachunku dobra. Doliczono za wyważenie kół (38 zł) i wymianę zaworu odpowietrzającego (18 zł). Płatność gotówką lub czekiem.

Zielona Góra Nafta Watin S.A. ZPC ul. Naftowa 3, 65 - 705 Zielona Góra

Dojazd

Z odnalezieniem stacji w Zielonej Górze nie było łatwo. Nie napotkaliśmy nigdzie reklam, które ułatwiłyby dojazd do stacji. Przed ogrodzeniem do serwisu wydzielonych jest kilka miejsc parkingowych.

Estetyka

W oddzielnym budynku znajduje się serwis ze stanowiskami naprawczymi i biuro obsługi klienta. Wewnątrz jest czysto i schludnie - estetyka bez zastrzeżeń. Klienci przyjmowani są na stojąco.

Obsługa

  • Przyjęcie samochodu na przegląd odbyło się o umówionej porze. Nie otrzymaliśmy kopii zlecenia. Po zakończonym przeglądzie doradca serwisowy udzielił nam wyjaśnień o dokonanych naprawach. Wraz z fakturą za przegląd otrzymaliśmy szczegółową kartę przeglądu technicznego.Podczas przeglądu samochód został umyty.

Telefonicznie zostaliśmy poinformowani o konieczności wymiany czujnika temperatury cieczy chłodzącej oraz łącznika przekładni kierowniczej.

Rachunek

Czytelność faktury dobra. Doliczono za wymianę czujnika (34 zł), łącznika (67 zł), żarówki postojowej (11 zł), żarówki świateł przeciwmgłowych (34), świec zapłonowych (34 zł). Płatność tylko gotówką.

Ostrołęka "OLDAR" S.C. D. Olszewski, Z. Olszewski ul. I Armii WP 7B, 07 - 401 Ostrołęka

Dojazd

Stacja umieszczona jest w bliskiej odległości od centrum miasta. Pomimo braku reklam nie mieliśmy problemu z dojazdem, gdyż stacja położona jest przy głównej drodze wylotowej z miasta. Na terenie obiektu znajduje się duża liczba miejsc parkingowych.

Estetyka

Nowoczesny budynek, a w nim przeszklony salon sprzedaży i warsztat. Punkt przyjęcia klienta znajduje się w salonie. Dla oczekujących na odbiór auta przewidziano miejsca siedzące i automat z kawą.

Obsługa

  • Przyjęcie samochodu na przegląd odbyło się punktualnie. Zostawiając auto, nie dostaliśmy potwierdzenia zlecenia. Przy odbiorze pracownik poinformował nas o wykonanych naprawach. Nie otrzymaliśmy karty przeglądu technicznego.Po wizycie wydano nam samochód z umytym nadwoziem.

Telefonicznie zapytano nas, czy wymieniać świece i regulować zawory. Sugerowano wymianę paska rozrządu ze względu na brak książeczki serwisowej.

Rachunek

Po uiszczeniu opłaty za przegląd otrzymaliśmy paragon. Jest na tyle czytelny, że można z niego dowiedzieć się cen poszczególnych części zamiennych i kosztu przeglądu. Możliwa płatność kartą.

Olsztyn BIG Autohandel Sp. z o.o. ul. Jagiellończyka 38, 10 - 062 Olsztyn

Dojazd

Dojeżdżając do Olsztyna od strony Szczytna, rozglądamy się uważnie w poszukiwaniu reklam. Jednak bezskutecznie. Znów musimy korzystać z pomocy przechodniów, by trafić do serwisu Forda. Po raz kolejny nie zadbano o klientów. Zmuszeni jesteśmy zaparkować auto przed stacją w błocie.

Estetyka

Duży, potężny, przeszklony salon, obok serwis. Flagi z logo Forda widoczne są z daleka. Wewnątrz ładnie wykończony salon, a w nim biuro serwisu. Klient w serwisie przyjmowany jest na siedząco.

Obsługa

  • Przyjęcie i wjazd na stanowisko odbyło się punktualnie o wyznaczonej godzinie. Nie otrzymaliśmy kopii zlecenia. Przy odbiorze auta pracownik bez wyjaśnień oddaje kluczyki. Dostaliśmy kartę przeglądu technicznego. Od pracownika padła propozycja umycia auta. Ze względu na pogodę odmówiliśmy.

Przy przyjęciu umówiliśmy się na wymianę świec zapłonowych i zwrot zużytych części. Świec nie wymieniono, materiałów nie zwrócono. Zasugerowano wymianę paska rozrządu.

Rachunek

Czytelność faktury dobra. Doliczono koszt wymiany żarówki światła pozycyjnego (16 zł) i czujnika oleju (25 zł). Możliwa płatność kartą.

Skarżysko-Kamienna AUTO-SKAR Sp. z o.o. ul. Piłsudskiego 2, 26 - 110 S.K.

Dojazd

Z dotarciem do serwisu w Skarżysku-Kamiennej nikt nie powinien mieć problemów, a to ze względu na dobre oznakowanie reklamami oraz umiejscowienie. Stacja położona jest przy głównej trasie Radom - Kielce. Na terenie serwisu dobre możliwości parkingowe.

Estetyka

Duży obiekt, prawdopodobnie była stacja Polmozbytu. Wewnątrz biuro obsługi klienta, krzesełka dla oczekujących na odbiór auta oraz barek.

Obsługa

  • Punktualne przyjęcie auta na przegląd. Nie otrzymaliśmy kopii zlecenia. Pracownik biura serwisu nie poinformował nas o wykonywanych czynnościach przeglądowych.Nie otrzymaliśmy karty przeglądowej. Zaproponowano nam umycie samochodu.

Odmówiliśmy, bo powiedziano nam, że trzeba zaczekać jeszcze 45 minut. Poinformowano nas, że przegląd potrwa około dwóch godzin. Zjawiliśmy się po odbiór o umówionej porze.

Niestety, auto nie było gotowe, a czas oczekiwania wydłużył się prawie o kolejną godzinę. Uzupełniono poziom elektrolitu w akumulatorze, ale klem już nie oczyszczono.

Rachunek

Czytelność faktury dobra. Za wykonany przegląd można zapłacić kartą płatniczą lub gotówką.

Podsumowanie

Trzeba przyznać, że trudno cokolwiek zarzucić testowanym stacjom pod względem estetyki. Wszędzie spotykaliśmy się z miłą obsługą, jednak nie zawsze z profesjonalnym podejściem (brak wyjaśnień po naprawie, brak karty przeglądu).

Miło nam było, gdy po zakończonym przeglądzie dzwoniono do nas, że auto jest już gotowe. Po wizycie w większości stacji auto zwracano nam umyte lub proponowano tę usługę. Zalecamy lepsze oznakowanie w postaci większej liczby reklam lub tablic informacyjnych.

Zlecaliśmy przegląd rozszerzony, a i tak w większości pracownicy wpisywali zlecenie na przegląd po przebiegu 110 tys. km. Nie tłumaczy to jednak do końca mechaników, którzy mało rzetelnie wykonywali swoją pracę.

Naganny jest fakt, że w żadnej z testowanych stacji nie wykryto krzywych tarcz hamulcowych. Dzieje się tak, ponieważ w 7 na 8 stacji nie dokonano jazdy próbnej. A podczas niej już przy pierwszym hamowaniu wyraźnie wyczuwalne było pulsowanie pedału.

Jeśli mowa o hamulcach, to tylko w dwóch stacjach zauważono, że poziom płynu hamulcowego jest na minimum. Tylko w jednym serwisie zgłoszono nam uszkodzenie włącznika świateł przeciwmgielnych. W połowie stacji nie zaglądano w ogóle do świec zapłonowych.

Tylko w dwóch stacjach oczyszczono i nasmarowano zaśniedziałe końcówki akumulatora. W połowie warsztatów nie sprawdzono naciągu paska klinowego i aż w sześciu na osiem nie ustawiono prawidłowo świateł.

Żadnemu serwisowi nie udało się naprawić niesprawnego oświetlenia bagażnika (tylko jedna stacja zgłosiła nam tę usterkę). Tylko w trzech serwisach nasmarowano zamki, ograniczniki drzwi i zauważono uszkodzoną wycieraczkę.

Naszego "zadania specjalnego" (uszkodzone urządzenie rozruchowe) nikomu nie udało się wykryć.Podsumowując nie ma się co dziwić, że oceny są dość niskie. Zaledwie jedna stacja otrzymała ocenę dobrą, dwie dostateczną, cztery mierną i jedna niedostateczną.

Test wykazał także dużą rozbieżność w cenach części zamiennych i robocizny.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: