W nowej Cordobie proponuje klientom silniki TDI o mocach 100 i 130 KM. Mieliśmy przyjemność testować mocniejszą wersję.Już sama stylistyka nadwozia Cordoby podkreśla sportowy image marki.
Agresywności dodaje jej linia karoserii o kształcie klina. Ten kompaktowy sedan wyglądem zdecydowanie wyróżnia się spośród innych czterodrzwiowych modeli. Jego przeznaczeniem nie jest jednak tor wyścigowy - ma spełniać zadanie rodzinnego samochodu.
Sportowy design i wysoka użyteczność
Widać, że Seat starał się utrzymać sportowe cechy modelu bez straty na funkcjonalności. Wnętrze auta jest tego dobrym przykładem. W Cordobie znajdziemy trójramienną kierownicę z dwupłaszczyznową regulacją ustawienia; kokpit nie tylko ma walory estetyczne (czerwone podświetlenie wskaźników, okrągłe dysze nawiewu), jest również czytelny i łatwy w obsłudze.
Ma jednak pewien mankament. Górna część deski rozdzielczej, a dokładnie kratka nawiewu, mocno odbija się w przedniej szybie, co rozprasza prowadzącego pojazd. Fotele kierowcy i pasażera mają regulację wysokości i znakomite trzymanie ciała na zakrętach, wykończono je jednak nieco za twardym materiałem.
Szczególnie przy dłuższych trasach twarde siedziska mogą dać się we znaki
Przestronność na przednich fotelach z pewnością będzie wystarczająca nawet dla wysokich osób. Na tylnej kanapie zabraknie jednak miejsca, zwłaszcza na wysokości kolan.
Komfort podróżujących z pewnością podniesie automatyczna klimatyzacja (opcja), seryjne elektrycznie sterowane szyby przednie (tylne za dopłatą) i lusterka. Kierowca będzie zadowolony z możliwości, jakie daje standardowy komputer pokładowy.
Nad biernym bezpieczeństwem czuwają m.in. dwie czołowe poduszki powietrzne. Boczne airbagi wymagają dopłaty. Producent nie przewidział możliwości doposażenia auta w kurtyny powietrzne. Na minus zaliczyć trzeba też wyposażenie tylnej kanapy jedynie w dwa zagłówki i pas biodrowy dla środkowego pasażera.
Pojemny bagażnik
Cordoba będzie wielkim przyjacielem osób lubiących weekendowe wypady. To za sprawą przepastnego bagażnika, który może pomieścić 485 litrów. Jeśli zajdzie potrzeba przewiezienia dłuższych przedmiotów, sedan Seata jest na to przygotowany. Takie możliwości daje dzielona tylna kanapa.
Po złożeniu oparcia tylnych siedzeń uzyskujemy 1140 l. Duży bagażnik, a w zasadzie jego wysokie położenie względem płyty podłogowej, sprawia, że widoczność do tyłu jest utrudniona. Korzystanie w pełniz osiągów silnika nie obciąża zbytnio kieszeni kierowcy.
Auto zużyło na trasie średnio 6,4 l/100 km
Volkswagen (silnik TDI Seata pochodzi z rodziny VW) twardo pozostaje przy technice pompowtryskiwaczy i nie korzysta z systemu Common Rail, ale jego silniki Diesla przodują, jeśli chodzi o dynamikę i oszczędne zużycie paliwa.
Cordoba z przyspieszeniem do "setki" poniżej 10 s z pewnością może zawstydzić niejednego właściciela mocnego "benzyniaka". Silnik ma bowiem potężny moment obrotowy (310 Nm), który dostępny jest już przy niskich obrotach.
Zarówno na niskich biegach, jak i na czwartym i piątym przełożeniu jednostka ma świetną elastyczność. Skrzynię biegów dopasowano do charakterystyki jednostki, a zmiana przełożeń odbywa się lekko i precyzyjnie.130 KM - wydawałoby się, że to aż za duża moc jak na tę klasę pojazdu.
Faktycznie, zwłaszcza jeśli auto napędzane jest tylko na jedną oś. Zalecamy zaopatrzyć tę wersję w opcjonalny system TCS (kontrola trakcji). Bez niego zwłaszcza na śliskich nawierzchniach korzystanie w pełni z osiągów silnika będzie kończyć się częstym poślizgiem kół napędowych.
Pewne prowadzenie, ale niski komfort
Seat przewiduje opcjonalnie system ESP. Poprawi on bezpieczeństwo jazdy, choć naszym zdaniem nie jest konieczny. Twardo zestrojone zawieszenie znakomicie daje sobie radę na szybko pokonywanych łukach.
Auto ma raczej charakterystykę lekko podsterowną, ale opanowanie go podczas ostrej, sportowej jazdy nie jest specjalnie trudne. Dużą rolę odgrywa dobrze zestrojony, precyzyjny układ kierowniczy z seryjnym wspomaganiem. Wersja TDI 130 KM dzięki sztywnemu zawieszeniu przypomina komfortem bardziej pojazd klasy GTI niż rodzinnego sedana.
Galeria zdjęć
Silnik Diesla potrafi
Silnik Diesla potrafi
Silnik Diesla potrafi
Silnik Diesla potrafi