Ozdobne listwy na nadkolach i progach, dodatkowa metalowa osłona pod silnikiem, specjalne zderzaki typu off-road to oprócz zwiększonego o 4 cm prześwitu charakterystyczne elementy odróżniające Scouta od pozostałych wersji Octavii. Dzięki tym detalom pojazd wygląda masywnie i solidnie. Ale tego typu zabiegi dostrzeżemy także w SUV-ach.
Wnętrze w niemal niezmienionej formie przejęto z kombi. I właśnie ta cecha stanowi ważny atut Scouta. Jest w nim bowiem dużo miejsca dla pasażerów obydwu rzędów foteli, a ponadto znajdziemy tu niespotykaną w SUV-ach, potężną, 605-litrową przestrzeń bagażową (np. Yeti oferuje o 200 l mniej). Zastosowanie napędu 4x4 nie spowodowało utraty funkcjonalności kufra. Jedynym minusem będzie nieco wyższy próg załadunku (choć i tak niższy niż w SUV-ie).
Dwulitrowy turbodiesel pochodzący z koncernu VW to optymalny wariant napędu w Scoucie. Z jednej strony zapewnia wystarczającą dynamikę, z drugiej – cechuje go umiarkowany apetyt na paliwo. Owszem, w porównaniu ze zwykłymi wersjami nadwoziowymi wyposażonymi w ten silnik Scout ma podwyższone spalanie (nawet o litr), ale i tak jego średnia wartość na poziomie ok. 7 l/100 km jest do zaakceptowania. Istotna cecha jednostki to duży maksymalny moment obrotowy (320 Nm), dostępny poniżej 2 tys. obr./min. Przydatny okazuje się zwłaszcza podczas podjazdu pod wzniesienia lub w kopnym śniegu. Choć bojowy wygląd pojazdu, podwyższony prześwit i zamontowanie bardzo dobrego układu napędowego (Haldex IV generacji) sugerują, że Scout poradzi sobie w każdych warunkach, to należy pamiętać o tym, iż geometria nadwozia, brak reduktora i terenowego ogumienia mogą unieruchomić naszego „off-roadowca” w naprawdę trudnym terenie. Podsumowując: napęd Scouta w tym przypadku nie będzie ani lepszy, ani gorszy od tego z SUV-a. Dłuższy skok zawieszenia korzystnie wpłynął na poprawę komfortu jazdy, z kolei wyżej umieszczone nadwozie nie pogorszyło znacząco stabilności pojazdu na zakrętach. Zastosowanie napędu 4x4 nie zwiększyło średnicy zawracania, która okazuje się identyczna jak w przednionapędowych wersjach.Octavia Scout nie jest tania, ale za A4 Allroada trzeba zapłacić o prawie 40 tys. zł więcej. Za to najnowszy SUV Skody (Yeti) w tej wersji silnikowej kosztuje o 15 tys. zł mniej. Duży plus za bogate wyposażenie wpływające na bezpieczeństwo.