Do Octavii 4x4 w ostatnim czasie dołączył Superb 4x4. Jak można się domyślić, obydwa modele dysponują identycznym układem napędowym. Dominującą rolę odgrywają tu koła przednie – gdy poruszamy się po nawierzchni o dobrej przyczepności, przejmują niemal cały napęd (96 proc.). Gdy elektronika uzna to za stosowne (przewidzi np. możliwość utraty przyczepności), za pomocą międzyosiowego sprzęgła Haldex skieruje na tylną oś znacznie więcej momentu. Bardzo ważne jest to, że w Skodach znajdziemy obecnie 4. już generację sprzęgła Haldex. W porównaniu do poprzednich zapewnia ona zdecydowanie szybszą reakcję. Na równej, czystej drodze nie odczujemy oczywiście zalet 4x4, ale wystarczy ośnieżony kawałek jezdni, by zostać miłośnikiem takiego auta do końca życia!Octavia 4x4 występuje tylko z nadwoziem kombi – to już tradycja pielęgnowana od 10 lat (pierwsza wersja debiutowała w 1999 r.). Pod maską znajdziemy jednostki z bezpośrednim wtryskiem – benzynową 1.8 (160 KM) lub turbodiesle 1.9/105 KM oraz 2.0/140 KM. Auto ma – w stosunku do seryjnego kombi – podniesionyo 24 mm prześwit. Warto zainwestować 600 zł w dodatkową, metalową osłonę silnika. Ceny Octavii kombi z benzynową jednostką napędową rozpoczynają się od 85 600 zł (pakiet Cross) – diesel 1.9 jest droższy zaledwie o 700 zł. Obecnie obowiązuje promocja na rocznik 2008 (upust 9500 zł).Decydując się na Octavię z napędem 4x4, nie musimy liczyć się z żadnymi ograniczeniami transportowymi – auta mają bagażnik identyczny jak „jednonapędowe”. Podobna sytuacja dotyczy Superba – tu również mimo dodania napędu 4x4 nie tracimy nic z użyteczności. Zalety Superba są już dobrze znane – to wygodne auto o niesamowitej wręcz przestrzeni dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń. Druga generacja tego modelu dorzuca ciekawostkę – dzieloną klapę tylną. Możemy podnosić ją jak w sedanie lub z całą tylną szybą.W przypadku Superba napęd 4x4 jest w wyposażeniu seryjnym tylko odmiany 3.6 (ze skrzynią DSG). To jednak drogi wariant (powyżej 150 tys. zł). Znacznie mniej zapłacimy, jeśli zdecydujemy się na któryś z mniejszych silników – 1.8 TSI (160 KM) lub 2.0 TDI (170 KM). Pomimo koniecznej dopłaty (9000 zł) na zakup wystarczy 92 tys. zł!To nam się podobaSkrzynia DSG. Kolejne auto korzystające z rewelacyjnej pracy nietypowej przekładni. Praktycznym rozwiązaniem jest też dwuczęściowa, łamana klapa tylna.Tego nam brakujeWięcej prestiżu. Obowiązkowa rubryka, którą czasem zapełnić trzeba wbrew odczuciom – Skodzie cały czas wytykać można niski prestiż.To nas zaskoczyłoKorzystna cena. Za 115 tys. zł otrzymamy limuzynę 4x4 z turbodieslem 170 KM. Audi A4 2.0 TDI/ 170 KM kosztuje 160 tys. zł…PODSUMOWANIEW takim samochodzie, jak Skoda Superb, napęd wszystkich kół jest jak najbardziej na miejscu – pomaga skutecznie i w bezpieczny sposób przenieść wysoką moc. System zastosowany w Skodach działa szybko i bardzo sprawnie. Rozsądne jest też, że w przypadku słabszych silników wymaga dopłaty, zaś w topowej wersji trafił do każdego egzemplarza. Polecam diesla – w Superbie dostępna jest już cichsza wersja 2.0 z wtryskiem common rail. Zachęcam do wyboru auta z napędem 4x4. Niestety, skrzynię automatyczną zarezerwowano tylko dla jednostki 3.6 V6.
Skoda Superb - Skoda atakuje 4x4
Niewielka liczba oferowanych modeli nie przeszkadza Skodzie w odnoszeniu handlowych sukcesów. Nie jest to jednak kwestią przypadku – samochody zostały dobrze dopracowane, oferta obejmuje wiele wersji wyposażenia, silników, różne skrzynie biegów oraz możliwość wyboru pomiędzy napędem na 2 lub 4 koła.