Logo

Skrojony na miarę

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Producentom coraz trudniej zdobyć się na indywidualność. Marki łaczą sięw duże koncerny, autom wyraźnie brakuje własnego image'u. Nadwozia autróżnych firm mają podobne elementy. Jest jednak taka marka, która niestara się wzorować na innych, ma własny niepowtarzalny styl

Skrojony na miarę
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Skrojony na miarę

To francuskie Renault, które w swoich samochodach, począwszy od modelu Avan-time, realizuje konsekwentnie odmienny design. Nie inaczej także stało się z wersją kombi nazwaną Grandtour.

Indywidualna stylistyka zwykle nie idzie w parze z funkcjonalnością. Tak było z Alfą 156 Sportwagon - autem śmiałym stylistycznie, o sportowych aspiracjach, jednak nie mającym zbyt wiele wspólnego z codzienną praktycznością kombi.

To kombi może poważnie zagrozić rywalom

Obawialiśmy się, że z Mégane'em Grandtour będzie podobnie. Wykonane przez nas pomiary wnętrza oraz bagażnika nie potwierdziły obaw. Nowe kombi Renault okazało się autem przestronnym, w niczym nie ustępującym nowoczesnym autom kompaktowym, takim jak Peugeot 307 kombi czy Fiat Stilo Multi Wagon -dotychczasowym rekordzistompod względem ilości miejsca w tym segmencie.

Kierowca i pasażer z przodu siedzą na wygodnych fotelach z doskonałym trzymaniem bocznym. Niektórym może się wydawać, że wyprofilowanie jest nawet zbyt mocne, ale szybko zmienią zdanie, gdy dynamicznie pokonają ostry zakręt.

Dobór właściwej pozycji za kierownicą ułatwiono dzięki regulacji wysokości fotela kierowcy oraz dwupłaszczyznowej możliwości zmiany ustawienia kolumny kierowniczej.

Z tyłu pasażerowie mają dużo miejsca, zwłaszcza na nogi i nad głowami. Producent wydłużył drzwi tylne w porównaniu z 5-drzwiową wersją, dzięki czemu zajmowanie miejsca jest znacznie łatwiejsze.

Dbałość o bezpieczeństwo podróżnych

Wszyscy pasażerowie z tyłu mają bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa oraz komplet zagłówków z regulacją wysokości. Po złożeniu nie ograniczają kierowcy widoczności do tyłu. Boczne miejsca z tyłu oraz fotel pasażera z przodu wyposażono w trzypunktowy system mocowania Isofix.

Wysoką funkcjonalność modelu potwierdza duża ilość przydatnych schowków. Począwszy od głównego, w desce rozdzielczej o pojemności 17 litrów, który w wersjach z klimatyzacją może pełnić rolę lodówki.

Sporo miejsca na detale oferują kieszenie boczne w drzwiach oraz skrytki z klapkami w podłokietnikach drzwi. Takżew podłokietniku centralnym można zmieścić kilka drobiazgów. Jednak najciekawszym miejscem, które proponuje Renault w wersji Confort, jest podłoga przed przednimi fotelami.

Tam mieszczą się dwie zamykane skrytki. To, co najważniejsze w rodzinnym kombi, to duży, funkcjonalny bagażnik. Ze standardową pojemnością 520 litrów nowy Mégane nie ma powodów do wstydu. Najwięksi konkurenci "307" i Stilo w wersjach kombi mają odpowiednio 503 i 510 litrów. Po rozłożeniu foteli kompaktowe Renault ustępuje jedynie Peugeotowi (1675 l).

Bagażnik pojemny, choć nie bez wad

Dodatkowo funkcjonalność podnoszą regularne kształty i równa powierzchnia podłogi bagażnika po rozłożeniu tylnej kanapy. Są jednak i wady. Przy podnoszeniu pokrywy bagażnika delikatne damskie dłonie narażone będą na skaleczenie o ostrą krawędź listwy umieszczonej nad tablicą rejestracyjną.

Gdy klapa jest już podniesiona, osoby o wzroście powyżej 180 cm muszą uważać, by nie uderzyć się głową o wystający zamek. Poza tym przydałyby się uchwyty do mocowania bagażu zabezpieczające przed przemieszczeniem.

Nie udało się także odnaleźć gniazda zapalniczki w bagażniku, elementu jakże przydatnego podczas wakacyjnych wojaży z samochodową lodówką.Znany z pięciodrzwiowego modelu szesnastozaworowy silnik nie jest mistrzem sprintu, ale stanowi optymalną jednostkę dla tego pojazdu.

Jego zalety to dobre przyspieszenie, nieduże spalanie oraz niski poziom hałasu. Obsługa skrzyni biegów zebrała wysokie noty. Skoki lewarka są krótkie, a wybór biegu precyzyjny. Nie zgłaszamy żadnych zastrzeżeń co do jej zestopniowania.

Sprawdzone zawieszenie z hatchbacka

Sprężyte i komfortowe - tak w dwóch słowach można opisać zawieszenie Mégane'a. Zostało ono zaadoptowane z modelu pięciodrzwiowego i dostosowane charakterystyką i mocowaniem - szczególnie z tyłu - do nadwozia kombi.

Bardzo dobrze filtruje nierówności nawierzchni i jest przy tym niezwykle ciche. Także zapewnia duży zapas bezpieczeństwa przy ostrej jeździe na zakrętach oraz przy zmianie ob-ciążenia.

Jeśli za wzór wziąć hatchbacka, który uzyskał w crash--testach 5 gwiazdek, to nadwozie kombi trzeba uznać za bezpieczne. Standardowo auto ma 4 airbagi i kurtyny. ESP dostępne za dopłatą.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy: