Nadwozie/jakość

Dla Nivy czas zatrzymał się ponad 15 lat temu. Mało atrakcyjny wygląd nadwozia i spartańsko wykończone, 4-osobowe wnętrze potwierdzają to. Brak regulacji kolumny kierowniczej i fotela na wysokość utrudniają przyjęcie poprawnej pozycji przez kierowcę.

Z przodu jest dość przestronnie, z tyłu wysokim osobom brakuje miejsca nad głowami. Sporo do życzenia pozostawiają wygoda foteli oraz niewielka kanapa tylna. Mocno ograniczone są możliwości przewozowe auta, ponieważ bagażnik ma tylko 260 l, a ładunek nie może przekraczać 400 kg.

Układ napędowy/osiągi

80-konny silnik z wielopunktowym wtryskim paliwa nieźle sprawdza się podczas jazdy po drogach utwardzonych, leśnych i w lekkim terenie. Do pracy zachęcają go wysokie obroty, a toz kolei wiąże się z wyraźnym wzrostem spalania (dochodzącym do 16 l/100 km).

Jednostka wyraźnie gorzej sprawdza się w trudnych warunkach. Niedostatki mocy zauważalne są np. podczas pokonywania piaszczystych wzniesień. Na nic się zdają wówczas stały napęd na obie osie (50:50), ręczna blokada centralnego mechanizmu różnicowego i reduktor.

Układ jezdny/komfort

Za to zawieszenie nie wykazuje większych wad podczas terenowych wojaży. Dobrze wybiera nierówności i ma świetną dzielność w terenie - kąt natarcia wynosi 48 stopni, zejścia tylko o 7 stopni mniej, wysokość brodzenia to 65 cm (wartości lepsze np. od Suzuki Vitary).

Nieco gorzej układ resorujący sprawdza się podczas jazdy powyżej 90 km/h, o czym informuje hałas dochodzący z łożysk kół i pracującego nierozłącznie reduktora.

Niva zachowuje się wówczas zdecydowanie mniej stabilnie. Do spokojnej jazdy zmuszają także kiepskie hamulce, których nawet za dopłatą nie można wzbogacić o ABS.

Koszty/bezpieczeństwo

Długa lista wad i niedzisiejszy poziom wyposażenia wpływającego na bezpieczeństwo (brak poduszek powietrznych) rekompensuje tylko częściowo niska cena.

Niva jest najtańszym autem na rynku z napędem 4x4, a do tego ma atrybuty niezastąpione w terenie. Niskie są także ceny części zamiennych, ale ich trwałość pozostawia sporo do życzenia.