Obecnie w ofercie Skody znajduje się Octavia RS wyposażona w turbodoładowany, 180-konny, benzynowy silnik.Pojazd o sportowych ambicjach wyróżnia się spoilerem na pokrywie bagażnika i nisko schodzącym przednim zderzakiem z charakterystycznymi wlotami powietrza. O wjeżdżaniu na wysokie krawężniki powinniśmy zapomnieć.
Z zewnątrz sportowa wersja Octavii wygląda raczej skromnie
Ale zapewniamy, że gdy w lusterku wstecznym zauważymy szybko zbliżającą się Skodę, będzie to z pewnością wersja RS. Jeśli nie będziemy mieli pewności, znaczek na grillu nas upewni o tym. Innym wyróżnikiem sportowej odmiany Skody są 17-calowe felgi aluminiowe i rasowa końcówka wydechu, z której wydobywa się basowy dźwięk.
Rzut oka do wnętrzai wszystko jasne
Sportowa, trójramienna kierownica zapewniające pewne trzymanie, cyferblaty w kolorze aluminium i kubełkowe fotele dające pełne zespolenie kierowcy z autem - tak jak być powinno w usportowionym modelu.W doborze właściwej pozycji kierowcy pomocna jest regulacja dwupłaszczyznowa kolumny kierowniczej oraz regulacja fotela na wysokość.
Przymykamy oko nawet na to, że z tyłu miejsca na nogi jest zdecydowanie za mało. Wspomnieć należy, że płyta podłogowa Octavii pochodzi z kompaktowego Audi A3. Rozstaw osi jest więc nieduży, przez co ilość miejsca we wnętrzu została ograniczona. W bagażniku (528 l) z łatwością pomieścić można komplet zapasowych kół na szutrowe nawierzchnie.
Gdy zechcemy przewieźć w bagażniku drobiazgi, przed ich przemieszczeniem się przy ostrej jeździe zabezpiecza praktyczna siatka. Przy powiększeniu jego pojemności poprzez złożenie tylnej kanapy czeka na nas małe utrudnienie - wzmocnienia koroserii na wysokości tylnego zawieszenia mające poprawić sztywność nadwozia.
Ale czego się nie robi dla sportu!
A jest z czym walczyć. 180 koni mechanicznych z turbodoładowanego silnika benzynowego to nie przelewki. Silnik ten pochodzi z Grupy Volkswagena i stosowany był już w Octavii, tyle że w wersjio mocy 150 KM.
Różnica między silnikami polega jedynie na innym oprogramowaniu. Silnik RS-a już od 2 tys. obr./min katapultuje auto do przodu z niewiarygodną siłąi rozwija równo moc aż do końca obrotomierza, by za chwilę na kolejnym biegu móc ponownie wystrzelić auto do przodu.
RS taką potężną siłą dysponuje niemal na każdym biegu
Czasy wyprzedzania na czwartym (7,9 s) i piątym biegu (10,7 s) mówią same za siebie. A nawet gdyby trzeba było redukować na bieg niższy, czynność tę należy uznać za przyjemną.
Skok lewarka jest krótki, a jego prowadzenie precyzjne.Czerpanie radości z szybkiej jazdy z reguły w autach o sportowych osiągach okupione jest sporym zużyciem paliwa. W Ocatvii przy spalaniu średnim poniżej 10 l/100 km trzeba powiedzieć, że auto ma umiarkowany apetyt na paliwo.
Przy tak dużej mocy jednak konieczne było skorzystanie z elektroniki, ale tylko nieznacznie. Producent, by zaoszczędzić właścicielowi trochę grosza na częstą wymianę opon, montuje w Skodzie RS system ASR. Amatorzy "palenia gum" mają możliwość ręcznego odłączenia ASR-u przyciskiem z kokpitu.
Ale niewprawionym odradzamy!
Szybka zmiana biegu nawet przy prędkości 90 km/h może spowodować krótkotrwały, ale niebezpieczny uślizg kół przednej osi. Czesi nie zdecydowali się na zainstalowanie systemu kontroli stabilności ESP.
No i dobrze, bo Octavia z utwardzonym zawieszeniem pewnie pokonuje zakręty. Obca jest jej nadsterowność. Na szybko pokonywanym zakręcie czasem przednie kóła mogą wpaść w lekki poślizg, ale do utraty stabilności auta jeszcze daleko.
Pomimo obniżenia zawieszenia o 15 mm i utwardzenia go w stosunku do zwykłej Octavii komfort jazdy jestpoprawny. Przy tak dobrych osiągach auta przydałyby się dobre, skuteczne hamulce.
Czterotarczowy układ hamulcowy szybko zatrzumuje ważący prawie 1400 kg samochód. Ale po kilkakrotnym hamowaniu, rozgrzane tarcze wydłużają o prawie dwa metry drogę całkowitego zatrzymania. Odradzamy więc udział w rajdzie bez tuningu układu hamulcowego.
To tyle przyjemnego o tym samochodzie
Grymas na twarzach zapaleńców z klubu GTI spowoduje z pewnością cena auta. 83 tys. zł to dużo, zwłaszcza że konkurent z rodziny Volkswagena - Seat Leon z tym samym silnikiem i dodatkowo z napędem na obie osie jest prawie w tej samej cenie.
Wyposażenie RS-a należy pochwalić. Uszczypliwi powiedzą, że brakuje tu systemu ESP czy kurtyn powietrznych. Dla nas jednak w przypadku oceny auta z rodziny GTI na pierwszym miejscu są dobre osiągi i świetne prowadzenie. Skoda więc egzamin zdała dobrze.
Galeria zdjęć
Sport po czesku!
Sport po czesku!
Sport po czesku!
Sport po czesku!
Sport po czesku!