Są jednak i tacy kierowcy, którzy z jednej strony kochają styl H-D, a z drugiej od czasu do czasu chętnie odkręcają gaz i przemykają po zakrętach, krzesząc iskry podnóżkami. To właśnie dla nich stworzono testowany model Harleya-Davidsona Dyna Super Glide Sport.
W całej rodzinie wyposażonej w największy silnik typu Twin Cam 88 model ten posiada najwięcej cech sprzyjających dynamicznej jeździe.Sylwetka motocykla odpowiada klasycznej linii choppera.
Jednak miłośnicy chromu będą nieco zawiedzeni
Dużo elementów, które dotychczas lśniły, pokrytych jest czarnym matem. Sprawia to, że motocykl wygląda surowo i skromnie, nie zdradzając od razu swojego potencjału. A jest on niebagatelny. Źródło napędu stanowi najnowszej generacji silnik Twin Cam 88 o pojemności 1449 ccm.
Pojawił się on stosunkowo niedawno. Mimo tego jego konstrukcja jest wciąż wierna starym rozwiązaniom. Nadal są to 2 cylindry w układzie V, 2 zawory w każdej głowicy napędzane wałkiem umieszczonym w kadłubie i chłodzenie powietrzem.
Jednak ma on coś, czego zazdrości mu konkurencja: niepowtarzalny charakter - wynik umieszczenia czopów wału korbowego obu korbowodów na jednej wysokości.
Rozwiązanie to powoduje powstawanie drgań, ale i daje szczególny, poruszający odgłos pracy silnika. W motocyklu tym spotkamy szereg innych nieszablonowych rozwiązań.
Pierwsze odkryjemy przy próbie uruchomienia
Stacyjka znajduje się z prawej strony przy mocowaniu tylnego amortyzatora do ramy. Przez to włożenie kluczyka, podczas gdy siedzi się na motocyklu, stanowi niezłą próbę zręczności. Po włączeniu zapłonu powinno się chwilę odczekać, aż zostanie zakończone testowanie podzespołów elektronicznych, co sygnalizuje zgaśnięcie odpowiedniej kontrolki.
Silnik odpala bez problemu, a ssanie jest mu potrzebne tylko przez bardzo krótką chwilę. Jednostka napędowa nie ma wałka wyrównoważającego, przez co na wolnych obrotach emituje bardzo duże drgania. Odczuwa się je na motocyklu, chociaż są one nieco mniejsze, bo silnik w ramie został zamocowany na gumowych poduszkach.
Jednak przy większych obrotach amplituda drgań maleje i przestają być dokuczliwe. Dyna Sport dysponuje 68 KM - to największa dostępna moc wśród seryjnych Harleyów. Jednak w odniesieniu do wagi 300 kg - bardzo dużo jak na motocykl - nie zapowiadają one dobrych osiągów.
Na pomoc przychodzi 106 Nm momentu obrotowego, z którego bardzo duża część dostępna jest już przy niskich obrotach. W efekcie motocykl okazuje sie bardzo dynamiczny, żywiołowo przyspieszając na każdym z pięciu biegów.
Odcięcia zapłonu następuje przy 5500 obr./min.Do "setki" jest w stanie przyspieszyć w 5,2 s, co daje mu miejsce w ścisłej czołówce swojej klasy. Duży silnik zapewnia dobrą elastyczność, chociaż na piątym biegu gwałtowne przyspiesznie od 60 km/h podejmuje z wyraźnym niezadowoleniem, akcentując to dużymi drganiami.
Występują one również przy prędkościach powyżej 130 km/h i to w stopniu, który zniechęca do dłuższej szybkiej jazdy. Największą przyjemność z podróżowania tym motocyklem kierowca czerpie przy prędkościach nie większych niż 110 km/h. Wtedy silnik pracuje bardzo spokojnie, ciesząc ucho kierowcy niepowtarzalnym gangiem.
Układ przekazania napędu działa bez zarzutu, chociaż uruchomienie sprzęgła wymaga użycia dużej siły
Napęd tylnego koła paskiem sprawia, że w układzie napędowym nie występują luzy i szarpnięcia. Bardzo pozytywnie można ocenić układ jezdny. Stosunkowo małe pochylenie przedniego zawieszenia sprawia, że motocykl ma bardzo dobre jak na choppera własności jezdne.
Z łatwością zmienia kierunki pochylenia oraz chętnie i szybko przemyka po łukach. Również poprawnie zachowuje się przy maksymalnych prędkościach. Na stabilność jazdy dobrze wpływa sztywne zawieszenie.
Jego elementy posiadają możliwość regulacji siły tłumienia. Hamulce są wystarczające do osiągów motocykla.Komfort jazdy znacznie ogranicza mały skok tylnego zawieszenia.
Dodatkowo siodło nie należy do najwygodniejszych. Szczególnie pasażer cierpi z tego powodu. Lepiej ma kierowca, któremu na dłuższą jazdę pozwala również wygodna pozycja.
Galeria zdjęć
Sportowe ambicje
Sportowe ambicje
Sportowe ambicje
Sportowe ambicje