Logo

Sportowy diesel

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Toledo drugiej generacji wchodzi właśnie w siódmy rok produkcji, aleatrakcyjna stylistyka, ciągle wzbogacane wyposażenie i dynamicznesilniki nie dają mu się nadmiernie zestarzeć. Testujemy 130-konną wersjęTD

Nadwozie/jakość

Sylwetka klasycznej, czterodrzwiowej limuzyny znalazła w Toledo sportową interpretację. Płynne linie, przetłoczenia na masce, mocno pochylona tylna szyba nadają jej dynamiczny charakter.

Seat zbudował swój czterodrzwiowy model na płycie podłogowej VW Golfa IV, w rezultacie wnętrze jest obszerne z przodu, a z tyłu oferuje tyle miejsca, ile kompakty poprzedniej generacji.

Zaletą Toledo jest 500-litrowy bagażnik, jednak dostęp do niego przez otwór zakryty zgrabną, ale niezbyt dużą pokrywą nie jest wygodny.

Znaczna długość bagażnika w połączeniu z możliwością asymetrycznego złożenia tylnej kanapy pozwala na łatwy przewóz, np. nart. Ergonomiczne rozplanowanie przełączników i możliwość regulacji położenia kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach ułatwiają życie prowadzącemu.

Układ napędowy/osiągi

Mocną stroną tego modelu jest 130-konny turbodiesel TDI. 8-zaworowa konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem paliwa realizowanym za pomocą pompowtryskiwaczy, której wierna jest Grupa Volkswagena (choć w zanadrzu ma już nowocześniejszą 2-litrową, 16- -zaworową jednostkę), nie zachwyca kulturą pracy, ale jej osiągi są bez zarzutu.

310 Nm momentu obrotowego uzyskiwanego przy prędkości obrotowej 1900 obr./min pozwala poczuć się na naszych wąskich, niebezpiecznych drogach mistrzem wyprzedzania, a średnie zużycie paliwa na poziomie 5,2 l oleju napędowego na 100 km - mistrzem oszczędzania.

Układ jezdny/komfort

Jak na usportowioną limuzynę przystało, Toledo ma dość sztywno zastrojone zawieszenie, co pozwala zwinnie i bez przechyłów pokonywać ciasne zakręty. Dynamicznej jeździe sprzyja również precyzyjny układ kierowniczy.

Ukształtowanie przednich foteli zapewnia - zgodnie ze sportowym duchem modelu - dobre trzymanie boczne. W awaryjnych sytuacjach można liczyć na sprawnie działające hamulce. Na sztywności zawieszenia nie cierpi nadmiernie komfort jazdy - Toledo pozostaje limuzyną.

Koszty/bezpieczeństwo

Cena 95 990 zł dotyczy modelu specjalnego Signo Emocion wyposażonego dodatkowo w tempomat, układ kontroli trakcji TCS, czujnik deszczu i 16-calowe alufelgi. Wersja Signo ze 130-konnym TDI jest obecnie niedostępna, a z topowym 150-konnym kosztuje 101 990 zł. Za ESP nie dopłacamy tylko w wersji Top Sport.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: