Logo
TestyTesty nowych samochodówSubiektywny przegląd roku

Subiektywny przegląd roku

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Branża motoryzacyjna nie ma wielu powodów, aby żałować odchodzącego roku. Sprzedaż nowych samochodów spadła do poziomu sprzed 12 lat.

Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego "Samar" wynika, że pod względem wielkości rynku nowych pojazdów w Europie Polska spadła na 12 miejsce (w 1999 roku była na 6 pozycji). Do Polski już drugi rok z rzędu napływa fala importowanych, używanych, tanich samochodów, których wiek i stan techniczny pozostawiają wiele do życzenia. To zjawisko nie miało miejsca w żadnym innym kraju Unii Europejskiej.Na drogach jest niebezpiecznie. Mimo wprowadzenia bardziej rygorystycznych kar za prowadzenie pod wpływem alkoholu nadal nie spada liczba osób zasiadających za kółkiem w stanie nietrzeźwości. Straty budżetu państwa z tytułu wypadków spowodowanych przez pijanych kierowców tylko w ciągu pierwszych 7 miesięcy roku przekroczyły 7 mld zł! W tej beczce dziegciu jest jednak i łyżka miodu. Produkcja w polskich fabrykach motoryzacyjnych systematycznie rośnie, wielkie koncerny decydują się na kolejne inwestycje oraz wprowadzanie nowych technologii i modeli, a to oznacza, że kondycja naszego rynku w perspektywie kilku lat zapowiada się obiecująco. To pozwala na odrobinę optymizmu. Miejmy nadzieję, że nowy rok przyniesie w większości zmiany tylko na lepsze.+ Wzrost produkcji samochodów w PolsceCałkowita produkcja samochodów od stycznia do końca listopada wyniosła 481 114 sztuk, o 1,1 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym czasie wyeksportowano 451 523 aut, tj. o 5,6 proc. więcej. Największym polskim producentem jest Fiat. Jego udział w produkcji całkowitej aut osobowych w listopadzie tego roku wynosi 52,1 proc. Drugi z wynikiem 23,6 proc. jest Opel, trzeci Volkswagen (16,58 proc.). Pierwszą pozycję po 11 miesiącach wśród produkowanych w Polsce modeli z blisko 43-proc. udziałem zajmuje Fiat Panda. Na drugiej pozycji lokuje się Opel Astra z 12,9-proc. udziałem. Tuż za nim znajduje się Volkswagen Caddy z 11,8-proc. udziałem i Fiat Seicento z 9,8-proc. Kolejne pozycje zajmują: FSO Lanos (7,4 proc.), Opel Agila (7,25 proc.), VW Transporter (4,8 proc.), Opel Zafira, który podwoił swój udział (z 1,6 proc. do 3,4 proc.) oraz FSO Matiz z 0,3-proc. udziałem w produkcji całkowitej. Dane: Samar Plusy+ Kilka firm zwiększyło sprzedaż autPrzy ogólnej zapaści rynkutylko kilka firm może pochwalić się wzrostem sprzedaży swoich samochodów. Są to: Chevrolet (+89,1 proc.), Kia (+60 proc.), Citroen (+16,2 proc.), Volvo (+8,95 proc.), Nissan (+6,3 proc.), Suzuki (+3,57 proc.), Seat (+1,9 proc.) iHyundai (+1,4 proc.).+ Egzamin na prawo jazdy po nowemuNowe zasady szkolenia i egzaminowania kierowców wejdą w życie w styczniu.Najwięcej zmian dotyczykategorii B. Zdający będzie miał mniej zadań na placu manewrowym, pozostanie jazda po łuku, przygotowywanie do jazdy i ruszanie pod górę. Manewry, np. parkowanie, przeniesione zostaną na ulice. Egzamin będzie nagrywany na wideo.+ Utrzymanie niższej stawki akcyzy na paliwaRząd zdecydował o utrzymaniu niższej stawki akcyzy na paliwa samochodowe, co zapobiegło nadmiernym wzrostom cen na stacjach benzynowych. Obniżkę akcyzy o 25 gr na litrze benzyny wprowadzono we wrześniu. Do walki o klienta włączyły się hipermarkety, oferując najtańsze paliwa na rynku. W odpowiedzi koncerny paliwowe zapowiedziały tworzenie sieci tanich stacji ekonomicznych.+ Nawigacja i cyfrowe mapy PolskiCoraz więcej firm wprowadza do oferty systemy nawigacji samochodowej z mapami Polski. Obecnie są to już Blaupunkt, VDO Dayton, Naviflash, Tom Tom, Garmine, Palmtop Automapa i Mercedes.+ Nowe inwestycje motoryzacyjne w PolsceFord i Fiat podpisały porozumienie, na mocy którego w fabryce w Tychach w 2007 roku rozpocznie się produkcja nowego Fiata 500, a w 2008 roku - następcy Forda Ka. Rocznie ma powstawać 240 tys. sztuk tych pojazdów.Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu rozpoczęła produkcję silnika benzynowego 1.0 oraz manualnych skrzyń biegów do Yarisa II. Możliwości produkcyjne fabryki zwiększyły się z 800 do 930 tys. podzespołów rocznie. W Jelczu-Laskowicach powstaje silnik Diesla 2.2 do Avensisa i Corolli Verso.Opel uruchomił w Gliwicach produkcję drugiej generacji Zafiry. To trzeci po Astrze i Agili model z polskiego zakładu, którego zdolności produkcyjne sięgają obecnie 180 tys. sztuk.MAN za 100 mln euro wybuduje w Niepołomicach pod Krakowem fabrykę aut ciężarowych o zdolności produkcyjnej 15 tys. pojazdów rocznie, zatrudniającą 650 pracowników.Minusy- Fatalny stan drógNajnowszy raport Najwyższej Izby Kontroli ocenia, że unijne standardy spełnia zaledwie 1 procent dróg w naszym kraju. Gdyby w Polsce stosować kryteria takie, jak w innych krajach Unii, to połowa dróg z powodu złego ich stanu i dużych kolein powinna zostać zamknięta dla ruchu. W latach 1990-2004 wybudowano zaledwie 340 km nowych autostrad, czyli 10 razy mniej niż w krajach EU. Obecnie w Polsce sieć autostrad ma długość niespełna 570 km. Z planowanych do oddania w 2005 roku do eksploatacji kolejnych 122 km udało się zrealizować zaledwie 19 km na odcinku A4 z Kleszczowa od Sośnicy. Planowany odcinek na trasie A2 Konin - Stryków (długość 103 km), który miał zostać zakończony tej jesieni, otwarty zostanie prawdopodobnie w połowie przyszłego roku. Na 2006 rok zapowiadane jest wybudowanie następnych odcinków o długości 170 km.- Śmiertelne żniwo na drogachLiczba wypadków drogowych przekroczy 50 tys., a ofiar śmiertelnych 5 tys. W Polsce w wypadkach samochodowych ginie statystycznie 15 osób na 100 tys. mieszkańców, a np. w Szwecji poniżej 6.- Ceny paliw - drogie olej i gazDrożejąca na rynkach światowych ropa naftowa windowała ceny gotowych paliw na rynkach detalicznych. Tylko mocnej pozycji złotówki zawdzięczamy fakt, że litr benzyny nie kosztował ponad 5 zł. W niektórych regionach Polski za olej napędowy trzeba było płacić tyle samo co za benzynę. To efekt wyższych cen hurtowych tego paliwa w porównaniu z benzyną i różnic w marżach stacji - za olej są nawet dwukrotnie niższe. Boom przeżywały za to zakłady montujące samochodowe instalacje gazowe, mimo że ceny gazu również wzrosły i osiągnęły poziom nawet 2,30 zł/litr.- Zalew złomu na kółkachOd początku 2005 r. na polskim rynku pojawiło się już niemal 800 tys. aut używanych. Masowy import samochodów z zagranicy powoduje spadek wartości pojazdów na rynku wtórnym, a w przyszłości stworzy kosztowny problem utylizacji wraków, którym zostaną obciążeni polscy podatnicy. Dopiero w przyszłym roku rząd planuje wprowadzić przepisy blokujące import samochodowego złomu.- Spadek sprzedaży nowych samochodówW okresie I-XI 2005 na rynek trafiło 217 009 nowych aut osobowych, tj. o 26,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2005 r. Popyt na nowe pojazdy na tak niskim poziomie notowany był w Polsce 12 lat temu. Sytuacja ta wywołuje problemy w sieci dilerskiej. Po 10 miesiącach tego roku ogólna liczbapunktów dilerskich zmniejszyła się o 5, ale z punktu widzenia sytuacji finansowej można się spodziewać, że przy utrzymaniu obecnego trendu w kolejnych miesiącach liczba ta może się szybko zwiększyć - informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego "Samar". Najwięcej straciła Mazda w związku z rezygnacją ze sprzedaży aut w Polsce (zlikwidowano 15 placówek), a także Seat i Citroen (-8), Opel (-6), Landrover i Kia (-4), Peugeot i Mitsubishi (-3) i inne. Najszybciej powiększa się sieć sprzedaży Chevroleta (8 nowych punktów), Dacii i Daewoo-FSO (+6), SsangYonga (+5), Suzuki (+4) i Saaba (+3).

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: