Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego "Samar" wynika, że pod względem wielkości rynku nowych pojazdów w Europie Polska spadła na 12 miejsce (w 1999 roku była na 6 pozycji). Do Polski już drugi rok z rzędu napływa fala importowanych, używanych, tanich samochodów, których wiek i stan techniczny pozostawiają wiele do życzenia. To zjawisko nie miało miejsca w żadnym innym kraju Unii Europejskiej.Na drogach jest niebezpiecznie. Mimo wprowadzenia bardziej rygorystycznych kar za prowadzenie pod wpływem alkoholu nadal nie spada liczba osób zasiadających za kółkiem w stanie nietrzeźwości. Straty budżetu państwa z tytułu wypadków spowodowanych przez pijanych kierowców tylko w ciągu pierwszych 7 miesięcy roku przekroczyły 7 mld zł! W tej beczce dziegciu jest jednak i łyżka miodu. Produkcja w polskich fabrykach motoryzacyjnych systematycznie rośnie, wielkie koncerny decydują się na kolejne inwestycje oraz wprowadzanie nowych technologii i modeli, a to oznacza, że kondycja naszego rynku w perspektywie kilku lat zapowiada się obiecująco. To pozwala na odrobinę optymizmu. Miejmy nadzieję, że nowy rok przyniesie w większości zmiany tylko na lepsze.+ Wzrost produkcji samochodów w PolsceCałkowita produkcja samochodów od stycznia do końca listopada wyniosła 481 114 sztuk, o 1,1 proc. więcej niż rok wcześniej. W tym czasie wyeksportowano 451 523 aut, tj. o 5,6 proc. więcej. Największym polskim producentem jest Fiat. Jego udział w produkcji całkowitej aut osobowych w listopadzie tego roku wynosi 52,1 proc. Drugi z wynikiem 23,6 proc. jest Opel, trzeci Volkswagen (16,58 proc.). Pierwszą pozycję po 11 miesiącach wśród produkowanych w Polsce modeli z blisko 43-proc. udziałem zajmuje Fiat Panda. Na drugiej pozycji lokuje się Opel Astra z 12,9-proc. udziałem. Tuż za nim znajduje się Volkswagen Caddy z 11,8-proc. udziałem i Fiat Seicento z 9,8-proc. Kolejne pozycje zajmują: FSO Lanos (7,4 proc.), Opel Agila (7,25 proc.), VW Transporter (4,8 proc.), Opel Zafira, który podwoił swój udział (z 1,6 proc. do 3,4 proc.) oraz FSO Matiz z 0,3-proc. udziałem w produkcji całkowitej. Dane: Samar Plusy+ Kilka firm zwiększyło sprzedaż autPrzy ogólnej zapaści rynkutylko kilka firm może pochwalić się wzrostem sprzedaży swoich samochodów. Są to: Chevrolet (+89,1 proc.), Kia (+60 proc.), Citroen (+16,2 proc.), Volvo (+8,95 proc.), Nissan (+6,3 proc.), Suzuki (+3,57 proc.), Seat (+1,9 proc.) iHyundai (+1,4 proc.).+ Egzamin na prawo jazdy po nowemuNowe zasady szkolenia i egzaminowania kierowców wejdą w życie w styczniu.Najwięcej zmian dotyczykategorii B. Zdający będzie miał mniej zadań na placu manewrowym, pozostanie jazda po łuku, przygotowywanie do jazdy i ruszanie pod górę. Manewry, np. parkowanie, przeniesione zostaną na ulice. Egzamin będzie nagrywany na wideo.+ Utrzymanie niższej stawki akcyzy na paliwaRząd zdecydował o utrzymaniu niższej stawki akcyzy na paliwa samochodowe, co zapobiegło nadmiernym wzrostom cen na stacjach benzynowych. Obniżkę akcyzy o 25 gr na litrze benzyny wprowadzono we wrześniu. Do walki o klienta włączyły się hipermarkety, oferując najtańsze paliwa na rynku. W odpowiedzi koncerny paliwowe zapowiedziały tworzenie sieci tanich stacji ekonomicznych.+ Nawigacja i cyfrowe mapy PolskiCoraz więcej firm wprowadza do oferty systemy nawigacji samochodowej z mapami Polski. Obecnie są to już Blaupunkt, VDO Dayton, Naviflash, Tom Tom, Garmine, Palmtop Automapa i Mercedes.+ Nowe inwestycje motoryzacyjne w PolsceFord i Fiat podpisały porozumienie, na mocy którego w fabryce w Tychach w 2007 roku rozpocznie się produkcja nowego Fiata 500, a w 2008 roku - następcy Forda Ka. Rocznie ma powstawać 240 tys. sztuk tych pojazdów.Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu rozpoczęła produkcję silnika benzynowego 1.0 oraz manualnych skrzyń biegów do Yarisa II. Możliwości produkcyjne fabryki zwiększyły się z 800 do 930 tys. podzespołów rocznie. W Jelczu-Laskowicach powstaje silnik Diesla 2.2 do Avensisa i Corolli Verso.Opel uruchomił w Gliwicach produkcję drugiej generacji Zafiry. To trzeci po Astrze i Agili model z polskiego zakładu, którego zdolności produkcyjne sięgają obecnie 180 tys. sztuk.MAN za 100 mln euro wybuduje w Niepołomicach pod Krakowem fabrykę aut ciężarowych o zdolności produkcyjnej 15 tys. pojazdów rocznie, zatrudniającą 650 pracowników.Minusy- Fatalny stan drógNajnowszy raport Najwyższej Izby Kontroli ocenia, że unijne standardy spełnia zaledwie 1 procent dróg w naszym kraju. Gdyby w Polsce stosować kryteria takie, jak w innych krajach Unii, to połowa dróg z powodu złego ich stanu i dużych kolein powinna zostać zamknięta dla ruchu. W latach 1990-2004 wybudowano zaledwie 340 km nowych autostrad, czyli 10 razy mniej niż w krajach EU. Obecnie w Polsce sieć autostrad ma długość niespełna 570 km. Z planowanych do oddania w 2005 roku do eksploatacji kolejnych 122 km udało się zrealizować zaledwie 19 km na odcinku A4 z Kleszczowa od Sośnicy. Planowany odcinek na trasie A2 Konin - Stryków (długość 103 km), który miał zostać zakończony tej jesieni, otwarty zostanie prawdopodobnie w połowie przyszłego roku. Na 2006 rok zapowiadane jest wybudowanie następnych odcinków o długości 170 km.- Śmiertelne żniwo na drogachLiczba wypadków drogowych przekroczy 50 tys., a ofiar śmiertelnych 5 tys. W Polsce w wypadkach samochodowych ginie statystycznie 15 osób na 100 tys. mieszkańców, a np. w Szwecji poniżej 6.- Ceny paliw - drogie olej i gazDrożejąca na rynkach światowych ropa naftowa windowała ceny gotowych paliw na rynkach detalicznych. Tylko mocnej pozycji złotówki zawdzięczamy fakt, że litr benzyny nie kosztował ponad 5 zł. W niektórych regionach Polski za olej napędowy trzeba było płacić tyle samo co za benzynę. To efekt wyższych cen hurtowych tego paliwa w porównaniu z benzyną i różnic w marżach stacji - za olej są nawet dwukrotnie niższe. Boom przeżywały za to zakłady montujące samochodowe instalacje gazowe, mimo że ceny gazu również wzrosły i osiągnęły poziom nawet 2,30 zł/litr.- Zalew złomu na kółkachOd początku 2005 r. na polskim rynku pojawiło się już niemal 800 tys. aut używanych. Masowy import samochodów z zagranicy powoduje spadek wartości pojazdów na rynku wtórnym, a w przyszłości stworzy kosztowny problem utylizacji wraków, którym zostaną obciążeni polscy podatnicy. Dopiero w przyszłym roku rząd planuje wprowadzić przepisy blokujące import samochodowego złomu.- Spadek sprzedaży nowych samochodówW okresie I-XI 2005 na rynek trafiło 217 009 nowych aut osobowych, tj. o 26,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2005 r. Popyt na nowe pojazdy na tak niskim poziomie notowany był w Polsce 12 lat temu. Sytuacja ta wywołuje problemy w sieci dilerskiej. Po 10 miesiącach tego roku ogólna liczbapunktów dilerskich zmniejszyła się o 5, ale z punktu widzenia sytuacji finansowej można się spodziewać, że przy utrzymaniu obecnego trendu w kolejnych miesiącach liczba ta może się szybko zwiększyć - informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego "Samar". Najwięcej straciła Mazda w związku z rezygnacją ze sprzedaży aut w Polsce (zlikwidowano 15 placówek), a także Seat i Citroen (-8), Opel (-6), Landrover i Kia (-4), Peugeot i Mitsubishi (-3) i inne. Najszybciej powiększa się sieć sprzedaży Chevroleta (8 nowych punktów), Dacii i Daewoo-FSO (+6), SsangYonga (+5), Suzuki (+4) i Saaba (+3).
Subiektywny przegląd roku
Branża motoryzacyjna nie ma wielu powodów, aby żałować odchodzącego roku. Sprzedaż nowych samochodów spadła do poziomu sprzed 12 lat.