Logo

Tania, ale dobra

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Od samochodów terenowych wymaga się wszechstronności. Powinny sięzachowywać dobrze podczas jazdy po ulicach, a w razie potrzeby musząprzebrnąć przez bezdroża. Czy takie założenia spełnia Kia Sorento zsilnikiem Diesla?

Nadwozie/jakość

Olbrzymie nadwozie Sorento budzi respekt u innych kierowców. Jednak po zajęciu miejsca we wnętrzu karoseria nie sprawia wrażenia przesadnie rozbudowanej. Wysoko umieszczone siedzenia oraz duże lusterka zapewniają doskonałą widoczność.

Wnętrze zachwyca dużą ilością miejsca w obu rzędach siedzeń. Na najwyższym poziomie są materiały, jakość wykończenia oraz spasowanie elementów. Jak na tak duże auto bagażnik powinien być większy.

Dzisiaj nawet w autach kompaktowych można zmieścić więcej niż 441 litrów. Sytuację ratuje trochę składana tylna kanapa. Po jej położeniu przestrzeń ładunkowa ma kubaturę 1751 litrów. Mimo tego w porównaniu z konkurencją wygląda to skromnie. Hyundai Terracan mieści odpowiednio 750 i 2000 litrów.

Układ napędowy/osiągi

Silnik ani przez chwilę nie pozwoli zapomnieć, jakiego paliwa potrzebuje. Charakterystyczny dla diesli klekot słychać także po rozgrzaniu. Jednak bez obaw. Nie jest to na szczęście nadmierny hałas.

Ciężkie auto daje się łatwo rozpędzić. Sprawnie przyspiesza już od 1300 obr./min. Osiągnięcie "setki" w 14 sekund przy tej masie auta to dobry wynik. Na zadowalającym poziomie jest również elastyczność.

Trzeba jednak pamiętać, że przy pełnym wykorzystaniu możliwości jednostki napędowej zużycie paliwa dochodzi już do 14 l/100 km. Spokojnie jeżdżący kierowcy mogą osiągnąć nawet o połowę niższe spalanie.

Układ jezdny/komfort

Zawieszenie poprawnie tłumi wszelkie nierówności nawierzchni. Jednocześnie samochód zachowuje się stabilnie w momencie nagłej zmiany kierunku oraz podczas jazdy na wprost.

To zasługa m.in. precyzyjnego układu kierowniczego. Sorento ma krótki zwis tylny oraz duży prześwit. Dzięki temu bardzo dobrze sprawdza się podczas jazdy po bezdrożach.

Ta terenówka to także świetny koń pociągowy. Może holować przyczepy o masie do 2800 kilogramów. Bardzo dobrze do rozmiarów auta dobrano hamulce.

Koszty/bezpieczeństwo

Poziom wyposażenia odpowiadającego za bezpieczeństwo nie jest zachwycający. Dwa airbagi oraz ABS to w dzisiejszych czasach zbyt mało. Tym bardziej, że nawet w opcji nie można dokupić bocznych airbagów, kurtyn powietrznych czy ESP. Jak na tę klasę samochodu korzystnie skalkulowana została cena.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: