Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Okazuje się jednak, że ta teoria nie zawsze sprawdza się w praktyce, a już na pewno nie w przypadku Peugeota 3008. Auto łączy cechy pojazdów różnego rodzaju i co ważne, robi to w udany sposób. Bez problemu może być alternatywą dla kompaktowego kombi lub minivana. Tak naprawdę tylko amatorzy SUV-ów będą niezadowoleni, bo nie mogą liczyć ani na zwiększony prześwit, ani na napęd na wszystkie koła, a imitacje osłon to za mało. Pochwały należą się za silnik, który zapewnia pojazdowi dobrą dynamikę, a przy tym niedużo pali. Powody do zadowolenia daje również wysoki komfort resorowania.
Czy to moda, czy względy praktyczne? Trudno odgadnąć. Pewne jest natomiast, że łączenie cech kilku rodzajów pojazdów w jednym staje się coraz powszechniejsze. W naszym teście sprawdzamy, czy taki miszmasz udał się Peugeotowi w przypadku modelu 3008.Nadwozie ze smukłymi reflektorami i mocno pochyloną przednią szybą prezentuje się dynamicznie, a dzięki imitacjom osłon podwozia z przodu i z tyłu udało się nadać autu cechy stylistyki SUV-a. Wnętrze urzeka przede wszystkim elegancją. To zasługa skóry, którą wykończono siedzenia, drzwi oraz deskę rozdzielczą. Szkoda, że czarne materiały wyglądają smutno, a nieliczne metalizowane wstawki tylko nieznacznie rozjaśniają wnętrze.
Peugeot 3008 nie jest typowym vanem, nie ma co więc tu liczyć na wyjmowane, indywidualne siedzenia drugiego rzędu ani tym bardziej na dwa dodatkowe fotele w trzecim, ale rozwiązania zastosowane w części pasażerskiej uwzględniają rodzinny charakter pojazdu. Drobiazgi można pozostawić w schowku przed pasażerem z przodu lub w skrytce wygospodarowanej w podłokietniku oraz w obszernych kieszeniach na drzwiach. Nie zabrakło również wgłębień na kubki z napojami.
Przydatnym akcesorium dla osób podróżujących z dziećmi może być zestaw wideo. Dzięki niemu pociechy jadące z tyłu mogą oglądać bajki wyświetlane na ekranach umieszczonych w przednich zagłówkach. Samochód nie jest wzorcem przestronności, ale wygospodarowana ilość miejsca wystarczy do tego, by wygodnie podróżowały cztery dorosłe osoby.
Pozytywnie oceniliśmy bagażnik. Wprawdzie pojemność 438 litrów to mniej niż w kompaktowym kombi, ale to i tak lepsza wartość w porównaniu z konkurentami, a poza tym regularne kształty pozwalają ułożyć walizki. Zaletą kufra jest również podwójna podłoga. Dzięki niej zyskuje się dodatkowe miejsce na mniejsze przedmioty, a po złożeniu tylnej kanapy powstaje równa powierzchnia ładunkowa.
Mocny i oszczędny diesel to idealny napęd do testowanego auta. Kierowcy o dynamicznym usposobieniu z chęcią skorzystają ze 150 koni mechanicznych, by móc sprawnie przyspieszać. Co istotne, konie żwawo zabierają się do pracy już przy niskim poziomie obrotów, dzięki czemu ani przez chwilę nie odczuwa się niedostatków mocy. Cieszy również cicha praca jednostki napędowej – nawet podczas szybkiej jazdy pasażerom nie przeszkadza odgłos silnika. W trakcie testu przekonaliśmy się, że zastosowany napęd pomimo znacznej mocy potrafi się odwdzięczyć niskim zapotrzebowaniem na paliwo – realne zużycie oleju napędowego było tylko o 0,5 l/100 km wyższe od obiecywanego przez producenta.
Peugeot 3008 nie jest samochodem, który polubią kierowcy ceniący możliwość dynamicznego pokonywania zakrętów. Na łukach miękko zestrojone zawieszenie przyczynia się do znacznych przechyleń karoserii. Układ jezdny świetnie wywiązuje się z zadania tłumienia wybojów. Pasażerowie prawie nigdy nie będą narzekali na dyskomfort.