Toyota od dawna na wszystkie swoje samochody udziela trzyletniej gwarancji ograniczonej przebiegiem 100 tys. km. Ale warunkiem utrzymania gwarancji jest ścisłe wykonywanie zaleceń producenta.
Mowa oczywiście o dokładnie wykonywanych przeglądach okresowych.Początkowo importem samochodów Toyoty zajmował się Polmot i Pewex. W 1991 roku rozpoczął działalność generalny importer, firma Toyota Motor Poland.
Na przestrzeni jedenastu lat powstała sieć dilerska, w skład której wchodzą 52 autoryzowane stacje. W 2001 roku Toyota zajęła 8. miejsce w sprzedaży samochodów nowych. W ubiegłym roku sprzedano 15,2 tys. aut.
Najbardziej popularnym modelem Toyoty w ubiegłym roku był Yaris
"Auto ŚWIAT" od 1998 roku prowadzi cykl testów autoryzowanych stacji obsługi. Sprawdziliśmy już warsztaty takich firm jak: Daewoo, Fiat, Skoda, Ford, Volkswagen, Renault i Opel.
Łącznie z serwisami Toyoty były to 64 stacje obsługi.Naszym zadaniem jest sprawdzenie jakości usług świadczonych przez serwisy. W tym celu z listy dilerskiej losowo wybieramy osiem autoryzowanych stacji obsługowych.
Staramy się, by rozlokowane były na terenie całego kraju.Jakość usług sprawdzamy, umawiając się na wykonanie tego samego przeglądu w ośmiu stacjach. Telefonicznie ustalamy wykonanie usługi w danym dniu i o określonej godzinie.
W samochodzie tesowym przygotowujemy kilka usterek, które w trakcie zlecanego przeglądu powinny być wykryte. Część z nich wynika z normalnego zużycia eksploatacyjnego, część sporządzana jest celowo przez nas.
Zlecamy wykonanie dużego, pełnego przeglądu, podczas którego serwis powinien w pełni skontrolować samochód
Przy zleceniu informujemy pracownika serwisu, iż nie posiadamy książki serwisowej i nie znamy historii napraw auta. Umawiamy się na odbiór na konkretną godzinę lub w razie wcześniejszego wykonania usługi na telefon.
Również zawsze prosimy, by w przypadku wykrycia poważnej usterki (kosztownej) kontaktowano się z nami, byśmy mogli wspólnie podjąć decyzję w kwestii ewentualnej naprawy. Przy odbiorze samochodu ze stacji pobieramy rachunek za usługę, by mieć możliwość porównania kosztów robocizny i cen części zamiennych.
Zwracamy również uwagę na kulturę obsługi i profesjonalizm parcowników stacji
Po odebraniu auta z przeglądu wspólnie z rzeczoznawcą PZM przy Automobilklubie Polski sprawdzamy skuteczność wykonywanych napraw. Sporządzamy protokół, który zawiera wykonane czynności obsługowe i wykaz usterek spreparowanych przez nas.
W pierwszej z nich znajdziemy tabelę wyników (w tym czas wykonania usługi), w drugiej koszt robocizny i ceny poszczególnych części zamiennych oraz łączny koszt przeglądów.
Podczas naszych wizyt w stacjach zwracamy uwagę na oznaczenie ich reklamami, łatwość dojazdu i znalezienia stacji ( rubryka "Dojazd") . Również sprawdzamy wygląd zewnętrzny stacji, estetykę salonów i punktów obsługi klienta.
Bierzemy pod uwagę, jak klient jest przyjmowany, czy ma gdzie usiąść, gdy oczekuje na wykonanie usługi
Te informacje znajdziemy w rubryce "Estetyka". Szczególną uwagę poświecamy samej obsłudze - czy przyjecie auta odbywa się punktalnie, czy klient otrzymuje kopię zlecenia.
Także opisujemy, czy serwis kontaktuje się z klientem i robi wspólne ustalenia dotyczące napraw. Znaczenie ma czas, w jakim wykonana zostanie dana usługa i czy odbywa się to punktualnie.
Bierzemy pod uwagę, czy pracownik biura obsługi wyjaśnia, co zostało wykonane i jakie usterki należy jeszcze usunąć. Taki drobiazg, jak umycie samochodu podczas przeglądu, daje również pewien obraz poziomu usług stacji.
W rubryce opisowej "Rachunek" znajdziemy informacje o tym, czy faktura jest czytelna, tzn. zawiera szczegółowy opis zleconej operacji, wyszczególnienie robocizny, przeglądu i kosztów części zamiennych.
Jeśli dana stacja udzieli rabatu na usługę - ta informacja znajdzie się w rubryce "Rachunek". Stąd także dowiemy się o sposobie płatności: gotówką lub kartą.
Pod każdym opisem stacji znaleźć można ocenę końcową, jaką uzyskał dany serwis
Na stopień nie ma wpływu część opisowa (rubryki: "Dojazd", "Estetyka", "Obsługa", "Rachunek"), a tylko i wyłącznie liczba prawidłowo wykonanych czynności obsługowych podczas przeglądu.Jako samochód testowy wybraliśmy popularny model Toyoty - Carinę E z silnikiem benzynowym o pojemności 1,6-litra.
Auto zastało zakupione w autoryzowanej sieci dilerskiej. Samochód na czas testu został wypożyczony od osoby prywatnej. Auto posiadało oryginalny przebieg 170 tys. km. Według zaleceń Toyoty przegląd okresowy powinien zostać wykonany właśnie po 170 tys. km.
Nie jest to przegląd duży, który zawiera długą listę czynności obsługowych, ale my zlecaliśmy wykonanie przeglądu dużego, pełnego. Według pracowników Toyoty duży przegląd w przypadku Cariny E 1.6 z 1993 roku przewidziany jest przy przebiegu 160 tys. km i taki zalecano nam wykonywać.
Galeria zdjęć
To jest serwis!
To jest serwis!
To jest serwis!
To jest serwis!