Logo

Turboprzeżycie

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Ubiegłoroczny debiutant wystartował od razu z dużym impetem. I to nietylko za sprawą dostarczającego silnych wrażeń mocnego,turbodoładowanego, 175-konnego silnika

Także dzięki bezpiecznej konstrukcji nadwozia. Auto w testach zderzeniowych Euro-NCAP zdobyło najwyższą notę - pięć gwiazdek.

Nadwozie/jakość

Przy ocenie przestronności wnętrza trudno mieć zastrzeżenia. Na przednich fotelach mamy pełną swobodę ruchów, z tyłu jak na tę klasę pojazdów jest całkiem wygodnie. Interesujący design kokpitu może się podobać, podobnie jakość użytych materiałów.

Jednak obsługa dużej liczby małych przycisków na konsoli centralnej wymaga dłuższego uczenia się. Konstrukcja foteli przednich jest poprawna, choć skórzane obicie tapicerskie powoduje ślizganie się na szybko pokonywanym zakręcie.

W klasycznym nadwoziu wygospodarowano 424 l (o 70 l mniej niż w wersji hatchback). Mimo to wartość tę należy uznać za dobrą w tej klasie aut.

Układ napędowy/osiągi

170 KM to optymalna moc silnika dla Sportsedana. Testując wcześniej słabszą, 150-konną wersję, odczuwaliśmy pewien niedosyt. Jednostka dzięki turbodoładowaniu wykazuje niezwykłą żwawość "wkręcania się na obroty".

Gwałtowny przyrost mocy silnika z turbodoładowaniem ma jednak minusy. Na śliskiej nawierzchni występował nawet uślizg kół napędowych i choć auto wyposażone zostało w system ESP i ASR, w takim przypadku trzeba było mocniej chwycić kierownicę.

Automatyczna skrzynia biegów z funkcją sekwencyjnej zmiany przełożeń (Sentronic) działała płynnie i redukowała biegi bez opóźnień.

Układ jezdny/komfort

Jak przystało na "sportowca", zawieszenia auta zestrojono dość twardo. Ciasne zakręty to miejsca, gdzie Saab czuje się znakomicie. Ale i na wąskich uliczkach i manewrach parkingowych daje sobie świetnie radę.

Dobrą zwrotność uzyskuje dzięki małej średnicy zawracania i lekko pracującemu układowi kierowniczemu. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że zbyt lekko pracującemu.

Koszty/bezpieczeństwo

W nowym modelu zmieniono koncepcję bezpieczeństwa. Wcześniej stosowano 4 airbagi, przy czym boczne stanowiły ochronę zarówno tułowia, jak i głowy. W Sportsedanie zastosowano oddzielne kurtyny chroniące głowę.

Jak wskazują wyniki Euro-NCAP zmiana poprawiła bezpieczeństwo. Niestety nie dokonano "modyfikacji cenowych" i Saab pozostaje nadal drogim autem.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: