Logo

Unia wśród vanów

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Wiosną 1994 r. na salonie genewskim zaprezentowano samochód (a właściwiecztery auta) będący dziełem pracy zespołowej inżynierów z Francji iWłoch. Zadebiutowały wówczas: CitroĎn Evasion, Fiat Ulysse, Lancia Z,Peugeot 806.W 2002 roku producenci Eurovana wypuścili na rynek nowe modele

Unia wśród vanów
Auto Świat
Unia wśród vanów

Nastąpiła zmiana także w nazewnictwie aut (oprócz Fiata). Evasiona zastąpiło C8, zamiast Lancii Z pojawiła się Phedra, a w przypadku vana Peugeota zmieniono ostatnią cyfrę w oznaczeniu modelu. Wraz z pojawieniem się nowej wersji Eurovana do oferty wprowadzono nowoczesną jednostkę wysokoprężną o pojemności 2,2 litra i mocy maksymalnej 130 KM.

W bieżącym roku silnik ten otrzymał nową, 6-stopniową, manualną skrzynię biegów.Różnią się głównie detalami nadwozia Logo, grill czy kształt świateł są charakterystyczne dla każdej marki.

Wspólna płyta podłogowa jednak w znacznym stopniu ograniczyła indywidualność producentów. Dlatego też wymiary zewnętrzne wszystkich trzech aut są niemal identyczne. Różnica pojawia się w długości całkowitej (inne wyprofilowanie zderzaków), ale nie tylko...

Także zauważyliśmy brak relingów w vanie Lancii

W Fiacie i Citroenie oferowane są seryjnie, a w drogiej i tak już Phedrze dostępne za dopłatą 1200 zł. Producenci mają także ograniczone pole popisu pod względem możliwości indywidualizacji wnętrza. Kształ deski rozdzielczej, wyprofilowanie foteli czy przestronność są identyczne.

Różnice pojawiają się w kolorystyce i materiałach. O ile Fiat nie wyróżnia się niczym szczególnym - ma welurowe fotele i szarą deskę rozdzielczą - o tyle w testowym Citroenie fotele i boczki drzwi obszyto jasną alcantarą, znajdziemy też chromowe listwy na desce rozdzielczej i zwijane zasłony przeciwsłoneczne (pakiet za 2900 zł). Lancia na tle swoich "braci" emanuje luksusem.

Tu alcantara ma brązowy kolor i znaleźć ją można nie tylko na fotelach czy bokach drzwi, lecz także wyłożono nią deskę rozdzielczą. Nie zabrakło także podkreślających prestiż - znanych bardziej z limuzyn niż z rodzinnych vanów - drewnianych wstawek i mało praktycznych wykładzin podłogowych z jasnego materiału.

Na konsoli środkowej w Fiacie i Lancii znajduje się pokrętło do sterowania m.in. nawigacją, komputerem pokładowym i regulacją natężenia podświetlenia wskaźników. Prosta czynność, jak zresetowanie komputera pokładowego, wymagała sięgnięcia do instrukcji.

O intuicyjnej obsłudze można w tym przypadku zapomnieć. Dużo łatwiej można to było wykonać w Citroenie - klasycznie przyciskiem w prawym przełączniku zespolonym.

Umieszczony przy podłodze przełącznik ogrzewania foteli w Lancii łatwo przypadkowo włączyć. Ponieważ nie przewidziano kontrolki, w rezultacie dopiero parzący fotel informuje o zbędnym ogrzewaniu.

Duże możliwości konfiguracji we wnętrzu

W każdym z 3 rzędów siedzeń pasażerowie mają dużo swobody. Trzeba jednak zaznaczyć, że we wszystkich opisywanych modelach 3. rząd foteli wymaga dopłaty. Mamy do wyboru kupno 3-miejscowej kanapy lub 2 osobnych foteli.

Można również zdecydować się na zakup 6 pojedynczych foteli. W zależności od konfiguracji Eurovan może być autem 5-, 6-, 7- lub 8-miejscowym. Fotele dają się składać, wymontować, przesuwać, a nawet obracać. Wyjęcie ich nie jest czynnością łatwą, poza tym masa fotela nie należy do niskich.

Po usunięciu siedzeń 2. i 3. rzędu do dyspozycji pozostaje prawie 3000 litrów bagażnika i ponad-700-kilogramowa ładowność. Dostęp do tylnej części pojazdu możliwy jest dzięki przesuwanym drzwiom.

Przez to zajmowanie miejsca we wnętrzu na zatłoczonym parkingu jest łatwiejsze. Drzwiami tylnymi można sterować z kabiny za pomocą przycisków.Optymalny silnik: dynamiczny i oszczędny

W każdym z 3 testowanych Eurovanów znajdował się wysokoprężny silnik 2.2

Jeśli wziąć pod uwagę sporą masę (1800 kg) i duże gabaryty auta, jego moc (130 KM) nie obiecuje rewelacyjnych osiągów. I w istocie przyspieszenie na poziomie 14 s do "setki" nie stanowi rekordu, ale elastycznością jednostka mile nas zaskoczyła.

Silnik pracuje miękko i cicho, jest przy tym oszczędny. Duża w tym zasługa 6-stopniowej skrzyni. Tej jednak wysokiej noty nie możemy wystawić, gdyż mimo poręcznego umieszczenia lewarka brakuje precyzji. Problem ten powtarzał się w każdym z testowanych samochodów.

Zawieszenie i układ kierowniczy należy uznać za dobrze dopracowane

Komfort jazdy jest bez zarzutu, a prowadzenie pewne. W przypadku wystąpienia poślizgu możemy liczyć na pomoc seryjnego ESP. Bezpieczeństwo prezentuje wysoki poziom. Auto ma skuteczny układ hamulcowy; seryjnie każdy model zapewnia 4 airbagi i kurtyny dla 3 rzędów siedzeń.

Eurovan w teście Euro-NCAP uzyskał maksymalną notę (5 gwiazdek). Wielkim nieobecnym w porównaniu jest Peugeot 807. Auto z silnikiem 2.2 HDI (130 KM) dostępne w wersji wyposażeniowej ST kosztuje 135 200 zł. Poziomem wyposażenia Peugeot nie odbiega od Citroena i Fiata.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy: