Hiszpanie, żeby pomyślnie zaistnieć w tym gronie, musieli zaprezentować coś szczególnego. W myśl starego hasła o hiszpańskim temperamencie i niemieckiej precyzji van Seata wyróżnia ognista stylistyka autorstwa słynnego Waltera de Silvy, połączona z zaawansowaną bazą techniczną najnowszej edycji Volkswagena Golfa. Drapieżny wygląd, zwłaszcza przedniej części nadwozia, dynamiczna linia boczna i designerskie detale we wnętrzu to jednak niejedyne mocne strony Altei.
Trochę auto rodzinne, trochę wyścigówka
Pod rasowo ukształtowanymi blachami kryje się całkiem praktycznie urządzone, przestronne wnętrze. Altea pozostaje jednak vanem o sportowej duszy. Więcej uwagi poświęcono dobremu wyprofilowaniu obitych sprężystą tapicerką foteli, które na szybko pokonywanych zakrętach utrzymują podróżnych we właściwej pozycji, niż pomysłowym schowkom, stoliczkom, półkom i innym drobiazgom umilającym wyjazdy rodzinne.
Nie znaczy to, że z nich zrezygnowano, ale jest ich mniej niż u konkurencji.Półki i schowki znalazły się za to w niezbyt wielkim, bo 409-litrowym bagażniku, dzięki czemu można w nim utrzymać wzorowy porządek.
Powiększenie przestrzeni ładunkowej nie sprawia kłopotu, tylna kanapa daje się złożyć jedną ręką, a uzyskany w ten sposób przedział bagażowy ma równą podłogę i regularne kształty. W sam raz, żeby zapakować obszerny ekwipunek sportowy.
Dbałość o dynamiczny styl jest w Altei wszechobecna
Pozycja za kierownicą, niższa niż w klasycznym vanie, przypomina samochód sportowy, umieszczone w tunelach wskaźniki na tablicy rozdzielczej nawiązują do stylistyki Alfy Romeo, tworzywo sztuczne użyte do wykończenia deski rozdzielczej i materiały obiciowe wyraźnie naśladują sportowe bolidy. Taka stylizacja Seata sprawia, że kierowca nabiera apetytu na szybką jazdę.
Szybko i bezpiecznie
Na szczęście zarówno zespół napędowy, jak i układ jezdny potrafią w znacznym stopniu ten apetyt zaspokoić.Zalety nowego diesla z 16-zaworową głowicą, pochodzącego z zasobów Volkswagena, polegają jednak przede wszystkim na niezłej kulturze pracy i oszczędnym zużyciu paliwa.
Relatywnie wąski zakres prędkości obrotowych, w którym dwulitrowe TDI osiąga maksymalny moment 320 Nm (1750-2500 obr./ min), można sprawnie wykorzystać dzięki 6-biegowej skrzyni biegów.
Utrzymywany w tym zakresie obrotów silnik pozwala na bardzo dynamiczną jazdę. Krótkie drogi precyzyjnie chodzącego drążka zmiany biegów nie zniechęcają do częstych zmian przełożeń.
Zawieszenie kół i układ kierowniczy Altea dzieli z nowym Golfem
Wielowahaczowa tylna oś stanowi dobry kompromis pomiędzy sportową sztywnością i komfortem. Auto trzyma się drogi pewnie, precyzyjnie reagując na rozkazy wydane za pomocą elektromechanicznie wspomaganego układu kierowniczego.
Altea nie daje się łatwo zbić z tropu, ale jeśli już tak się stanie, wtedy przydatny okazuje się układ stabilizujący ESP, który u nas dostępny jest w opcji. W krytycznej sytuacji można liczyć także na sprawnie działające hamulce.
Testowana przez nas topowa wersja Altei - najmocniejsza i z najbogatszym wyposażeniemStylance jest najdroższą propozycją w ofercie. Ale już podstawowa 1.6 Audience (66 990 zł) wozi na pokładzie 6 poduszek powietrznych i ABS. Pośredni wariant Reference ma dodatkowo klimatyzację, radio z CD i alufelgi.