Żaden obecnie produkowany samochód tej klasy nie może pochwalić się parametrami użytkowymi takimi, jakie ma BlueSport. Auto waży 1,2 t (rozkład masy przód/tył: 45/55), ma niespełna 4 m długości i umieszczony za tylnymi siedzeniami turbodoładowany silnik clean diesel, z wtryskiem common rail, o pojemności 2.0, mocy 180 KM i momencie 350 Nm dostępnym już przy 1750 obr./min. Napęd przekazywany jest na tylne koła (model powstał na zupełnie nowej, tylnonapędowej platformie) za pośrednictwem 6-biegowej, dwusprzęgłowej przekładni DSG, która może pracować zarówno w trybie manualnym, sekwencyjnym, jak i w pełni automatycznym. Zrezygnowano tu jednak z tradycyjnego drążka, a sterowanie skrzynią odbywa się poprzez łopatki umieszczone przy kole kierownicy lub pokrętłem w konsoli środkowej. Osiągi samochodu są imponujące. Do 100 km/h przyspiesza w 6,6 s i osiąga prędkość 226 km/h. Średnie spalanie wynosi 4,3 l/100 km, co oznacza, że przy 50-litrowym zbiorniku roadster VW jest w stanie przejechać bez tankowania ponad 1150 km. Na ekonomiczne zużycie paliwa ma wpływ wyposażenie modelu w systemy: odzyskiwania energii podczas hamowania oraz Start-Stop, automatycznie wyłączający silnik w momencie zatrzymania auta np. na światłach i uruchamiający go ponownie w momencie wciśnięcia pedału gazu (daje to oszczędności w ruchu miejskim rzędu 0,2 l/100 km). W wersji seryjnej poza silnikiem Diesla planowane jest wprowadzenie także odmiany z turbodoładowaną jednostką benzynową TFSI.Również stylistyka BlueSporta odzwierciedla jego dynamiczny charakter. Zbliżone maksymalnie do rogów nadwozia potężne 19-calowe koła zapowiadają dobre właściwości trakcyjne, a układ świateł i atrapy wywołuje skojarzenia z najnowszymi modelami koncernu: Scirocco i Golfem VI. Pomarańczowy dach materiałowy (waży tylko 27 kg) kontrastuje ze srebrnym lakierem nadwozia.Do dyspozycji pasażerów oddano dwa schowki bagażowe o pojemnościach 112 l (pod przednią maską) i 70 l (za siedzeniami), profilowane fotele inajnowsze systemy wpływające na komfort użytkowania oraz bezpieczeństwo.
Volkswagen Concept Bluesport - Maksiprzyjemność, minispalanie
Pokazany w Detroit model jest na tyle zaawansowaną konstrukcją, że nie pytamy już, czy w ogóle pojawi się w produkcji, lecz: kiedy to nastąpi? Rosnące zainteresowanie małymi, sportowymi i zarazem ekonomicznymi samochodami pozwala przypuszczać, że Blue-Sport może wejść do sprzedaży już w 2010 roku. W ofercie Grupy Volkswagena będzie stanowił ciekawą i tańszą alternatywę dla takich modeli, jak Audi TT czy nawet Porsche Boxster, przy okazji odbierając klientów konkurentom.