zł za podstawową wersję z silnikiem o pojemności 1.6. W Niemczech takie auto kosztuje18 600 euro (ok. 75 tys. zł). Piękne kombi nazywają się Sportwagon (tak ochrzcili je marketingowcy Alfy), a piękne kompakty? Monopol Alfy 147 czy Audi A3 już wkrótce zostanie przełamany. Podczas wrześniowego salonu w Paryżu zaprezentowano Volvo C30 - przy nim Golf, Astra czy Focus wyglądają bardzo skromnie. Zbliżona do coupé dynamiczna linia nadwozia robi świetne wrażenie. A ten tył! Szkoda, że przy projektowaniu wnętrza stylistom zabrakło zapału do tworzenia rzeczy zupełnie nowych. Po otwarciu drzwi powita nas dobrze znany widok z S40/V50. Nie oznacza to oczywiście, że kokpit jest nudny. Ależ skąd! Jeśli ktoś lubistyl szwedzkich mebli i funkcjonalną prostotę formy (w pozytywnym tych słów znaczeniu), powinien być zadowolony. Materiały dobre, ale poziomu Audi A3 C30 jeszcze nie osiąga. Zdecydowanie wybieramy dieslaTyle nadwozie, a co z "wartościami wewnętrznymi"? Oprócz prezentowanych w tabeli dostępne będą jeszcze następujące silniki: benzynowe -1.8/125 KM, 2.4/170 KM - oraz diesle - 1.6/109 KM i 2.0/136 KM. Topowy 5-cylindrowy turbodiesel D5 osiąga z 2,4 l pojemności 180 koni, które ochoczo zabierają się do napędzania auta. Już od 1750 obrotŅw mamy do dyspozycji maksymalną wartość momentu obrotowego (350 Nm). I tak aż do 3250 obr./min. Volvo zapewnia, że do "setki" potrzebuje 8,4 s, a jego prędkość maksymalna to 220 km/h. I choć to dane fabryczne, nie podejrzewamy, by późniejsze testy wykazały coś innego. Niestety, dynamiczna jednostka ma też wadę - jest zbyt hałaśliwa i przypomina tym samym volkswagenowskie, oparte na pompowtryskiwaczach TDI. Bez zarzutu natomiast zużycie paliwa - średnio 6,9 l/100 km. Podczas gdy diesel z seryjnym 5-stopniowym "automatem" jest bardzo harmonijnie zestrojony, benzynowa odmiana T5 (do której skrzynia automatyczna jest opcjonalna) już tak dobrego wrażenia nie zostawia. Choć silnik 2,5 l (z turbiną) przekazuje na przednie koła 220 KM, najmocniejsza "C30" rozpędza się dość ospale. Siedząc za jej kierownicą, mieliśmy wrażenie, że motor rozwija maksymalnie 170 KM. Szkoda, bo ten 5-cylindrowiec jest bardzo cichy i prawie nie wytwarza wibracji. A dźwięk, który wydobywa się z rury wydechowej przy dynamicznym przyspieszaniu, jest naprawdę miły dla ucha każdego, kto nie traktuje samochodu tylko jako środka do przemieszczania się. Biorąc pod uwagę 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego osiąganego już od 1500 do 3800 obr./min, jesteśmy trochę rozczarowani. Jako pociecha muszą posłużyć fabryczne dane Volvo: 0-100 km/h w 6,7 s, prędkość maksymalna 240 km/h i (dość mało realne) średnie spalanie na poziomie 8,7 l/100 km. Układ kierowniczy dla e-pokoleniaObydwa topowe modele były wyposażone w przeznaczone do dynamicznej jazdy utwardzone zawieszenie, więc komfort podróżowania wypadł raczej przeciętnie. Było po prostu zbyttwardo - poprzeczne pęknięcia asfaltu i inne nierówności dało się wyczuć zwłaszcza w wydłużonym tyle. Mamy nadzieję, że słabsze wersje z normalnym, seryjnym układem jezdnym będą bardziej miękkie i komfortowe. Pytanie, czy ktoś w ogóle zdecyduje się na tak twardy usportowiony zestaw?Zachowanie Volvo podczas pokonywania kilku pierwszych kilometrów nie przyniosło żadnych niespodzianek. Kompaktowa "C30" jest grzecznym przednionapędowcem z wyczuwalną tendencją do nadsterowności. A działający trochę bez czucia układ kierowniczy nie powinien (jak zapewnia Volvo) sprawić żadnych trudności wychowanemu na komputerowych grachmłodemu pokoleniu. Cen "C30" w Polsce jeszcze nie znamy, ale warto przyjrzeć się temu, jak auto jest pozycjonowane w Niemczech. Od podstawowego Golfa szwedzki kompakt jest droższy o 1500 euro, ale od Audi A3 tańszy o 500 euro. Czy takie proporcje przełożą się również na nasz rynek? Bezpieczeństwo ponad wszystkoW C30 nie znajdziemy wprawdzie żadnych nowatorskich systemów, jednak nie podejrzewamy, by w testach zderzeniowych Euro-NCAP auto otrzymało mniej niż 5 gwiazdek. Standardowo na pokładzie Volvo C30 znajdzie się6 airbagów, a karoseria na wypadek kolizji została oczywiście odpowiednio wzmocniona.
Volvo C30 - Mocne wejście
Ile? Tego dowiemy się prawdopodobnie dopiero na początku przyszłego roku. Podejrzewamy, że suma będzie oscylowała wokół 75-80 tys.