Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Volvo C30 - Volvo w formacie kompakt

Volvo C30 - Volvo w formacie kompakt

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Patrząc na tył najnowszego Volvo, mamy wrażenie, że dawno temu jużgdzieś go widzieliśmy. Oczywiście, że tak! Szklana klapa bagażnika jestbezpośrednim nawiązaniem do Volvo P 1800 ES, którego tył wyglądałpodobnie

Volvo C30 - Volvo w formacie kompakt
Zobacz galerię (14)
Auto Świat
Volvo C30 - Volvo w formacie kompakt

W historii motoryzacji było więcej oryginalnie przeszklonych modeli, np. Opel Rekord P1 ze śmiało wygiętymi, panoramicznymi szybami przednią i tylną albo Citroën DS z oknami bocznymi bez ramek oraz mocno pochyloną i wygiętą szybą tylną.

Także ich prawnukowie wyróżniają się oryginalnym wyglądem. Volvo C30, Opel Astra GTC i Citroën C4 są chyba najelegantszymi, a zarazem najbardziej ekstrawagancko przeszklonymi autami trzydrzwiowymi w klasie kompaktowej.

Nie tylko klapa bagażnika Volvo C30 jest bezpośrednim nawiązaniem do historii marki. Opel rozpieszcza swoich pasażerów panoramicznym widokiem (w Astrze GTC zachodząca na dach szyba przednia za dopłatą 5950 zł), natomiast Citroën ma oryginalny kształt okien bocznych i szyby tylnej.

Coupé uwodzą kształtami i mocnym przeszkleniem

W teście postanowiliśmy sprawdzić, czy tak "przejrzyste" samochody naprawdę nie mają nic do ukrycia. W Oplu jednak walory wizualne nie do końca współgrają z praktycznością.

Przy silnym nasłonecznieniu trzeba zasunąć podsufitkę,a daszki przeciwsłoneczne kierowcy i pasażera nie dają się odchylać na boki. Widoczność wstecz przez wąską tylną szybę w GTC także jest nie najlepsza.

Astra ma największy bagażnik (340 l), a jego pojemność można jeszcze powiększyć, składając oparcia siedzeń tylnych. Niestety powstaje wtedy powierzchnia ładunkowa z bardzo niewygodnym stopniem.

Citroën także nie jest wzorem praktyczności.Podczas manewrowania kierowca wprawdzie może zobaczyć cokolwiek tylko przez wąską, poziomą część szyby tylnej, jednak widoczność okazuje się niewystarczająca.

Gorzej ma się sprawaz funkcjonalnością bagażnika. Aby powiększyć przestrzeń ładunkową, należy najpierw postawić skomplikowanie zainstalowane siedziska. Dodatkowym utrudnieniem podczas wkładania walizek jest wysoki i bardzo szeroki próg.

Niedostatki funkcjonalności w C30

Konstruktorzy najmniejszego Volvo konsekwentnie dopracowywali rasowy kształt karoserii z pewną szkodą dla funkcjonalności auta. Pasażerowie siedzeń tylnych mają mało miejsca nad głowami i ogólne poczucie ciasnoty.

W dodatku nadwozie Volvo jako jedyne w tym porównaniu jest czteromiejscowe. Pomimo szklanej klapy bagażnika widoczność do tyłu ograniczają duże zagłówki tylnej kanapy.Bagażnik C30 ma pojemność zbliżoną bardziej do segmentu B niż do kompaktów (278 l).

Można go co prawda powiększyć poprzez złożenie oparć siedzeń tylnych do przodu, ale powstała wtedy przestrzeń nie rzuca na kolana (1200 l). Także o ładowności wstyd wspominać (315 kg). Wkładanieciężkich bagaży utrudnia mająca ponad 80 cm krawędź bagażnika.

Rekompensatą dla wymagających klientów jest wysoka jakość wykonania i chyba najpiękniej zaprojektowana kabina w historii kompaktów

Skończmy jednak z narzekaniami na niedostatki funkcjonalności! To strata czasu. Przecież trzydrzwiowe kompakty kupują ludzie, którym bardziej zależy na pięknej karoserii i na przyjemności z bycia kierowcą niż na pojemności bagażnika.

Mocne silniki testowanych samochodów nie powinny ich rozczarować. Na pewno nie napęd Astry. Pomimo że czterocylindrowy Ecotec o pojemności 1,8 l ma najmniejszą pojemność i osiąga najniższą wartość momentu obrotowego, ma w sobie więcej sportowych genów niż 2-litrowe napędy Volvo i Citroëna.

Krótsze przełożenie całkowite umożliwia GTC uzyskiwanie wyższych prędkości obrotowych oraz lepszą elastyczność. Także niebagatelny wpływ na dobre osiągi ma niska masa własna.

Sportowe nastawy układów jezdnych

Ponadto zawieszenie Astry jest sportowo sprężyste. Precyzyjna skrzynia biegów i bezpośredni układ kierowniczy wręcz prowokują do sportowego stylu jazdy. Do tego auto nie tylko dynamicznie jeździ, lecz także bardzo skutecznie hamuje.

Co ciekawe, koszty utrzymania dającej najwięcej radości z prowadzenia Astry są najniższe. Opel może pochwalić się najmniejszym zużyciem paliwa wśród prezentowanych samochodów.

Silnik Volvo jest mocny, pełen temperamentu, a jednocześnie bardzo cichy. Po połączeniu z bardzo dobrą, 5-biegową skrzynią przekładniową powstał bardzo udany zespół napędowy. Na przejechanie 100 km C30 potrzebuje tylko minimalnie więcej paliwa niż Opel.

Szwedom nie udało się stworzyć zawieszenia, które byłoby wystarczająco komfortowe, a jednocześnie umożliwiałoby dynamiczne prowadzenie. Jest ono twarde, a jednak podczas gwałtownych zmian kierunku ruchu okazuje się bardziej miękkie niż zawieszenie Astry.

Mało precyzyjny układ kierowniczy Citroëna Układ jezdny Citroëna pracuje dobrze

Niestety, wysoki poziom odgłosów toczenia oraz wyraźnie słyszalny chrzęst drobnych kamyczków uderzających o wnęki kół sprawiają wrażenie jazdy autem dużo tańszym.

Przyjemność z prowadzenia "francuza" ogranicza układ kierowniczy dający za mało wyczucia oraz reagujący zbyt wcześnie i bardzo gwałtownie układ stabilizacji toru jazdy ESP. Co ciekawe, coupé Citroëna przyspiesza gorzej niż Volvo pomimo wyższego momentu obrotowego i niższej masy własnej.

Tak czy owak Citroëni Volvo mają wysokie koszty zakupu i użytkowania, dużo wyższe niż w przypadku najtańszej i oszczędniejszej Astry. Po Volvo spodziewaliśmy się bogatego wyposażenia zapewniającego bezpieczeństwo.

I nie zawiedliśmy się. Szwedzi wyposażyli C30 w kompletny pakiet urządzeń chroniących pasażerów w sytuacjach niebezpiecznych. Już w podstawowej wersji wyposażeniowej Kinetic za 92 800 zł znajdziemy 6 poduszek powietrznych, ESP, napinacze pasów bezpieczeństwa wraz z ogranicznikami ich napięcia.

Seryjnie zainstalowano nawet aktywne zagłówki! Tym bardziej dziwi konieczność dopłaty za zaczepy Isofix czy możliwość dezaktywacji poduszki pasażera przedniego.

Drogie Volvo ma wysoką jakość wykonania

Nabywcom mającym wyjątkowo wysokie wymagania w kwestii bezpieczeństwa Volvo oferuje za dopłatą 3770 zł system ostrzegający o jadącym pojeździe niewidocznymw martwym polu lusterka BLIS, a nawet niedające odprysków przy stłuczeniu laminowane szyby boczne (1190 zł).

Jadący Citroënem VTR Pack (81 300 zł) mogą czuć się równie bezpiecznie. Auto seryjnie wyposażone jest w komplet poduszek powietrznych, ESP,czujnik deszczu i automatycznie włączające się światła po zapadnięciu zmroku.

Także tylny i przedni radar cofania oferowane są seryjnie w wersji VTR Pack. Tylko zagłówki przednie podczas uderzenia w tył auta pozostają sztywne.

Opel tani tylko na pierwszy rzut oka

Opel także jest bezpiecznym autem, a do tego w podstawowej wersji wyposażeniowej Essentia (od 66 700 zł) dużo tańszy od rywali. Niestety rzut oka na listę wyposażenia seryjnego od razu zdradza, skąd wzięła się tak niska cena.

W prezentowanej wersji Cosmo trzeba dopłacać za poduszki kurtynowe, ESP i klimatyzację automatyczną.Także za takie elementy jak czujniki deszczu, komputer pokładowy, tempomat musimy zapłacić dodatkowo.

Po zsumowaniu kosztów wymienionych opcji (ponad 9 tys. zł) cena Astry przynajmniej na tle C4 nie wygląda już tak różowo. Kto jednak przedkłada dynamiczną linię nadwozia nad funkcjonalność, może pogodzić się z pewnymi niedogodnościami.

Może upiększyć pojazd, decydując się na wybór jednego z dwóch pakietów tuningowych firmowanych przez OPC (Opel Performance Center).Podsumowanie Testowane auta są samochodami kompaktowymi stylizowanymi na coupé. Dlatego walory użytkowe nie są ich mocną stroną.

Dla miłośników pojazdów tego typu Volvo będzie spełnieniem marzeń

Jest co prawda bardzo drogie i z powodu 4-miejscowego nadwozia mało praktyczne, ale oferuje najwyższą jakość wykonania i bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego.

Gdyby jednak wymarzone auto miało służyć całej rodzinie, nabywca powinien raczej wziąć pod uwagę znacznie praktyczniejszego i tańszego Opla. Ponadto to właśnie prowadzenie Astry sprawia najwięcej radości.

Ma elastyczny, oszczędny silnik i jednocześniekomfortowe zawieszenie. Citroën jest autem przeznaczonym dla indywidualistów. Nie tylko z powodu stylistyki nadwozia, ale głównie za sprawą oryginalnie zaprojektowanego wnętrza kabiny.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków