Pod względem stylistycznym różnice sprowadzają się do detali poprawiających aerodynamikę pojazdów. Są to m.in.: zmienione atrapy przednie, specjalne listwy progowe, spoiler tylny, obniżone zawieszenie (Golf) oraz 15-calowe alufelgi z oponami o niskich oporach toczenia. Więcej zmian kryje się pod maską.

Wszystkie modele BlueMotion wyposażono w: wysokoprężne jednostki napędowe (w Polo to nowe 3-cylindrowe 1.2 TDI o mocy 75 KM, a w Golfie 1.6 TDI o mocy 105 KM) z odpowiednio zmienionym oprogramowaniem sterowania silnikiem, system Start-Stop odzyskujący energię podczas hamowania (rekuperacja), zmodyfikowane skrzynie biegów z dłuższymi przełożeniami oraz wskaźnik na desce rozdzielczej, podpowiadający kierowcy najlepszy z punktu widzenia ekonomiki jazdy moment zmiany przełożenia.

System Start-Stop działa automatycznie – w trakcie zatrzymania się np. na czerwonym świetle na skrzyżowaniu, włączeniu biegu jałowego i puszczeniu sprzęgła silnik wyłącza się, a uruchamia ponownie automatycznie, gdy tylko wciśniemy sprzęgło. Odzyskiwanie energii (rekuperacja) odbywa się w momencie, gdy zdejmiemy nogę z gazu lub hamujemy. Wówczas napięcie alternatora (prądnicy) wykorzystywane jest do doładowania akumulatora, odciążając tym samym silnik i obniżając zużycie paliwa.

Zastosowana w Polo jednostka napędowa o pojemności 1,2 l zadowala się średnio tylko 3,3 l oleju napędowego na 100 km, co sprawia, że jest to nie tylko najoszczędniejsze auto w klasie, lecz także najbardziej ekonomiczny, produkowany seryjnie 5-drzwiowy samochód na świecie. Oznacza to również, że teoretyczny zasięg na jednym zbiorniku paliwa może sięgnąć 1363 km! Warto zwrócić uwagę na to, że w porównaniu z dostępną w ofercie Polo jednostką 1.6 TDI o tej samej mocy mniejsza ma lepsze osiągi i dynamikę oraz zadowala się średnio o 0,9 l/100 km paliwa mniej. Imponująco przedstawia się również emisja CO2 – tylko 87 g/km.

W Golfie BlueMotion pod maską pracuje jednostka o poj. 1,6 l, która charakteryzuje się średnim zapotrzebowaniem na paliwo na poziomie 3,8 l/100 km (zasięg do 1447 km!). To o 0,7 l/100 km mniej niż w zwykłej odmianie modelu ze 105-konnym dieslem. Wynik ten czyni z wersji BlueMotion najoszczędniejszego Golfa w historii. Przy takim spalaniu różnica w cenie, sięgająca maksymalnie 2,5 tys. zł, zwróci się po przejechaniu ok. 10 tys. km. To może się opłacać.