Czyżby więc Volkswagen zatęsknił za przeszłością i w nowym sportowym kompakcie zrobił krok wstecz?Nic bardziej mylnego. W GTI szóstej generacji znajdziemy najnowsze i nalepsze rozwiązania techniczne, które oferuje w swoich pojazdach koncern Volkswagena. Są więc w nim: superszybka w działaniu dwusprzęgłowa skrzynia DSG, adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC z trzema ustawieniami (Sport, Comfort i Normal), światła ksenonowe, podwójne uszczelki drzwi zapewniające świetne wyciszenie kabiny oraz nowy system XDS, czyli elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego.
Ostatnie rozwiązanie zapewnia 210-konnemu Golfowi świetną trakcję na zakrętach. Teraz na szybko przejeżdżanym łuku można mocno wciskać pedał gazu bez obawy o utratę przyczepności. Czujniki, gdy wyczują zbyt dużą różnicę prędkości między napędzanymi kołami, za pośrednictwem hamulców, spowolnią szybciej obracające się koło, nie zmniejszając mocy silnika. Wszystko dzieje się tak błyskawicznie, że kierowca nawet tego nie zauważa. Dzięki XDS GTI szybciej pokonuje zakręty.
Znany ze zwykłych wersji system DCC pozwala z kolei uzyskać trzy stopnie twardości zawieszenia (opcja). Warto zaopatrzyć się w to rozwiązanie, gdyż umożliwia ono dynamiczne podróżowanie po zakrętach (tryb Sport) oraz w razie potrzeby zapewnia zadowalający podczas codziennej jazdy komfort podróżowania (Comfort).
Równie uniwersalny jak zawieszenie jest silnik najnowszego Golfa GTI. To nowa jednostka, która uzyskuje o 10 KM więcej mocy niż poprzednik. Do „setki” przyspiesza zaledwie o 0,1 s szybciej, ale za to jest znacznie oszczędniejsza (0,7 l/100 km). Podczas przyspieszania słychać rasowe brzmienie, ale gdy jedziemy ze stałą prędkością, w kabinie jest bardzo cicho nawet przy 130 km/h. To zasługa podwójnych uszczelek drzwi oraz lepszego wyciszenia szyb.
Jeżeli ktoś zamierza wybrać się swoim GTI w daleką podróż, nie musi się obawiać o zmęczenie spowodowane wysokim poziomem hałasu czy zbyt twardym zawieszeniem. Ale jeśli kierowca poczuje chęć poszalenia na zamkniętym torze, będzie na pewno zadowolony z dynamiki auta i sposobu prowadzenia.
Fanom jazdy poślizgami nie spodoba się zapewne fakt, że nie można w pełni odłączyć ESP. Przed kupnem trzeba tylko wybrać, czy chcemy wersję trzy- czy pięciodrzwiową. Przyszły właściciel musi także zastanowić się, czy chce czerpać przyjemność z ręcznego przerzucania biegów (6-stopniowa skrzynia z precyzyjnym wyborem przełożeń) czy woli kupić dwusprzęgłową, automatyczną skrzynię DSG, w której zmiana biegów odbywa się w trybie automatycznym lub manualnie za pośrednictwem dźwigni lub łopatek umieszczonych za kierownicą. Decydując się na DSG, zapewni sobie nie tylko płynną i szybką zmianę przełożeń, lecz także akustyczne doznania. Skrzynia ta bowiem przy redukcji biegów stosuje lekkie przegazowanie silnika, które kończy się charakterystycznym bulgotem z wydechu.
W nowym wcieleniu GTI znajdziemy (po raz pierwszy w Golfie VI) ksenony, które zaopatrzone są w automatyczny system doświetlania zakrętów. Golf GTI w Niemczech kosztuje od 26 650 euro. W Polsce samochód pojawi się w maju. Specyfikacja pojazdu nie jest jeszcze znana, ale z powodu bogatszego wyposażenia spodziewać się można wyższej niż u poprzednika ceny.