Kompaktowy samochód
Mitsubishi ma bogatą, 30-letnią historię. Auto na trwałe wpisało się w historię rajdów. W latach 1996-99 Tommi Mäkinen Lancerem zdobył pod rząd 4 tytuły rajdowego mistrza świata.
W tym czasie o cywilnej wersji sedana w Europie jakby zapomniano. Po 7 latach przerwy pojawiła się dopiero w tym roku. W Polsce Lancer sedan dostępny jest od maja bieżącego roku z dwoma silnikami benzynowymi 1.6 i 2.0. Testujemy mocniejszą jednostkę oferowaną z wyposażeniem Sport.
Stylistyka nadwozia w rajdowym duchu
W cywilnej wersji łatwo zauważyć zewnętrzne podobieństwa do rajdowego modelu. Spoiler na tylnej pokrywie, 16-calowe felgi aluminiowe, obniżony prześwit to wyróżniki 2,0-litrowej wersji Sport. We wnętrzu także łatwo odnaleźć sportowe akcenty.
Kokpit wyposażono w białe tarcze zegarów. Kierowca siedzi na wygodnym, doskonale wyprofilowanym fotelu, w dłoniach trzyma trzyramienną, pokrytą skórą kierownicę Momo, z charakterystycznym dla aut rajdowych dużym odsadzeniem.
Nie każdemu będzie pasować takie ustawienie kierownicy zwłaszcza, że brakuje osiowej regulacji kolumny.Lancerowi nie można odmówić braku funkcjonalności klasycznego, rodzinnego sedana.
Deska rozdzielcza jest urządzona prosto i ergonomicznie, dzięki czemu nie ma kłopotów z obsługą przełączników. Pod względem ilości miejsca we wnętrzu auto nie odbiega od konkurentów. Tylko 430-litrowy bagażnik ma nie najlepszy wynik w klasie zwłaszcza, że Mégane sedan oferuje przestrzeń o 90 litrów większą.
Ma za to niską krawędź załadunku, szeroki otwór i możliwość powiększenia pojemności po złożeniu tylnych siedzeń dzielonych w proporcji 60:40. Ładowność 480 kg umożliwia transport ciężkich bagaży.2,0-litrowy silnik nieco rozczarowuje Po topowej, cywilnej wersji Lancera spodziewaliśmy się przede wszystkim jednego - ten model powinien być bardzo szybki.
Model EVO VIII 2.0 ma 265 KM i jest autem piekielnie dynamicznym
Testowe auto również ma silnik dwulitrowy, jednak dysponuje mocą o 130 KM mniejszą. Nie wyróżnia się więc niczym szczególnym spośród konkurencyjnych kompaktowych sedanów z jednostkami 2.0. Bardzo sprawnie przyspiesza, ale dopiero w górnym zakresie prędkości obrotowej.
Taka charakterystyka silnika zmusza kierowcę przy wyprzedzaniu do redukcji na bieg niższy i utrzymywaniu silnika na wysokich obrotach. Kierowcom z zacięciem sportowym bardzo się to spodoba zwłaszcza, że w górnym zakresie jednostka brzmi rasowo.
Obsługa skrzyni biegów także może podnieść poziom adrenaliny. Lewarek ma krótki skok i pracuje twardo, w sposób charakterystyczny dla aut sportowych. Obiecywane przez producenta średnie spalanie wynoszące 8,4 l/100 km trudno osiągnąć zwłaszcza, że auto zachęca do ostrej jazdy.
Sprowokowani rajdowym pochodzeniem auta korzystaliśmy z pełnego zakresu obrotów, uzyskując średnie zużycie paliwa o 1,5 litra wyższe. Producent wyposażył Lancera w 50--litrowy zbiornik. Przy szybkiej jeździe zasięg auta jest mocno ograniczony.
Nastawy zawieszenia rodem z "rajdówki"
Kto poszukuje komfortowego sedana, niech raczej nie decyduje się na Lancera 2.0. W tej wersji auto wyposażone jest w obniżone i utwardzone zawieszenie. Samochód ma także niskoprofilowe, 16-calowe opony, które dodatkowo zmniejszają siłę tłumienia.
Taka charakterystyka zawieszenia daje za to dużo frajdy przy ostrej jeździe. Auto podczas szybkiego pokonywania zakrętów zachowuje się neutralnie i trzyma się nawierzchni jak przyklejone. Pewność prowadzenia daje także precyzyjny układ kierowniczy. Duża średnica zawracania utrudnia manewry na parkingu.
Dobra cena i wysoki standard wyposażenia
Koszt zakupu kompaktu wynoszący prawie 74 tys. zł wydaje się horrendalnie wysoki. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę poziom seryjnego wyposażenia zawierający m.in. cztery airbagi, kurtyny i klimatyzację seryjną, to cena ta wydaje się być interesująca.
Brakuje co prawda ESP, Mitsubishi jednak oferuje seryjnie sportowe zawieszenie podwyższające bezpieczeństwo prowadzenia. Konkurencyjny Mégane sedan 2.0 w wersji Luxe Privilége kosztuje 2 tys. zł więcej, a Mazda 3 2.0 Active jest droższa o 8 tys. zł. Dodatkowym atutem Lancera jest 3-letnia gwarancja mechaniczna.
Galeria zdjęć
W cieniu rajdowego mistrza
W cieniu rajdowego mistrza
W cieniu rajdowego mistrza