Logo

W dobrym kierunku

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Na początku były samoloty, później samochody z dwusuwowymi silnikamibenzynowymi i wreszcie napęd Saabów zaczęły stanowić czterosuwowejednostki o zapłonie iskrowym z turbodoładowaniem

W dobrym kierunku
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
W dobrym kierunku

Po niemal 50 latach od uruchomienia produkcji samochodów pojawił się Saab 9-3 z jednostką wysokoprężną. Od roku 2001 Szwedzi instalują diesla we flagowym okręcie 9-5.

Poszerzenie oferty o nowy silnik to niejedyna zmiana

Wprawne oko zauważy bardziej wysunięty przedni zderzak i lekko zmieniony kształt tylnych świateł. Ze stylistyką karoserii dobrze komponuje się wnętrze wykończone jasną skórą. Pasażerowie wślizgują się w wygodne siedzenia, które świetnie utrzymują ciało.

Zaokrąglone oparcia dosłownie otaczają plecy. Przednie fotele ustawiane są elektrycznie, a podgrzewane wszystkie. Czytelność i ergonomia deski rozdzielczej mogą być wzorem dla wielu firm.

Jeżeli nocą przeszkadzają podświetlenia wskaźników i konsoli środkowej, można wykorzystać funkcję Night Panel. Gasną wówczas przełączniki na konsoli środkowej i zagary z wyjątkiem szybkościomierza.

Świecić zaczynają wskaźniki mające znaczenie podczas dalszej jazdy, np. kontrolka stanu paliwa uaktywni się, gdy poziom oleju napędowego zejdzie do rezerwy.

Na najwyższym poziomie jest obsługa

Co z tego, że stacyjka jest umieszczona nietypowo, pomiędzy fotelami, skoro można się do tego szybko przyzwyczaić, a poza tym ten wynalazek ma same zalety. Blokuje skrzynię w pozycji biegu wstecznego, co poważnie utrudnia działalność amatorów cudzej własności, a poza tym wpływa na bezpieczeństwo.

Z przeprowadzonych badań wynika, że wiele obrażeń nóg kierowcy jest efektem uderzeń w stacyjkę. Dyskomfort odczuwa się przy obsłudze elektrycznego sterowania szybami. Przyciski znajdują się z tyłu konsoli środkowej.

Sięganie do nich jest utrudnione i pochłania uwagę kierowcy, gdy odwróci głowę w ich poszukiwaniu. Wnętrze zapewnia wystarczającą ilość miejsca nawet dla wysokich pasażerów.

Powody do zadowolenia daje duża powierzchnia bagażowa. Równa podłoga i regularne kształty umożliwiają jej pełne wykorzystanie. Jak przystało na samochód luksusowy ze sportowymi aspiracjami, zawieszenie zapewnia bezpieczne i komfortowe podróżowanie.

Szybka jazda po łuku i dynamiczne przyspieszanie nie doprowadzają do niebezpiecznych sytuacji

W opanowaniu auta pomaga ESP. Jednocześnie poprawne jest tłumienie nierówności. Czuć jednak, że sportowe aspiracje miały pierwszeństwo przed komfortem przy strojeniu zawieszenia.

Przyjemność kierowania poprawia skrzynia biegów. Prawidłowo zestopniowana pozwala na dynamiczne przyspieszenia bez konieczności częstego operowania lewarkiem.

Jeśli jej używamy, czynimy to z przyjemnością. Drogi prowadzenia są krótkie, a poszczególne przełożenia wybierane płynnie. Mocną stroną testowanego auta jest jednostka napędowa.

Chociaż konstruktorzy nie uniknęli pewnych wad

Klekot ani na chwilę nie pozwala zapomnieć, że mamy do czynienia z dieslem, a przy niskich obrotach brakuje trochę tchu. Ale to, co dzieje się po dwóch tysiącach obrotów, zadowoli każdego kierowcę żądnego mocnych wrażeń.

Samochód wyrywa do przodu w takim tempie, że osłupienie kierowców jadących z tyłu sięga zenitu. Kiepska dynamika na niskich obrotach nie podobała się inżynierom Saaba, więc szybko na to zareagowali.

Z taśm produkcyjnych zjeżdżają już auta z przerobionym silnikiem

Zamówione modele będą miały wprowadzone zmiany u dilerów. Żadnym zmianom nie muszą podlegać urządzenia zapewniające bezpieczeństwo. Hamulce znakomicie radzą sobie z zatrzymywaniem limuzyny, a podczas kolizji ochronę stanowią cztery poduszki.

Saab nie stosuje kurtyn, twierdząc, że wystarczają kontrolowane strefy zgniotu. Saab z dieslem to strzał w dziesiątkę. Ale trzeba mieć co najmniej 162 tysiące złotych na podstawową wersję Linear.

Ceny Vectora zaczynają się od 180 180 złotych, a testowany model z wyposażeniem dodatkowym to już wydatek ponad 200 tysięcy.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: