Trudno będzie wygodnie ulokować się w tradycyjnym kompakcie i bez problemu ułożyć wszystkie pakunki w bagażniku o nie największej przecież pojemności. Na szczęście ten dylemat wielu rodzin dostrzegli producenci samochodów i dla osób, które na wyjazdy urlopowe muszą ze sobą zabrać całą rodzinę i baaardzo dużo rzeczy, zbudowali na bazie kompaktowych hatchbacków praktyczne kombi.
Najnowsze przykłady to Peugeot 307 Break i Toyota Corolla Wagon
Sprawdźmy, jak oba modele wywiązują się z niełatwego obowiązku służenia dużej rodzinie. Już pierwsze spojrzenie na testowane samochody pozwala faworyzować w tej kategorii Peugeota.
Corolla wygląda przy nim nieco skromniej. I rzeczywiście to wrażenie potwierdzają wymiary obu konkurentów. Peugeot ma kilka centymetrów więcej od Toyoty zarówno na długość, jak i na szerokość oraz wysokość. Odzwierciedleniem wymiarów zewnętrznych jest ilość miejsca oferowanego we wnętrzu.
Po wejściu do 307 urzeka przestronność, jaką oferuje ten samochód
Zapewnia to wrażenia jak podczas podróżowania samochodem o klasę wyższym, a wysokie nadwozie daje nawet uczucie jak podczas jazdy minivanem. Tutaj także osoby o wzroście dochodzącym do 2 metrów nie będą narzekać na brak miejsca nad głową.
Uczucie przestronności potęguje dodatkowo rozbudowany kokpit i wysunięta daleko do przodu szyba. W Toyocie wyraźnie widać, że karoseria ma mniej centymetrów, ale nie czuliśmy się przytłoczeni.
Po prostu nie ma tu takiego rozpasania jak u konkurenta. Udało się jednak wygospodarować kilka centymetrów miejsca więcej na nogi w tylnym rzędzie, gdy przednie fotele były maksymalnie cofnięte.
Znaczną przewagę uzyskał Peugeot pod względem przestronności bagażnika. Wygrywa w tej kategorii o kilkadziesiąt litrów. W Toyocie mamy do dyspozycji 402 litry, a w Peugeocie pojemność wynosi 480 litrów.
W obu samochodach tylna kanapa jest składana asymetrycznie. Uzyskuje się wówczas dużą, płaską powierzchnię ładunkową. W Toyocie przy składaniu oparcia trzeba niestety wyjmować zagłówki.
Zarówno w Peugeocie, jak i w Toyocie zastosowano bardzo dobrej jakości materiały wykończeniowe
Powierzchnia deski rozdzielczej w obu przypadkach jest miękka i przyjemna w dotyku. Nie przeszkadza ciemna tonacja materiałów. Podróż odbywamy na wygodnych, poprawnie wyprofilowanych fotelach. Lepiej zostało zaprojektowane miejsce kierowcy w Peugeocie.
Wprawdzie czytelne wskaźniki i ergonomicznie rozplanowane przełączniki są w obu autach, ale tylko w 307 w przyjęciu poprawnej pozycji pomaga regulowana dwupłaszczyznowo kierownica i sterowany na wysokość fotel. W Toyocie siedzenie także można podwyższyć, ale kolumna kierownicy jest ustawiana tylko w pionie.
Toyota zapewnia za to lepszą widoczność do tyłu dzięki dużym lusterkom
Niezbyt dobrze rozwiązano tę kwestię w Peugeocie. Lusterka zewnętrzne umieszczono blisko kierowcy i aby w nich coś zobaczyć, nie wystarczy samo skierowanie wzroku, ale trzeba odwrócić głowę, co jest niewygodne i za bardzo absorbuje uwagę kierowcy. Poza tym te lusterka są za małe. Użyteczność Peugeota ujawnia się, gdy jadące nim osoby mają dużo podręcznych drobiazgów.
W Corolli muszą wystarczyć wąskie kieszenie w drzwiach, schowek przed pasażerem i w podłokietniku oraz na konsoli środkowej. Peugeot ma więcej miejsc na drobiazgi: duży, klimatyzowany schowek przed pasażerem, obszerne kieszenie w drzwiach, a w opcji można jeszcze zamówić szufladki pod przednimi fotelami.
Na drobne przedmioty jest jeszcze miejsce na półeczkach przy fotelach oraz na desce rozdzielczej. Oba samochody napędzane są 90-konnymi jednostkami. Jednak korzystniejsze wrażenie pozostawił po sobie napęd Toyoty.
Nie powinno to jednak dziwić, bo Corolla jest o 165 kilogramów lżejsza od konkurenta. Już od biegu jałowego czuć, że samochód sprawnie przyspiesza. Jednak prawdziwe ożywienie następuje po przekroczeniu 2 tysięcy obrotów. Corolla z tą jednostką jeździ cicho i tylko podczas rozruchu na zimno słyszalny jest charakterystyczny dla silników wysokoprężnych klekot.
Podczas sprintu do "setki" Peugeot traci do Corolli ponad sekundę
Samochód sprawia wrażenie ociężałego. Wszelkie manewry wyprzedzania przychodzą mu z trudem. Żeby osiągnąć dobre przyspieszenia, trzeba często redukować biegi i mocno wciskać pedał gazu.
Silnik nie jest bardzo głośny, ale wyraźniej niż w przypadku Corolli słychać, że jest to diesel. Jednak pomimo większej masy Peugeot okazuje się przyjaźniejszy dla kierowcy pod względem kosztów.
Średnio podczas testu potrzebował 5,4 oleju napędowego na przejechanie 100 kilometrów. To o pół litra mniej niż w przypadku Corolli, która powinna być nieco mniej paliwożerna. Jednak nawet podczas dynamicznej jazdy zapotrzebowanie na paliwo nie przekroczyło 7,5 litra.
Na równym, dobrym poziomie oceniliśmy pracę skrzyń biegów
Drogi prowadzenia są krótkie, a poszczególne przełożenia włącza się łagodnie, bez haczenia. Także układy jezdne zostały poprawnie zaprojektowane. Są sztywno zestrojone, dzięki czemu obaj konkurenci pewnie utrzymują się na obranym kursie także podczas wykonywania gwałtownych manewrów. Nie wyczuliśmy żadnych oznak nad- lub podsterowności.
Samochody bardzo pewnie pokonują nierówności nawierzchni
Czuć, że konstruktorzy zadbali o komfort podróżowania całej rodziny. Samochody w testowanych wersjach prezentują podobny poziom cenowy. Różnica 400 złotych na korzyść Toyoty jest mało znacząca przy kwotach rzędu 60 tysięcy złotych.
Peugeot w wersji XS ma w standardzie boczne poduszki i kurtyny, które w Corolli Terra są niedostępne. W 307 dopłaty 450 złotych wymaga natomiast komputer pokładowy, który w "japończyku" jest już wyposażeniem standardowym.
Jeżeli do Peugeota dokupi się komputer, elektrycznie sterowane szyby z tyłu za 400 złotych, automatyczną klimatyzację kosztującą 5100 złotych i ESP za 3000 złotych, cena samochodu wzrasta do 72 250 złotych.
Te elementy są wprawdzie niedostępne do Toyoty Corolli Terra, ale w ofercie mamy model Sol za 72 500 złotych, w którym standard to automatyczna klimatyzacja, boczne poduszki powietrzne oraz sterowane elektrycznie tylne szyby. Niedostępny jest niestety system ESP i kurtyny boczne.
Galeria zdjęć
Wariant rodzinny
Wariant rodzinny
Wariant rodzinny
Wariant rodzinny
Wariant rodzinny
Wariant rodzinny
Wariant rodzinny
Wariant rodzinny
Wariant rodzinny