Nikt nie może zarzucić, że któraś z tych nowości próbuje kopiować z linijką typowe dla klasy gabaryty. Jednocześnie Włosi trzymają się strategii dwóch wcieleń nadwoziowych, jak w przypadku poprzedników Bravo/Brava.
Na szczęście tym razem oba warianty noszą to samo imię
Trzydrzwiowe Stilo ma spełniać rolę dynamicznego zawadiaki, wersja pięciodrzwiowa chce być praktycznym przyjacielem rodziny. Spośród bogatej oferty silnikowej pięciodrzwiowy Stilo 1.8 16V Dynamic ma na to największe szanse. Wprawdzie trudno byłoby się zakochać od pierwszego wejrzenia w tym aucie, ale masywny wygląd z pewnością daje poczucie bezpieczeństwa.
Wiele elementów znamy już z innych europejskich samochodów tej klasy
Tam, gdzie Alfa rozwija własny, charakterystyczny styl, Fiat chce się przypodobać modernistycznemu gustowi jak najszerszej grupie kierowców. Chyba kończy się czas designerskich eksperymentów.
Sprawę postawiono jasno: Fiat musi odnieść sukces, zarabiać pieniądze, być w czołówce sprzedaży nie tylko w swoim kraju, ale na terenie całej Europy. Już podczas wsiadania auto zdobywa naszą sympatię.
Solidne klamki otwierają drogę do wygodnie wyściełanych siedzeń. Dzięki regulacji wysokości foteli oraz regulacji położenia koła kierownicy w dwóch płaszczyznach nawet osoby wysokie znajdą dla siebie wygodną pozycję. Jedynie oparcie ma nie najlepsze wyprofilowanie. Za to nienaganna jest ilość miejsca w kabinie.
Przeciągnąć się, niedbale rozsiąść, rozprostować kości?
Wszystko to jest możliwe bez groźby siniaków i pogniecionych ubrań. Szczególnie z tyłu mamy dużo przestrzeni. Do tego przemyślny trik: dzielona kanapa tylna da się przesuwać do przodu i do tyłu o 16 centymetrów, ponadto oparcia z tyłu można ustawiać od wygodnego ukośnego położenia aż po prawie pionowe (dla powiększenia przestrzeni bagażowej).
Kto zatem posadzi swoje dzieci na tylnych siedzeniach, ten pomieści w bagażniku (maksymalnie 410 litrów przestrzeni bagażowej) kufer oraz wózek dziecięcy. Kto zaś podróżuje z przyjaciółmi, musi wprawdzie oszczędniej kompletować bagaż (335 l), ale nie narazi się na pretensje, że jest ciasno.
Stilo może jeszcze więcej: oparcie przedniego siedzenia pasażera daje się położyć do przodu, co umożliwia przewóz deski surfingowej lub kompletu wędek. Spławiki i błystki można wrzucić do praktycznych szuflad pod przednimi siedzeniami.
Nie są to nowatorskie, ale za to bardzo praktyczne rozwiązania
To samo dotyczy czytelnego, ale zupełnie nie włoskiego kokpitu. Schludna, miękko wyściełana deska rozdzielcza przytłacza nieco swoją masywnością.Za to miękko zestrojony układ jezdny z delikatnym komfortem resorowania uprzyjemnia codzienne użytkowanie auta. Większość dziur w jezdni zostaje całkowicie wytłumiona przez zawieszenie, zanim dotrze do pasażerów.
Dopiero w warunkach ekstremalnych ujawniają się minusy zbyt słabego tłumienia
W większe uszkodzenia jezdni koła wpadają z mało przyjemnym łoskotem. Na szybko pokonywanych zakrętach lub na pofalowanej jezdni nadwozie ma skłonność do lekkiego bujania się. W tej wersji nadwozia trudno raczej o sportową charakterystykę układu jezdnego.
To wrażenie wzmacnia dodatkowo elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego działające raczej w oderwaniu od tego, co dzieje się na drodze. Większe oczekiwania można także mieć w stosunku do silnika. Chociaż osiąga moc nominalną 133 KM, to poniżej 3000 obrotów porusza się z wysiłkiem.
Przy wyższych obrotach szesnastozaworowiec potrafi dotrzymać kroku innym, nie męczy się także podczas szybkiej jazdy autostradą. Nie wykazuje jednak śladów wigoru, jak również przesadnie wysokiej kultury pracy (jest głośny od 130 km/h) ani chęci oszczędzania paliwa.
Fiata Stilo wyróżnia wysoki poziom bezpieczeństwa
W testowanej wersji (z rynku niemieckiego) już w wyposażeniu seryjnym znajdowało się sześć airbagów, ABS ze wspomaganiem awaryjnego hamowania. Nieoczekiwanej zmianie toru jazdy zapobiegał układ stabilizacji jazdy ESP.
Za dopłatą pasażerowie drugiego rzędu siedzeń otrzymają poduszki boczne.Specyfikacja na polski rynek na razie nie została ustalona. W Niemczech gwarancja mechaniczna wynosi 2 lata, a perforacyjna 8 lat. Początkowo obiecywano listopad jako początek sprzedaży, ale ostatecznie polska prezentacja odbędzie się w lutym 2002 r.