Jako luksusowa marka Fiata Lancia ceni swoje samochody dość wysoko i to jest pewnie jej największa wada. Wystarczy też zajrzeć do wnętrza, aby przekonać się, że jest to nietuzinkowy samochód przeznaczony dla odbiorcy o szczególnym guście.
Główna cecha charakteryzująca nadwozie Lybry to elegancja
Już kształty zewnętrze wskazują na to, że Włosi nie stawiają na nowoczesność, a na klasyczne piękno. Okrągłe reflektory znajdujące się na podkreślonych, wypukłych błotnikach, brak ostrych załamań - styliści nie gonili za najnowszymi trendami mody. Podobne wrażenie sprawia również wnętrze.
Tablica rodzielcza ma bardzo spokojną, klasyczną linię, choć skrywa wiele nowoczesnych urządzeń. Może to być np. system radiowo-informacyjny z kolorowym wyświetlaczem.
Doskonały nastrój wprowadza nie wymagająca dopłaty, jasna tapicerka siedzeń wykonana z alcantary (nie jest to rodzaj skóry, a elegancki sztuczny materiał przypominający zamsz) czy jasna wykładzina podłogowa, która w polskich warunkach jest niestety mało praktyczna.
Szyku dodają też bez wątpienia materiały użyte do wykończenia wnętrza: wysokiej jakości tworzywo tablicy rozdzielczej, drewniane wstawki (nawet zegary otrzymały stylowe obwódki).
Niestety nie ma róży bez kolców
Zwłaszcza w kontekście wysokiej ceny zakupu Lybry i dobrych materiałów rażą drobne niedoskonałości wykończenia wnętrza: nierówne szczeliny, odstająca tu i ówdzie tapicerka. Na szczęście jest to widoczne dopiero po bliższym przyjrzeniu się. Fotele sprawiają wrażenie klubowych i rzeczywiście taki mają charakter: obszerne, wyposażone w podłokietniki, ale nieco za miękkie.
Niskie osoby (165 cm) jadące z przodu nie będą zadowolone z bardzo wyraźnego podparcia lędźwi (brak regulacji), wygodniej jest nieco wyższemu kierowcy. Z tyłu pasażerowie zastaną dość dużo miejsca na nogi, ale sam układ kanapy preferuje jazdę w cztery osoby. Zwężone w górnej części nadwozie sprawia, że przy komplecie pasażerów z tyłu brakuje miejsca na wysokości głowy.
W Lybrze brak przemyślnych schowków, są tylko kieszenie w oparciach przednich foteli
Skrytka z przodu przed pasażerem wystarcza tylko na instrukcję obsługi, niewiele wejdzie też w kieszenie w przednich drzwiach. Uchwyty na napoje są za płytkie. Szeroki podłokietnik na tylnej kanapie, jeśli chce się wykorzystać uchwyty na napoje, otwiera... dziurę do bagażnika.
O komfort jazdy dba bardzo dobre wyposażenie. W standardzie czeka dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja, bardzo dobrze grający system audio Bose (jego obsługi lepiej uczyć się jednak podczas postoju) ze sterowaniem umieszczonym na kierownicy.
Radioodtwarzacz korzysta z tego samego 5-calowego wyświetlacza co system Info Center (spełniający funkcje komputera pokładowego, ale podający też inne informacje).
Ciekawostkę zaobserwowaliśmy w bagażniku. Ma on wystarczającą pojemność i regularne kształty, ale kanapa tylna (mimo wyraźnego owalu i odpowiednio przygotowanej wykładziny) nie składa się.
Do mocnych stron auta należy silnik 1.9 JTD
Początkowo rozwijał on 105 KM, niedawno wzmocniono go dodatkowymi 10 KM. Kuracja okazała się bardzo skuteczna: mocy nie brakuje niemal w żadnym zakresie obrotów (nawet sporo poniżej 2 tys./min), doskonała elastyczność pozwala sporadycznie sięgać do dźwigni zmiany biegów.
Tylko elektroniczny pedał gazu mógłby działać nieco płynniej. W parze ze świetnym zachowaniem się na drodze idzie w miarę skromne zapotrzebowanie na paliwo. Dane producenta nie są zaniżone, przy dynamicznej jeździe auto spaliło około 7 l/100 km.
Silnik z pewnością potrafi więcej, niż jest w stanie przenieść podwozie. Nastawione jest ono na komfort jazdy, przez co dość mocno się buja, a chęć szybkiego pokonywania zakrętów przejdzie kierowcy bardzo szybko.
W układzie kierowniczym brak precyzji działania. Lancia z konkurentami przegrywa jednak już na starcie. 94 tys. zł, jakie trzeba zapłacić za 115-konną Lybrę, to ponad 20 tys. zł więcej niż cena najsłabszego diesla w Lagunie (100 KM). Sytuację nieco ratuje bogate wyposażenie (choć odpowiednik ESP - system VDC - wymaga dopłaty 3 tys. zł) i 2-letnia gwarancja.
Galeria zdjęć
Włoska szkoła stylu
Włoska szkoła stylu
Włoska szkoła stylu
Włoska szkoła stylu