Logo

Wybór z rozsądku

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Zadebiutował w 1998 roku, należy więc do pokolenia takich aut, jak OpelAstra II czy Citroen Xsara. Każdy z nich doczekał się już swojegonastępcy, nie inaczej jest też z Focusem. Wiosną przyszłego roku w salonach pojawi się zapowiadany kompaktowy Focus drugiej generacji

Wybór z rozsądku
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Wybór z rozsądku

Popularny i niezawodny

Przez sześć lat produkcji auto zyskało pochlebną opinię wśród użytkowników. Jego niezawodność potwierdził też raport niemieckiego TÜV-u z 2002 roku, w którym Focus zajął pierwsze miejsce w kategorii aut do trzech lat, pokonując słynne z dobrej trwałości japońskie pojazdy.

"Auto Świat" miał możliwość sprawdzenia niezawodności Focusa, testując go na dystansie 30 tys. km, który pokonaliśmy w niespełna pół roku. Eksploatacja przebiegała zarówno na naszych dziurawych, krajowych drogach, jak i na trasach pokonywanych w kilku krajach Europy.

Testowym Focusem odwiedziliśmy Czechy, Słowację, Węgry, Austrię, Słowenię, Chorwację oraz kilkakrotnie Niemcy. Około 80 procent przebiegu przypadło więc na drogi pozamiejskie.

Przez cały okres intensywnej eksploatacji (kilku kierowców testowych) auto nie sprawiało najmniejszych kłopotów. Raz jednak musieliśmy odwiedzić ASO Forda.

Wizyta ta była spowodowana obowiązkowym przeglądem po przebiegu 20 tys. km. Poza podstawowymi czynnościami, takimi jak wymiana olejów czy filtrów, mechanicy nie dopatrzyli się żadnej niesprawności.

Staruszek z nowym,dieslowskim "sercem"

Focus w swojej historii miał szeroką gamę silników benzynowych i wysokoprężnych. Wśród diesli oferowane są trzy z turbodoładowaniem o pojemności od 90 do 115 KM.

W testowym aucie pod maską pracowała najnowsza odmiana silnika 1.8 TDCI dysponująca mocą 100 KM. Jednostka zabiera się żywiołowo do pracy, tylko przy ruszaniu brak jej nieco tchu.

Wówczas nie wolno żałować gazu, bo w przeciwnym przypadku silnik zgaśnie. Podobnie, gdy auto toczy się powoli, lepiej zredukować do "jedynki", bo jazda na drugiem biegu spowoduje zdławienie silnika.

Gdy jednostka osiągnie 1700 obr./min, wyczuwalna siła wciska pasażerów w fotele. To zasługa dużego momentu obrotowego, który wówczas osiągą swoje maksimum.

Nasze badania testowe potwierdzają dobre osiągi Focusa. Przyspiesza do "setki" w czasie zaledwie 0,1 s gorszym, niż podaje producent, a elastycznością dorównuje konkurentom z mocniejszymi silnikami.

Silnik cichy i oszczędny

Turbodiesel Forda nie pracuje tak miękko, jak silniki Diesla w autach francuskich, ani tak twardo jak niemieckie TDI. Plasuje się gdzieś pośrodku, choć do momentu rozgrzania jest dość głośny.

Za wzór do naśladowania może posłużyć praca skrzyni biegów. Przełożenia wchodzą pewnie i precyzyjnie. Ekonomika silnika wysokoprężnego Focusa jest zadowalająca. Spalanie 6,6 l/100 km przy 100-konnej jednostce to dobry wynik.

Choć nadwozie Focusa nie jest najmłodszej konstrukcji, to nadal wygląda atrakcyjnie, spełnia obowiązujące kryteria przestronności, komfortu oraz bezpieczeństwa. Na brak miejsca mogą narzekać jedynie wysocy pasażerowie tylnych siedzeń.

Z przodu jest wygodnie, kierowca ma do dyspozycji dwupłaszczyznowo regulowaną kierownicę, czytelny i łatwy w obsłudze kokpit. 520 l kufra kombi pozwala przewieźć sporą ilość bagażu.

W załadunku pomocne będą szeroki otwór załadunkowy, podłużne listwy z tworzywa ułatwiąjące przesuwanie, regularne kształty oraz punkty mocowania.

W dziedzinie bezpieczeństwa nadwozie Focusa stoi wysoko

W teście Euro-NCAP auto otrzymało cztery gwiazdki na pięć możliwych. Seryjnie wersja FX ma dwa czołowe airbagi. Boczne poduszki nie są w tej wersji oferowane, a kurtynowe w ogóle niedostępne.

Ford postawił na komfort - w seryjnym wyposażeniu znajdziemy za to klimatyzację manualną. Układ jezdny Focusa w momencie debiutu uznawany był za jeden z najlepszych w klasie.

Do dziś wielu konkurentów nie osiągnęło takiego poziomu. Amortyzowanie nierówności przebiega dość twardo, za to szybkie pokonywanie zakrętów (mimo braku ESP) jest bezpieczne.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy: