Logo

Wyróżnia go styl

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Kombi z dieslem w klasie wyższej nie jest już niczym szokującym. Jednakdzięki nietypowej stylistyce Saab 9-5 nadal wyróżnia się wśródkonkurentów

Nadwozie/jakość

Kombi Saaba ma świetnie dobrane proporcje. Bagażnik został zgrabnie wkomponowany w karoserię i nie sprawia wrażenia przyklejonego do reszty auta. We wnętrzu dominuje typowy dla marki rozbudowany kokpit z dużą ilością przycisków.

Trzeba się do nich przyzwyczaić, ale na szczęście obsługa większości z nich szybko staje się bezproblemowa. Jedynie sięganie do podnośników szyb jest niewygodne, bo umieszczono je z tyłu konsoli środkowej. Nie podobała nam się także zbyt duża kierownica.

Wnętrze Saaba zachwyca natomiast przestronnością oraz bardzo wygodnymi fotelami. Ich duże siedziska dają świetne podparcie pod udami oraz z boku. Pomimo nadwozia kombi Saab 9-5 nie jest wymarzonym autem do transportu dużego bagażu.

Owszem regularne kształty i płaska podłoga pomagają w pełnym wykorzystaniu przestrzeni ładunkowej, ale 416 litrów pojemności to trochę mało. Po złożeniu siedzeń do dyspozycji mamy 1490 litrów. To także nie jest zachwycająca wartość. Bagażnik rodzimego konkurenta Volvo V70 mieści odpowiednio 485 i 1641 litrów.

Układ napędowy/osiągi

Trzy litry pojemności i prawie 180 KM mocy pozwalają oczekiwać świetnych osiągów. I rzeczywiście Saab znakomicie przyspiesza, ale pod warunkiem, że silnik wprowadzony zostanie na wyższy zakres obrotów. Do około 1800 obr./min nawet mocne wciśnięcie pedału gazu nie powoduje spontanicznej reakcji.

Dopiero po przekroczeniu tej wartości silnik ożywia się, a samochód zaczyna żwawo przyspieszać. Średnie zużycie paliwa na poziomie 8,5 l oleju napędowego na 100 kilometrów przy tej mocy oraz masie samochodu to dobry wynik.

Z silnikiem współpracuje precyzyjna, manualna skrzynia biegów. Niestety silnik 3.0 TiD nie jest łączony z automatyczną przekładnią. Amatorzy diesli z automatem muszą się zdecydować na jednostkę 2.2 TiD o mocy 120 KM.

Układ jezdny/komfort

Zawieszenie to mocny punkt samochodu. Zapewnia komfortową jazdę, a jednocześnie pozostawia duży margines bezpieczeństwa podczas szybkiego przejeżdżania zakrętów. Skuteczne hamulce są zbyt podatne na fading.

Koszty/bezpieczeństwo

Wysoka jest cena Saaba. Konkurencyjne Volvo V70 Optima z silnikiem Diesla o mocy 163 KM kosztuje 179 600 zł. Na najwyższym poziomie jest bezpieczeństwo Saaba. W testach zderzeniowych Euro-NCAP 9-5 uzyskało maksymalną ocenę 5 gwiazdek.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: