Silniki wysokoprężne cieszą się coraz większą popularnością wśród europejskich klientów. W 2006 roku ponad 50 proc. nowych samochodów sprzedanych na Starym Kontynencie wyposażonych było w te jednostki, podczas gdy 16 lat temu, w roku 1990, ich udział w rynku sięgał zaledwie 13,8 proc. Nowoczesne i oszczędnePrzyczyn rosnącego zainteresowania dieslami jest wiele, do głównych należą przede wszystkim parametry użytkowe: lepsza w porównaniu z benzynowymi jednostkami elastyczność, porównywalna dynamika oraz dużo mniejszy apetyt na tańsze paliwo. Zastosowanie nowych technologii i filtrów cząstek stałych sprawiło również, że obecne diesle spełniają surowe normy emisji spalin. Owocna współpracaDotychczas oferta wysokoprężna Chevroleta w Europie obejmowała tylko jeden model - Captivę. W aucie tym zastosowano nowoczesną jednostkę zaprojektowaną przy udzialeGM Daewoo, GM Powertrain i VM Motori. W jego konstrukcji zastosowano aluminiową głowicę, technologię 4 zaworów na cylinder i bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail dostarczony przez Boscha, który wtłacza paliwo do cylidrów pod ciśnieniem do 1600 barów. Turbosprężarkę wyposażono w elektronicznie kontrolowaną, zmienną geometrię przepływu powietrza (VTG).Jednostka osiąga moc 150 KM i dysponuje momentem 320 Nm dostępnym od 2000 obr./min. Jest to wystarczające, by z ważącej ponad 1,5 tony Captivy uczynić bardzo żwawe auto. We flagowej limuzynie Epica sprawdza się jeszcze lepiej, pozwalając przyspieszać do "setki" w 9,7 s. W obydwu modelach do przeniesienia momentu wykorzystywana jest 5-biegowa skrzynia manualna lub 5-stopniowy "automat". Ten sam silnik, ale w słabszej, 121-konnej odmianie zostanie zastosowany w Chevroletach Lacetti we wszystkich oferowanych wersjach nadwoziowych. W porównaniu z mocniejszą wersją w tym silniku zastosowano turbinę o stałej geometrii przepływu powietrza (FGT). Do 280 Nm zmalała też maksymalna wartość momentu obrotowego. Mimo tego właśnie wysokoprężne odmiany kompaktów Chevroleta charakteryzują się najlepszymi osiągami w całej ofercie. Lacetti z manualną, 5-stopniową przekładnią przyspiesza do 100 km/h w niespełna 10 s, 7,3 s zajmuje rozpędzenia auta na 4. biegu z 60 do 100 km/h. Jeszcze lepszą elastycznośç mają wersje z przekładnią automatyczną (od 60 do 100 km/h w 6,5 s). Wszystkie silniki wysokoprężne Chevroleta wyposażone są w bezobsługowy filtr cząstek stałych. Szczegóły polskiej oferty zostaną ujawnione w maju.
Wysokoprężna ofensywa
Chevrolet przystępuje do ofensywy na rynku samochodów z jednostkami wysokoprężnymi. Już w maju w polskiej ofercie pojawią się 4 kolejne modele koncernu z nowoczesnymi dieslami.