sprzedażą aut w Polsce zajmował się Hyundai Car Polska. W 1993 roku została założona spółka Hyundai Coroporation Poland, której przedmiotem działalności był m.in. import aut z Korei. Spółkę tę w czerwcu 2000 roku przekształcono w firmę Hyundai Motor Poland.W ubiegłym roku Hyundai zajął 15 miejsce w rankingu sprzedaży nowych samochodów w Polsce, odnotowując prawie 300-procentowy wzrost sprzedaży w stosunku do 2003 roku. Tak znaczące zwiększenie sprzedaży importer zawdzięcza dużemu zainteresowaniu, jakim cieszył się model Getz. Obecnie na terenie całego kraju istnieje 38 autoryzowanych punktów obsługi Hyundai.Test warsztatów to cykliczna akcja przeprowadzana przez tygodnik "Auto Świat" od1999 roku, która polega na sprawdzaniu jakości usług wykonywanych przez autoryzowane stacje obsługi. Odwiedzamy 8 losowo wybranych serwisów, w których uprzednio umówiliśmy się telefonicznie na przegląd okresowy. Jego wykonanie powinno nastąpić przy określonym przebiegu pojazdu lub czasie. W testowym aucie preparujemy usterki, których wykrycie będzie możliwe podczas rzetelnego wykonania usługi.W przypadku Hyundaia każdorazowo zlecaliśmy wykonanie dużego przeglądu, tłumacząc, że samochód przez ostatni okres eksploatacji nie był serwisowany przez autoryzowane serwisy. Chcieliśmy w ten sposób zwrócić uwagę pracownikom stacji, by gruntownie sprawdzili stan techniczny samochodu, a w razie wykrycia usterek poinformowali nas o tym. Dlatego też pozostawialiśmy numer telefonu kontaktowego, by pracownik serwisu mógł z nami ustalić ewentulaną wymianę części. Fachowość mechaników po wyjeździe ze stacji sprawdzał rzeczoznawca. Odwiedzając warszaty, zwracaliśmy również uwagę na estetykę obiektu, dojazd, oznaczenie reklamami czy możliwości parkingowe. Ponieważ ważne są relacje klienta z pracownikiem stacji, informacje takie zawarliśmy w rubryce "Obsługa". Tam też znalazły się uwagi dotyczące czasu trawania usługi, punktualności przyjęcia, umycia samochodu czy ew. zwrotu niewykorzystanych materiałów. W rubryce "Rachunek" opisujemy koszt dodatkowych usług lub części, wysokość udzielanych rabatów lub możliwości płatności kartą. Informacje znajdujące się przy opisie nie mają wpływu na końcową ocenę stacji. Bierzemy pod uwagę tylko liczbę niewykonanych czynności przeglądowych, które zawarte są w tabeli wyników znajdującej obok. PrzeglądyHistoria modeluNastępca modelu Pony zadebiutował we wrześniu 1994 r. Od 1997 r. produkowany także w rosyjskich zakładach w Iżewsku. W 1999 r. dokonano modernizacji modelu. Ostatni face liting przeprowadzono w 2003 r. Auto destępne jest jako 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz sedan.Warunki gwarancyjneW 1999 r. producent na model Accent udzielał 36-miesięcznej gwarancji mechanicznej ograniczonej przebiegiem 100 tys. km. Na lakier i korozję powierzchniową przewidziano identyczne okresy ochronne. Gwarancja na perforację blach (z wyjątkiem płyty podłogowej i dachu) wynosiła 72 miesiące. Utrata prawa do napraw i obsługi gwarancyjnej mogła nastąpić w przypadku niewykonania przeglądów w określonym czasie lub zgodnie z limitem kilometrów oraz zaniedbania czynności obsługi codziennej. PrzeglądyWarsztat trzeba odwiedzać co 15 tys. km lub co 12 miesięcy. W celu zapewnienia prawidłowej eksploatacji auta należy przestrzegać harmonogramu przeglądów okresowych.Co 15 tys. km lub 12 miesięcy:- diagnostyka silnika testerem (I) - olej i filtr silnikowy (R)- paski napędowe (I)- przewody paliwowe (I)- filtr powietrza (I)- ukł. chłodzenia silnika (I)- przewody hamulcowe (I)- wkładki hamulcowe, tarcze, hamulec postojowy (I)- zawieszenie, ukł. wydechowy (I)- przekładnia kierownicza, drążki, osłony gumowe przegubów (I)- łożyska kół i smar (I)- luz pedału sprzęgła i hamulca (I)- sworznie wahaczy dolnych i ich osłony gumowe (I) - stan ogumienia i ciśnienie (I)Co 30 tys. km lub 24 miesiące:Dodatkowo do przeglądupo 15 tys. km:- kąt wyprzedzenia zapłonu (I)- wlew paliwa, korek wlewu i przewody odpowietrzające (I)- ukł. odpow. skrzyni korbowej (I)- filtr powietrza (R)- świece zapłonowe (R)- olej w skrzyni biegów (R)- płyn hamulcowy (R)- bębny i hamulce kół tylnych (I)- półosie napędowe i osłony (I)Co 60 tys. km lub 48 miesięcy:Dodatkowo do przeglądu po 30 tys. km:- paski napędowe (R)- filtr paliwa (R)- pasek rozrządu (R)Wymiana płynu chłodzącego co 24 miesiące lub 45 tys. km. R - wymienić, I - sprawdzić, wyregulować, oczyścić, ew. naprawićWARSZAWAMotortest Krzysztof Szadkowski, 02-175 Warszawa, ul. Pilchowicka 19Bez pośpiechu i drogoDojazd. ASO Hyundaia położona jest przy ulicy Hynka - głównej arterii łączącej Okęcie z Mokotowem. Nie zauważyliśmy reklam ułatwiających dojazd do serwisu. Obok stacji na otwartym terenie znajduje się wydzielony parking dla klientów. Estetyka. Wygląd warsztatu nie budzi zastrzeżeń. W budynku znajduje się duży, przeszklony salon, punkt obsługi klienta i sklep z częściami. Osoby oczekujące na naprawę auta mogą poczęstować się napojami lub odwiedzić butik z ubraniami. Klient obsługiwany jest na siedząco.Obsługa. 1. Punktualne przyjęcie auta na przegląd. 2. Wypisując zlecenie, pracownik wypytał, czy wymienić pasek rozrządu, płyn hamulcowy i chłodniczy. Odmówiliśmy. 3. Umówiliśmy się, że w sprawie odbioru otrzymamy telefon. 4. Nie doczekaliśmy się. Po 8 h sami zadzwoniliśmy. 5. Przy odbiorze poinformowano nas o konieczności wymiany: tarcz i klocków hamulcowych, prawego tylnego amortyzatora, tulejek zmiany biegów, naprawy ukł. wydechowego. Dołączono wydruk ze ścieżki diagnostycznej. 6. Nadwozie umyto. Brak jazdy próbnej. Rachunek. Doliczono koszty: czyszczenia hamulców tylnych (60 zł), zmywacza (4,2 zł), teflonu (4,4 zł), miedzi technicznej (5,4 zł), kontakt sprayu (5,6 zł), korka spustowego oleju (9,9 zł). Po 13 dniach poproszono nas o przyjazd, gdyż zapomniano doliczyć koszt oleju. Możliwa płatność kartą.Ocena końcowa: dostatecznyKIELCEFolwark, Arkadiusz i Wojciech Grzywna, Sp. jawna, 25-332 Kielce, ul. G. Morcinka 1Szybko, ale mało skutecznieDojazd. By odnaleźć stację Hyundaia w Kielcach, trzeba kierować się na trasę wylotową na Lublin. Pomocne w dojeździe będą reklamy, które zauważyliśmy, dojeżdżając do Kielc i w samym mieście. Na ogrodzonym terenie ASO jest wyznaczony parking dla klientów.Estetyka. Stacja przekonuje wyglądem. Na zewnątrz ustawiono flagi firmowe, budynek utrzymany jest w barwach firmowych. Do serwisu przechodzi się przez nieduży salon. Obsługa klienta na stojąco.Obsługa. 1. Przyjęcie odbyło się o wyznaczonej porze. 2. Pytano o wymianę płynów chłodniczego i hamulcowego. O rozrządzie nie wspomniano. Po wypisaniu zlecania przekazano nam kopię. 3. 1,5 h po przyjęciu auta zadzwoniono z informacją, że konieczna jest pilna wymiana tarcz i klocków hamulcowych oraz tulejek drążka reakcyjnego (4 sztuki). 4. Po 2,5 h telefonicznie zaproszono nas po samochód. 5. Przy odbiorze udzielono szczegółowych informacji o stanie auta. 6. Nadwozia nie umyto. Pod pokrywą silnika przymocowano kartkę z rodzajem oleju i terminem wymiany. Nie wykonano jazdy próbnej.Rachunek. Faktura zawiera szczegółowe wyszczególnienie operacji i materiałów - czytelność dobra. Doliczono koszt uszczelki korka spustowego w skrzyni biegów (1,8 zł). Za wykonaną usługę można zapłacić gotówką lub kartą kredytową.Ocena końcowa: miernyOPOLEAuto-Center Alicja i Rajner Szic, 45-732 Opole, ul. Krapkowicka 18Dość wnikliwie, ale...Dojazd. Ulica Krapkowicka w Opolu to droga wylotowa na Racibórz. Reklamy napotkaliśmy w okolicach stacji. Dla klientów przewidziano ogrodzony parking.Estetyka. Na terenie posesji są także warsztaty Mitsubishi i Toyoty. Wszędzie panuje ład i porządek. Biuro obsługi znajduje się w wydzielonym pomieszczeniu. Jest także barek. Przyjęcie klienta na siedząco.Obsługa. 1. Po przyjeździe pracownik serwisu od razu wjechał na stanowisko. 2. Obsługa miła i fachowa. Pytano o wymianę paska rozrządu. Zlecenie wypisano, jednak kopii nie otrzymaliśmy. 3. Po 50 min zadzwoniono z pytaniem, czy wymienić olej w skrzyni biegów (odmówiliśmy), i z informacją o zużytych tarczach i nowych klockach hamulcowych. Sugerowano wymianę tarcz. Pytano także, czy wymienić zużyte pióra wycieraczek szyb. Wyraziliśmy zgodę. 4. Po 3,5 h zaproszono nas po odbiór auta i podano koszt naprawy. Na miejscu oczeki-waliśmy na naprawę ogumienia i jego wyważenie (metalowy wkręt w oponie). 5. Udzielono szczegółowych wyjaśnień, wydano kartę z zakresem wykonanych czynności. 6. Nadwozia nie umyto. Pozostawiono pod maską kartkę o wymianie oleju. Zwrócono resztę płynu hamulcowego i chłodniczego. Wykonano jazdę próbną.Rachunek. Doliczono za: kpl. wycieraczek (79 zł), płyn do spryskiwaczy (2 l - 8 zł) i naprawę koła (33 zł). Możliwa płatność kartą.Ocena końcowa: dostatecznyOLSZTYNPolmozbyt sp. z o.o, 10-450 Olsztyn, al. marsz. J. Piłsudskiego 76Mało fachowoDojazd. Nie zauważyliśmy żadnych reklam stacji, ani dojeżdżając do Olsztyna, ani na terenie miasta. Serwis położony jest na obrzeżach miasta w bliskim sąsiedztwie fabryki opon Kormoran. Na terenie obiektu wyznaczono parking dla klientów.Estetyka. Były Polmozbyt, do niedawna stacja Daewoo, a obecnie salon sprzedaży i serwis Hyundaia. Przez salon wchodzi się do wydzielonego punktu obsługi klienta, gdzie znajduje się także poczekalnia i kasa. Estestyka wnętrza nie budzi zastrzeżeń. Dla oczekujących przewidziano napoje. Obsługa odbywa się na siedząco.Obsługa. 1. Przyjęcie samochdou na przegląd odbyło się o umówionej porze. 2. Zlecenia nie otrzymaliśmy. Nie pytano o wymianę paska rozrządu ani płynów eksploatacyjnych. 3. W trakcie naprawy nie dzwoniono. 4. Po 2,5 h zaproszono nas po auto. 5. Przy odbiorze poinformowano, że auto jest bardzo dobrym stanie technicznym i bez usterek. 6. Nadwozia nie umyto. W komorze silnikowej pozostawiono kartkę z informacją o rodzaju oleju i terminie jego wymiany. Nie zwrócono reszty oleju. Nie wykonano jazdy próbnej.Rachunek. Czytelność faktury nie budzi zastrzeżeń. Także koszt łączny naprawy nie jest najwyższy. Za usługę można zapłacić gotówką lub kartą płatniczą. Do faktury doliczono za 2 litry zimowego płynu do spryskiwaczy (5,2 zł).Ocena końcowa: miernyKRAKÓWKazimierz i Jolanta Lipowscy, 31-348 Kraków, ul. Chełmońskiego 264,Można liczyć tylko na... rabatDojazd. By trafić do warsztatu trzeba z centrum kierować się na drogę wylotową na Olkusz. Reklamy zauważyliśmy w okolicy stacji. Nie ma kłopotów z zaparkowaniem, na terenie obiektu wyznaczono parking.Estetyka. ASO Lipowscy podzielono na dwa punkty, przy głównej trasie znajduje się salon, serwis oddalony jest o ok. 1-2 km i położony na osiedlu domków jednorodzinnych. W hali naprawczej znajdują się stanowiska robocze, okienko z punktem obsługi klienta i kilka krzeseł. Miejsce mało przyjemne na poczekalnię. Pracownicy serwisu przyjmują klientów na stojąco. Obsługa. 1. Tuż po przyjeździe mechanik wprowadził auto na stanowisko. 2. Pytano o rodzaj usługi, wymianę paska rozrządu, płynu chłodniczego i hamulcowego. Zlecenia nie otrzymaliśmy. 3. Po 25 min zadzwoniono w sprawie klocków hamulcowych. Mimo zużytych tarcz wymieniono jedynie klocki! O tarczach nie wspomniano. 4. Po 3 h zaproszono nas po odbiór. 5. Mechanik udzielił wyjaśnień o przeglądzie. 6. Nadwozia nie umyto. Pozostawiono kartkę z informacją o wymianie oleju. Podczas wymiany żarówki światła wstecznego nie założono osłony. Zwrócono olej silnikowy (0,5 l). Nie wykonano jazdy próbnej.Rachunek. Doliczono koszty: żarówki kierunkowskazu (2,7 zł) i wymiany klocków (155,7). Na części i robociznę udzielono 10-proc. rabatu. Płatność tylko gotówką.Ocena końcowa: miernyŁÓDŹPolmozbyt, 94-052 Łódź, ul. ks. J. Popiełuszki 4Stare nawyki trudno zmienićDojazd. By dotrzeć do stacji Polmozbyt w Łodzi, należy kierować się na osiedle Retkinia, gdyż na pomoc reklam czy drogowskazów nie mamy co liczyć. Nie ma kłopotów z zaparkowaniem auta, parking jest nieogrodzony. Estetyka. Jak sama nazwa wskazujem, stacja Hyundaia w Łodzi to dawny Polmozbyt. O ile estetyka salonu nie budzi zastrzeżeń, o tyle w pomieszczeniu biura obsługi klienta czuje się tak, jakby czas stanął w miejscu. Grupa pracowników biura obsługi klientów i mechaników stoi, pali papierosy i zawzięcie dyskutuje. Przyjęcie odbywa się na siedząco, jest poczekalania z automatem z wodą.Obsługa. 1. Przyjęcie odbyło się punktualnie. 2. Pracownik zadawał szczegółowe i rzeczowe pytania. Wypisał zlecenie, jednak kopii nie wydał. Pytał o pasek rozrządu, płyn chłodniczy, hamulcowy i wymianę filtra paliwa. 3. W trakcie naprawy nie dzwoniono. 4. Po 2,5 h zaproszono nas po odbiór. 5. Poinformowano, że filtra paliwa nie wymieniono, bo wyglądał na nowy (był zanieczyszczony!). Zwrócono uwagę na czysty olej w skrzyni biegów. Na pytanie o stan układu hamulcowego odpowiedziano, że jest OK (klocki są nowe, ale tarcze zużyte!). 6. Nadwozie zostało umyte. Jazdy próbnej nie wykonano.Rachunek. Czytelność faktury nie budzi zastrzeżeń. Możliwa płatność także kartą kredytową.Ocena końcowa: dostatecznyTORUŃOstpol Motors Sp. z o.o., 87-100 Toruń, ul. Pod Dębową Górą 35/39Przegląd po łebkachDojazd. Serwis w Toruniu położony jest na obrzeżach miasta, w bliskim sąsiedztwie firm i hurtowni. Dojazd do stacji drogą częściowo ułożoną z płyt. Na ogrodzonym parkingu nie ma problemu ze znalezieniem miejsca do zatrzymania pojazdu.Estetyka. Na terenie posesji oprócz ASO Hyundaia znajduje się także serwis Kii, aut amerykańskich oraz sprzedaż dywanów i wykładzin. Dzięki firmowym szyldom serwis koreańskiej marki jest dobrze rozpoznawalny i widoczny. Obok biura serwisu znajduje się pomieszczenie wydzielone na poczekalnię. Przyjęcie auta na przegląd odbywa się na siedząco.Obsługa. 1. W biurze obsługi klienta przyjęto nas punktualnie i miło. 2. Zgłaszamy chęć wykonania dużego przeglądu i prosimy o gruntowne sprawdzenie auta. Otrzymujemy kopię zlecenia. Nie pojawiło się pytanie o wymianę rozrządu i płynów eksploatacyjnych. 3. Po 20 min od pozostawienia auta na przeglądzie telefonowano w sprawie rodzaju oleju silnikowego. 4. Po 1,5 h zadzwoniono, że można odebrać naprawiony samochód. 5. Pani z biura obsługi klienta, wypisując fakturę, przekazała, że auto jest w bardzo dobrym stanie i nie wymaga w najbliższym czasie żadnych napraw. 6. Nadwozia nie umyto. Nie wykonano także jazdy próbnej.Rachunek. Faktura czytelna. Najniższy koszt usługi. Płatność tylko gotówką.Ocena końcowa: niedostatecznySWARZĘDZPolonis sp. z o.o., 62-020 Swarzędz-Jasin, ul. Wrzesińska 174Bez przekonaniaDojazd. Swarzędz to miejscowość położona w bliskim sąsiedztwie Poznania. Jadąc starą drogą z Warszawy, napotkamy po prawej na ASO Hyundaia. Reklamy zauważyliśmy jedynie od strony Poznania. Na terenie stacji jest duży parking.Estetyka. W oddzielnych budynkach znajdują się salon i serwis. W biurze obsługi klienta dla oczekujących przeznaczono kilka krzeseł, telwizor i automat z kawą. Klienci obsługiwani są na stojąco.Obsługa. 1. Przyjęcie auta punktualne. 2. Pracownik wydał kopię zlecenia. Pytał o pasek rozrządu. O wymianie płynów nie wspomniał. W bagażniku zostawiliśmy nowe klocki i tarcze hamulcowe, sugerując wymianę. 3. Po 3 h sami postanowiliśmy skonaktować się ze stacją. Usłyszeliśmy, że przegląd trwa. 4. Po ponad 4 h zaproszono nas po odbiór i podano kosztorys naprawy. 5. Przy odbiorze auta poinformowano nas o wymianie pasków klinowych klimatyzacji i pompy wspomagania. Tarcz i klocków nie wymienionio, tłumacząc, że wytrzymają do następnego przeglądu. 6. Nadwozia nie umyto. Pozostawiono kartkę o wymianie oleju. Wykonano jazdę próbną.Rachunek. Doliczono koszt: pasków (2 szt. 74 zł), smaru do hamulców (9,1 zł), wyważenie kół przednich (11 zł), obsługi hamulców (22 zł) i spr. ukł. elektronicznego (44 zł). Na robociznę udzielono 10-procentowego rabatu. Płatność także kartą. Ocena końcowa: miernyPODSUMOWANIESerwisy Hyundaia reprezentują niski poziom usług. Warunkiem trwałej i bezawaryjnej pracy samochodu jest dbałość o jego stan techniczny. Właśnie do podstawowych zadań serwisu należy utrzymywanie auta w nienagannym stanie. Nie każdy klient ma smykałkę i wiedzę techniczną, dlatego pracownik biura obsługi powinien sam ustalić rodzaj wykonywanej usługi. A z tym dość często mieli kłopoty doradcy serwisowi w ASO Hyundaia. Za każdym razem zgłaszaliśmy chęć wykonania przeglądu dużego, tzn. takiego, który umożlwiałby gruntowne sprawdzenie auta. Dlatego też uznawaliśmy czynność za wykonaną, jeżeli pracownik serwisu zgłosił nam odnalezienie usterki. Taki jest przecież podstawowy cel przeglądu. Na usunięcie jej zawsze można się umówić w innym terminie. Na podstawie przetestowanych 8 autoryzowanych serwisów możemy stwierdzić, że klient, odwiedzając warsztat Hyundaia, musi mieć dużo szczęścia, by trafić na dobry. Żadna stacja nie zasługuje na ocenę bardzo dobrą czy nawet dobrą. Większość serwisów otrzymała ocenę mierną, a jeden nawet niedostateczną. Zaledwie trzy stację zasłużyły na ocenę dostateczną. Dziwi fakt, że mechanicy często ograniczali się jedynie do wymiany podstawowych elementów (filtrów i olejów), a nie skupiali się na sprawdzeniu oświetlenia, podzespołów zawieszenia czy układu wydechowego.
Wyspecjalizowani w pomijaniu usterek
Głównym importerem aut koreańskiego koncernu na krajowym rynku jest obecnie firma Hyundai Motor Poland. Na początku lat 90.