Marka Audi także zapisała się w historii produkcji aut 4WD. W roku 1980 po raz pierwszy model quattro pojawił się na rajdowych trasach. Już po dwóch sezonach znajdował się w czołówce najlepszych samochodów rajdowych świata.
Od tego czasu minęły 23 lata
Napęd na cztery koła stawał się coraz bardziej powszechny i nie jest już stosowany tylko w przypadku aut o sportowych osiągach. Zaczął trafiać do mniejszych i słabszych modeli, a nawet do samochodów napędzanych silnikami Diesla.
Wysoka jakość, choć ciasne wnętrze Model A4 to luksusowa odmiana samochodu klasy średniej. Świadczą o tym wysokiej jakości materiały wnętrza i bogate wyposażenie seryjne.
Skórzana kierownica, chromowane obwódki zegarów, inkrustacje drewniane na desce rodzielczej - to tylko nieliczne elementy podnoszące prestiż modelu.
Bez wątpienia ergonomia to także mocna strona A4
Znajdziemy w nim m.in. znakomite, wyprofilowane fotele i dwupłaszczyznową regulację kolumny kierowniczej.Niestety, jak na ten segment pojazdów Audi oferuje zaledwie przeciętną ilość miejsca.
Na siedzeniu kierowcy podczas pomiarów wnętrza wartości okazały się całkiem dobre, ale w czasie jazd testowych przeszkadzała nam szeroka konsola środkowa, która znacznie ograniczała przestrzeń na nogi.
Z tyłu na tle konkurencji Audi okazuje się zwyczajnie ciasne
Nie polecamy jazdy na tylnej kanapie trójce pasażerów, nie tylko ze względu na małą ilość miejsca, ale i brak środkowego zagłówka. W tak drogim modelu dziwi fakt, że zastosowano jedynie pas biodrowy.
Za dopłatą dostępny jest zarówno pas trzypunktowy, jak i zagłówek. Dzielone asymetrycznie oparcie kanapy to również opcja. 445-litrowy bagażnik pomieści sporo. Ma regularne kształty, choć dość wysoką krawędź załadunku.
Napęd na cztery koła poprawia trakcję
Turbodoładowana jednostka wysokoprężna 1.9 w testowym aucie występuje w najmocniejszej wersji (131 KM). To spora dawka mocy i trzeba przyznać, że auto jest dość żwawe.
Za sprawą wysokiego maksymalnego momentu obrotowego (aż 285 Nm), który dostępny jest już przy 1750 obr./min, jednostka okazuje się niezwykle elastyczna. Jednak poniżej tych obrotów daje się odczuć "dziurę".
Silnik wyraźnie przez chwilę "zastanawia się", po czym z impetem rusza do boju. Napęd na obie osie z reguły odbiera nieco mocy silnikowi. W przypadku A4 dane fabryczne nie pokazują znacznej różnicy (strata 0,2 s do "setki"), ale podczas jazd testowych odczuwaliśmy pewna utratę dynamiki.
Dyskomfort powodowała hałaśliwość jednostki, typowa zresztą dla silników TDI. Producent mógłby nieco lepiej wyciszyć wnętrze.
Humor za to znacznie poprawia się podczas tankowania pojazdu
Zużycie paliwa jest naprawdę niskie. Ważący prawie 1,5 tony samochód spalał na trasie 5,7 l/100 km. Niebagatelny wpływ na zużycie ma zastosowanie 6-biegowej skrzyni biegów. Skoki lewarka są krótkie i precyzyjne, a przełożenia zostały poprawnie dobrane.
Doświadczeni specjaliści od napędu doszli do perfekcji. Sterowanie rozdziałem momentu odbywa się płynnie, nieodczuwalnie dla kierowcy, a przede wszystkim skutecznie. O poślizg kół nawet na śliskich nawierzchniach trudno.
Oprócz napędu nad trakcją pojazdu czuwa także elektronika. ESP pracuje bez zarzutu. Pochwały zdobywa także zawieszenie. Dzięki niemu Audi nie boi się szybkiego pokonywania zakrętów. Także tłumienie dziur w jezdni jest prawidłowe.