Logo

X100 na sto lat

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Samochód klasy średniej z mocnym dieslem i automatyczną skrzynią biegów?To może być ciekawa propozycja. Dobre wyposażenie seryjne za korzystnącenę ma podnosić dodatkowo atrakcyjność Mondeo Ghia w jubileuszowejwersji X100

Nadwozie/jakość

Duże nadwozie Mondeo wygodnie mieści komplet pasażerów, którzy zasiadają w nim na komfortowo wyprofilowanych fotelach. W testowanej wersji pokryte były one skórzaną tapicerką.

Deska rozdzielcza modelu Ghia wykończona została imitacją ciemnego drewna oraz aluminiowymi wstawkami w kierownicy, na konsoli środkowej oraz wokół wskaźników.

Regulowana dwupłaszczyznowo kierownica oraz ustawiany elektrycznie fotel kierowcy to udogodnienia pomagające w przyjęciu prawidłowej pozycji. W prowadzeniu samochodu przeszkadza jedynie słaba widoczność przez małe zewnętrzne lusterka.

Dzięki dużej ilości schowków nie ma problemu z utrzymaniem porządku w kabinie. Także zabranie większego ładunku nie stanowi kłopotu przy bagażniku o pojemności 500 litrów. Jego funkcjonalność obniża nieco rozkładane jedynie w całości siedzisko tylnej kanapy. Oparcie jest dzielone asymetrycznie.

Układ napędowy/osiągi

Najmocniejsza wysokoprężna jednostka Forda wykazuje się dużą kulturą pracy. Pozostaje cicha przy wszystkich zakresach prędkości obrotowych. Charakterystyczny dieslowski klekot słychać tylko przez chwilę po rozruchu zimnego silnika.

W modelu, którym jeździliśmy, napęd przekazywany był za pośrednictwem 5-biegowego automatu. Przełożenia zmieniane są w nim na tyle płynnie, że jadący nie odczuwają momentu ich przełączania. Pomimo automatu udało się uzyskać dobre osiągi i korzystne zużycie paliwa.

Układ jezdny/komfort

Dopracowane zawieszenie bardzo dobrze zachowuje się podczas przejeżdżania przez nierówności. Jednocześnie szybkie pokonywanie zakrętów i nagłe zmiany pasa ruchu nie wyprowadzają auta z obranego kierunku. Samochód poprawnie prowadzi się zarówno z pełnym obciążeniem, jak i pusty.

Koszty/bezpieczeństwo

Jubileuszowa wersja X100 ma w standardzie ksenonowe lampy, skórzaną tapicerkę, elektrycznie sterowany fotel kierowcy i radioodtwarzacz ze zmieniarką.

Dokupując te elementy do zwykłego modelu Ghia kosztującego 100 700 zł, trzeba zapłacić dodatkowo 11 700 złotych. Razem daje to sumę 112 400 zł. Przy cenie wersji jubileuszowej 107 400 zł oszczędność wynosi 5 tysięcy złotych.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: