Logo

Z nowym sercem

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Do kontrowersyjnego nadwozia Xsary Picasso wszyscy zdążyli się jużprzyzwyczaić. Z tego właśnie powodu na początku tego roku auto przeszłodelikatny retusz, a pod maskę trafił nowy diesel

Nadwozie/jakość

Tu wiele się nie zmieniło. Nadal trzeba się pogodzić z brakiem obrotomierza oraz niezbyt poręcznie umieszczonymi włącznikami sterującymi tylnymi szybami (przy dżojstiku do regulacji lusterek).

W standardzie dostaniemy za to automatyczną klimatyzację i radioodtwarzacz z CD i największy bagażnik w klasie. Każdy z pasażerów Picasso ma oddzielny fotel z 3-punktowym pasem bezpieczeństwa. Siedzenia drugiego rzędu można łatwo wymontować - wtedy z minivana CitroĎna robi się całkiem spora bagażówka.

Układ napędowy/osiągi

Największą nowością jest powstała we współpracy z Fordem jednostka 1.6 o mocy 110 KM. CitroĎn miał w ofercie silnik wysokoprężny o niemalże identycznych parametrach (z mniejszym o 10 Nm maksymalnym momentem obrotowym), ale o większej pojemności. Jaka jest więc podstawowa zaleta nowego motoru?

Przede wszystkim mniejsza masa pojazdu oraz... korzystniejszy taryfikator ubezpieczeniowy. Według zapewnień producenta samochód z nowym dieslem jest o prawie 4 sekundy szybszy w sprincie do "setki" w stosunku do silnika 2.0 HDI (90 KM) i o 0,6 l/100 km oszczędniejszy.

W samych superlatywach można opisywać także kulturę pracy - nawet przy wyższych prędkościach obrotowych do uszu pasażerów nie docierają nieprzyjemne dźwięki. Jedyny minus to reakcja silnika na dodanie gazu przy niskich prędkościach obrotowych - zanim turbina włączy się, auto jest dość ospałe.

Układ jezdny/komfort

Choć jednostka dieslowska do najmocniejszych nie należy, auto w standardzie ma system ESP. Jedyna szansa na uruchomienie go to dynamiczna jazda po mokrej nawierzchni - ingerencje elektronicznego układu przebiegają wówczas bardzo łagodnie.

Zawieszenie Xsary Picasso pracuje bardzo harmonijnie, a dzięki dużej sztywności nadwozia przejeżdżanie nierówności nie powoduje stuków czy trzasków materiałów wykończeniowych. Plus za krótką drogę hamowania.

Koszty/bezpieczeństwo

Gdyby w cenniku znalazły się jeszcze kurtyny powietrzne, wyposażenie wersji Exclusive można by było uznać za pełne. Przy obecnej akcja promocyjnej (która potrwa najprawdopodobniej do końca roku) cena Xsary Picasso z silnikiem 1.6 HDI wynosi 85 800 zł, czyli porównywalnie z konkurencją z podobnym silnikiem.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: