• W maju Toyota nieprzerwanie zajmuje pierwsze miejsce na polskim rynku motoryzacyjnym
  • Od początku roku do 20 maja liczba rejestracji Toyoty wyniosła 21 705 aut
  • Toyota ma w tym roku 15,28-procentowy udział w rynku

Wśród 15 najpopularniejszych marek wszystkie zanotowały w tym roku spadki, sięgające nawet 68%, licząc od stycznia do 20 maja. W tym samym okresie Toyota zmniejszyła liczbę rejestracji o 16,5%. Najpopularniejszym samochodem w Polsce jest Corolla, której udział w segmencie kompaktów, licząc od początku roku, wynosi obecnie 20%. W tym roku od stycznia do 20 maja Corolla zanotowała 6 584 rejestracji. W pierwszych 20 dniach maja liczba rejestracji najpopularniejszych modeli Toyoty rozkładała się następująco: Corolla 484 auta (1. miejsce), RAV4 392 auta (4. miejsce), Yaris 298 aut (7. miejsce) i Toyota C-HR 203 auta (10. miejsce).

Bardzo dobre na tle rynku wyniki Toyoty to efekt nieprzerwanej pracy salonów i serwisów, nowych narzędzi sprzedaży internetowej i nowych standardów pracy serwisów bez wchodzenia w bezpośredni kontakt z klientem. Toyota uruchomiła Internetowy Salon, usługi Door to Door oraz wymianę opon w stylu Formuły 1 w programie Pitstop. Toyota proponuje klientom także atrakcyjną ofertę z systemem zniżek i dysponuje samochodami dostępnymi od ręki.

Stopniowe odbicie na polskim rynku motoryzacyjnym

Rynek samochodowy w Polsce zanotował największy spadek spowodowany pandemią koronawirusa w połowie kwietnia tego roku i obecnie sytuacja powoli się poprawia. W kwietniu liczba rejestracji nowych aut okazała się mniejsza o 67% rok do roku. W pierwszych 20 dniach maja br. liczba rejestracji była o 50% mniejsza w porównaniu do tego samego okresu 2019 roku (11 555 rejestracji), zaś od 1 stycznia do 20 maja spadek ten wyniósł 39%.

Obecna sytuacja jest efektem związanego z epidemią koronawirusa ograniczenia aktywności społeczeństwa i działalności wielu przedsiębiorstw oraz czasowego wstrzymania pracy fabryk i łańcuchów dostaw, a w konsekwencji również recesji. Co więcej, kryzys spowodowany pandemią nałożył się na problemy niektórych producentów z zapewnieniem dostępności samochodów na początku roku w wyniku nowych, zaostrzonych norm emisji spalin.

Sytuacja w Polsce jest jednak lepsza niż średnio w Europie, gdzie w kwietniu tego roku sprzedano o 80% samochodów mniej rok do roku, a w niektórych europejskich krajach sprzedaż spadła o 97-98%. Analiza trendów rynkowych pokazuje tendencję wzrostową, rośnie także zainteresowanie klientów kontaktem z salonami. ACEA przewiduje, że sprzedaż samochodów w Europie w tym roku zmniejszy się o 25% w porównaniu do roku poprzedniego, zatem obecnie notowane spadki o kilkadziesiąt procent będą prawdopodobnie sytuacją krótkotrwałą. Prognozy dla Polski oscylują w okolicy -20%.

Jakie czynniki będą miały wpływ na kształtowanie się cen?

Epidemia koronawirusa spowodowała duże, wielokierunkowe zmiany w nastawieniu klientów oraz trendach rynkowych. Jak wynika z raportu Instytut Badań Zmian Społecznych, po pandemii udział osób poruszających się głównie autem wzrośnie o 5% do 80%, co oznacza, że część osób korzystających głownie z komunikacji miejskiej będzie zainteresowanych zakupem samochodu. Już teraz widać rosnące zainteresowanie małymi, miejskimi samochodami oraz autami używanymi. Wpływ na ceny aut ma zarówno spadek popytu, jak i mniejsza podaż, ograniczona przez czasowe zamknięcie fabryk oraz niewielką dostępność nowych samochodów na początku roku, wynikającą z nowych norm emisji spalin. Na ceny samochodów ma wpływ także wzrost kosztów działalności firm motoryzacyjnych oraz wzrost kursu Euro względem złotówki. Na wyższe ceny wpływają także nowe wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia oraz kolejne zaostrzenie norm emisji spalin, zaplanowane na styczeń 2021 roku.

Te wszystkie czynniki mogą spowodować wzrost cen samochodów w nadchodzących miesiącach. Obecnie jest jeszcze możliwość zakupu samochodu w cenie sprzed pandemii w przypadku tych aut, które zostały sprowadzone do Polski przed kryzysem. Toyota wyróżnia się na rynku dużą dostępnością samochodów w stabilnych cenach oraz proponuje klientom duże rabaty.