Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Używane | Ford Focus III: na razie psują się tylko drobiazgi

Używane | Ford Focus III: na razie psują się tylko drobiazgi

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Focus III coraz częściej trafia na rynek wtórny. Jego atuty to ciekawy design, szeroka oferta silników oraz atrakcyjna relacja ceny do wieku. A słabe strony? Nie jest ich zbyt wiele: mankamenty wnętrza i – jedynie – drobne awarie.

Używane | Ford Focus IIIŹródło: Auto Świat

W pierwszej generacji Focusa Ford postawił na świetne, niemal sportowe dostrojenie podwozia, nowoczesny design i dobre osiągi. W drugiej zawieszenie nieco łagodniej zestrojono, a trzecia – w porównaniu z nimi – jeszcze bardziej się kołysze. Taka dawka komfortu nie jest jednak zła, bo prowadzenie Focusa to wciąż duża przyjemność – auto łatwo i pewnie pokonuje zakręty. Przegrywa właściwie tylko z kompaktami wyposażonymi w elektroniczną regulację amortyzatorów. Trochę więcej czucia mógłby zapewniać układ kierowniczy (w większości aut elektryczny, z niektórymi silnikami 1.6 Duratec – elektrohydrauliczny).

Nieco kontrowersji wzbudza nadwozie. Ocenę tego, czy agresywnie wystylizowany przedni zderzak podoba się bardziej niż zachowawczy kształt poprzednika, pozostawimy zainteresowanym. Skupimy się za to na wnętrzu. Obsługa urządzeń jest w miarę łatwa, ale – już nawet podczas oględzin – zwróćcie uwagę na konsolę centralną, gdyż mocno ją przekombinowano. Przestrzeń z przodu powinna usatysfakcjonować, za to z tyłu może być słychać istotne narzekania.

Wnętrze Focusa jest nieco ciaśniejsze niż w „dwójce”, ale większości użytkowników to nie przeszkadza

Co prawda, miejsca na nogi nie brakuje, ale pod względem szerokości kokpitu Focus ustępuje i Astrze, i Golfowi. Odczujecie to jednak dopiero, gdy spróbujecie usadzić na kanapie trzy osoby. Znacznie szybciej da o sobie znać modna linia karoserii – nisko poprowadzona krawędź dachu utrudnia wsiadanie, a po zajęciu miejsc pasażerowie mają głowy powyżej górnej linii szyb. Wady te w mniejszym stopniu odczuwa się w kombi, więc jeśli od wykorzystania bagażnika ważniejsza jest dla was jazda z dorosłymi pasażerami z tyłu, warto pomyśleć o tej odmianie.

Bazowe wyposażenie wszystkich wersji obejmuje zestaw naprawczy do opon. Wiele osób woli jednak normalne koło zapasowe lub przynajmniej dojazdówkę. Takie elementy wymagały dopłaty, ale niestety, znacznie ograniczają pojemność i tak niezbyt wielkiego bagażnika: np. w hatchbacku podstawowa objętość to 363 l, z dojazdówką maleje ona do 316 l, natomiast z pełnym kołem zapasowym – do 277 l.

Pod względem liczby zastosowanych systemów asystujących Ford pozytywnie wyróżnia się na tle innych kompaktów. Układ zapobiegający kolizjom przy niskich prędkościach, automatyczne parkowanie, rozpoznawanie znaków drogowych, monitorowanie zmęczenia kierowcy, nadzorowanie martwego pola, aktywne utrzymywanie pasa ruchu, start-stop – nawet jeśli większość tych systemów wymagała dopłaty, jest czego poszukiwać na rynku.

Ciekawie prezentuje się paleta jednostek napędowych. Największym zainteresowaniem cieszą się diesle. To naprawdę udane konstrukcje. Pamiętajcie jednak o kilku rzeczach. Pierwsza to słabe osiągi odmiany 95-konnej, druga – przeciętna praca motoru 1.6 na wolnych obrotach oraz konieczność dość zdecydowanego nacisku na pedał gazu podczas przyspieszania. Zwróćcie też uwagę na odmianę o mocy 105 KM. Była ona seryjnie wyposażana w pakiet ECOnetic. Oznacza to: przeprojektowane nadwozie z automatycznie sterowaną osłoną chłodnicy, płyty osłonowe pod podwoziem, inne przełożenia w skrzyni biegów oraz system służący do odzyskiwania energii podczas hamowania.

Nawet mocne silniki nie są paliwożerne i – przynajmniej na razie – nie generują wysokich kosztów podczas obsługi

Interesujące są też 115-konne diesle. Taką moc ma zarówno 1.6, jak i 2.0 – większy motor w tym wariancie występuje jedynie z automatyczną skrzynią biegów. Dwulitrówki są bardzo ciekawe, lecz niestety, to prawdziwe białe kruki na rynku wtórnym.

Focus okazuje się (przynajmniej na razie!) bardzo solidnie wykonanym autem. Nie brakuje egzemplarzy z dieslami, które pokonały już blisko 200 tys. km praktycznie bez żadnej awarii! Oczywiście, zdarza się, że we wnętrzach słychać „świerszcze”, ale nadwozie nie sprawia dużych kłopotów. Jedną z typowych awarii jest uszkodzenie żaluzji umieszczonej tuż przy grillu. Wystarczy zimą dojechać do śnieżnej zaspy, by uszkodzić delikatne elementy. Pomaga czyszczenie i prostowanie części. Trzeba też obserwować wskaźniki, ale ponieważ problem występuje głównie zimą, przegrzanie silnika raczej nie grozi.

Inną powtarzalną usterką jest wyciek oleju z uszczelniacza prawej półosi (głównie w najczęściej spotykanych 6-biegowych skrzyniach manualnych). ASO powinny poradzić sobie z tym bardzo szybko. Instalacja elektryczna nie sprawia kłopotów, pod jednym warunkiem – nie było żadnej niefachowej ingerencji. Multipleksowe wiązki nie tolerują nawet niefabrycznych alarmów. Hałasy z podwozia najczęściej dochodzą zimą i wtedy trzeba je po prostu dokładnie umyć.

Silniki serii EcoBoost 1.6 i 2.0 były oferowane od początku sprzedaży Focusa III. Charakteryzują się bezpośrednim wtryskiem paliwa, turbodoładowaniem oraz zmienną regulacją czasów otwarcia zaworów (zarówno dolotowych, jak i wydechowych).

Największą dumą Forda jest jednak litrowa jednostka, którą zaprezentowano w 2011 r. (w sprzedaży od początku 2012 r.). Silnik ma osiągi porównywalne z klasycznymi, wolnossącymi jednostkami 1.6, jednak znacznie niższe są zużycie paliwa i emisja CO2 (minimum to 109 g/km). Wytwarzaniem „litrówki” zajmują się zakłady Forda w Kolonii oraz w rumuńskiej Krajowie, zaś łączna zdolność produkcyjna fabryk to około 700 tys. sztuk rocznie.

Silnik otrzymał żeliwny kadłub (wielkość porównywana jest z formatem A4) z cienkimi ściankami (grubość między cylindrami wynosi 6,1 mm) i aluminiową głowicę. Turbosprężarka ma krótką zwłokę w działaniu i osiąga prędkość 248 tys. obr./min. Wtrysk paliwa odbywa się pod ciśnieniem 150 barów.

Napompowane progi, duży spoiler na tylnej klapie, 18-calowe koła, oryginalna końcówka wydechu – nawet niezbyt zorientowany miłośnik modelu pozna, że ma do czynienia z nietuzinkową wersją Focusa. Pod maską znalazł się silnik EcoBoost 2.0 (tylko 4 cylindry) – w uzyskaniu 250 KM pomagają wtrysk bezpośredni i doładowanie. Ford oferuje wersję ST zarówno z nadwoziem 5-drzwiowym, jak i kombi.

POLECAMYDoładowane benzyniakiTechnologia EcoBoost wydaje się strzałem w dziesiątkę: auta są dynamiczne, oszczędne – i co ważne w pogwarancyjnych egzemplarzach – naprawdę niezawodne.Nadwozie kombiNieco praktyczniej ukształtowana tylna część nadwozia gwarantuje łatwiejsze wsiadanie.Diesle 1.6 oraz 2.0 TDCiJednostki są naprawdę przyjemne (1.6 – poza 95-konną) w eksploatacji, oszczędne i trwałe. OSTRZEGAMYPrzed LPG w EcoBoostMontaż LPG nie ma sensu, bo silniki te są naprawdę oszczędne, zaś w klasycznej instalacji LPG zużywają dużo paliwa równolegle z gazem. Od niedawna dostępna jest instalacja wtrysku gazu ciekłego do 1.6 EcoBoost/182 KM, ale jej koszt jest wysoki!Przed silnikiem 1.0 dla dynamicznie jeżdżącychGłówną zaletą wersji 1.0 ma być oszczędność, więc jeśli ktoś lubi naprawdę ostrą jazdę, nie ma to sensu, bo wersje 1.6 EcoBoost są przyjemniejsze i niewiele więcej palą.
Materiały eksploatacyjne benzynowe 1.0-1.6 diesle 1.6-2.0
Olej silnikowy 5W-30 (4,1 l) 5W-30 (3,8-5,7 l)
Olej w skrzyni man. 5b/6b 75W-80/75W (2,3/1,7 l) brak/75W (1,7 l)
Płyn hamulcowy DOT 4 (ok. 0,8 l) DOT 4 (ok. 0,8 l)
Układ chłodzenia na bazie glik. (5,5-5,7 l) na bazie glik. (5,8-6,3 l)
Rozrząd pasek pasek
Olej silnikowy co 20 tys. km co 20 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km co 60 tys. km
Płyn chłodzący co 10 lat co 10 lat
Płyn hamulcowy co 2 lata co 2 lata
Napęd rozrządu co 240 tys. km lub 10 lat* co 200 tys. km lub 10 lat
*w 1.6 Duratec co 160 tys. km lub 8 lat, w 1.6 EcoBoost co 200 tys. km lub 10 lat
filtr oleju/powietrza 63/86 od 22/od 35
klocki/tarcze (przód, kpl.) 319/846 od 90/od 260
amortyzatory (przód, kpl.) 1342 od 720
sprzęgło (z łożyskiem, bez koła dwum.) 3560 (reg.: 3195) od 1780 (bez wysprzęglika)
reflektor 848 od 400
*dane dla Forda Focusa 1.6 TDCi/115 KM z 2011 r.

Czytaj również:

Focus III generacji to bezpieczny zakup – nadwozie nie ma kłopotów z korozją, w zawieszeniu pierwsze naprawy przeprowadzamy powyżej 100 tys. km, nie spotyka się praktycznie żadnych typowych awarii silników. Z pewnością warto skontrolować stan samochodu przed zakupem, żeby ustrzec się powypadkowych czy mocno eksploatowanych aut, chociaż serwisowane przez nas floty nie wykazują przyspieszonego zużycia. Opiekujemy się autami, które przejechały nawet 200 tys. km bez awarii.

Wojciech Lenard, kierownik warsztatu Lipski B.S. ASO Forda www.lipski.pl

Lata od 2012 r. od 2012 r. od 2011 r. od 2011 r. od 2012 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R3/12 t.benz. R3/12 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 999 999 1596 1596 1999
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 100 przy 6000 125 przy 6000 150 przy 5700 182 przy 5700 250 przy 5500
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 170 przy 1500-4500 170 przy 1500-4500 240 przy 1600-4000 240 przy 1600-5000 340 przy 2000-4500
Prędkość maksymalna (km/h) 185 193 210 222 248
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,5 11,3 8,6 7,9 6,5
Spalanie wg EU:miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) 5,9/4,1/4,8 6,3/4,2/5,0 7,6/4,9/5,9 7,6/4,9/5,9 9,9/5,6/7,2
Orientacyjne ceny używanych Focusów według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
2011 45 000 48 400
2012 43 000 45 000 52 600 56 600 77 900
2013 49 000 51 700 60 000 64 500 88 800
*osiągi i ceny dotyczą wersji hatchback

Seria EcoBoost: mimo wysokich mocy „litrówki” to warianty dla spokojnych kierowców. Ze średnim spalaniem na poziomie 5,6 l/100 km (test wersji 125-konnej) Focus jest mistrzem oszczędzania! „Setkę” osiąga się po 11,1 s. Dobre wrażenia z jazdy!

Naprawdę świetne są warianty 1.6 EcoBoost! Sporo kosztują (również na rynku wtórnym), ale cechują się dobrą dynamiką. Słabsza wersja rozpędziła się w teście od 0 do 100 km/h w 9,0 s. Spalanie całkowicie akceptowalne (średnio 6,7 l/100 km). Focus ST to ciekawy wybór, choć kosztowny.

Lata od 2011 r. od 2011 r. od 2011 r. od 2011 r.
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1596 1596 1596 1999
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 85 przy 6000 105 przy 6000 125 przy 6000 162 przy 6500
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 141 przy 2500 150 przy 4000-4500 159 przy 4000 198 przy 4450
Prędkość maksymalna (km/h) 170 187 196 190
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 14,9 12,3 10,9 bd.
Spalanie wg EU:miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) 8,3/4,6/5,9 8,0/4,6/5,9 8,3/4,6/5,9 9,0/6,5/7,8 (EPA)
Orientacyjne ceny używanych Focusów według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
2011 33 000 35 700 37 500 43 000
2012 38 600 41 600 43 800 49 000
2013 44 000 47 500 50 000 57 000
*osiągi i ceny dotyczą wersji hatchback

Silniki 1.6 Duratec to propozycje dla tradycjonalistów. Po kilku latach i pokonaniu kilkuset tysięcy kilometrów powinien być pewniejszym wyborem niż nowoczesny EcoBoost. Napęd dość cicho pracuje, przez co motor sprawia wrażenie słabszego. Wolnossąca dwulitrówka (też wtrysk bezpośredni!) oznacza, że auto przyjechało z USA.

Lata od 2011 r. od 2012 r. od 2011 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/8 t.diesel R4/8 t.diesel R4/8
Pojemność skokowa (cm3) 1560 1560 1560
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 95 przy 3600 105 przy 3600 115 przy 3600
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 230 przy 1500-2000 270 przy 1750-2500 270 przy 1750-2500
Prędkość maksymalna (km/h) 180 187 193
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) 12,5 11,8 10,8
Spalanie wg EU:miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) 5,1/3,7/4,2 4,3/3,4/3,7 5,7/3,7/4,5
Orientacyjne ceny używanych Focusów według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
2011 39 000 42 400
2012 45 900 49 800 50 000
2013 52 400 56 900 57 100
*osiągi i ceny dotyczą wersji hatchback

Najlepsza propozycja to 115-konny silnik, który Focusowi kombi zapewnia osiągnięcie 100 km/h w 11,9 s (pomiary) i spala średnio 5,2 l na 100 km. Wersja 95 KM „nie jedzie”, zaś odmiana 105 KM to ECOnetic, trudniejszy w serwisowaniu.

Lata od 2011 r. od 2011 r. od 2011 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1997 1997 1997
Moc maksymalna (KM) przy obr./min 115 przy 3750 140 przy 3750 163 przy 3750
Maks. moment obr. (Nm) przy obr./min 300 przy 1500-2250 320 przy 1750-2750 340 przy 2000-3250
Prędkość maksymalna (km/h) 196 207 218
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,9 8,9 8,6
Spalanie wg EU:miasto/poza miastem/średnie (l/100 km) 6,6/4,3/5,2 6,1/4,1/4,9 6,1/4,1/4,9
Orientacyjne ceny używanych Focusów według Eurotaksu i analizy rynkowej (zł)
2011 45 900 44 300 47 400
2012 54 200 52 200 55 800
2013 61 800 59 600 63 800
*osiągi i ceny dotyczą wersji hatchback

Świetny wybór, ale niestety, oferta na rynku wtórnym jest ograniczona, a propozycje – kosztowne. Pamiętajcie, że wariant 115-konny występuje tylko w wersji z przekładnią automatyczną (PowerShift – 6-biegowa, dwusprzęgłowa).

Focusowi bez wątpienia nie brakuje zalet. Na pierwszym planie stawiamy dość wysoką trwałość – wystąpienie drogiej awarii (przynajmniej na razie) naprawdę oznacza spory pech. Kolejne atuty to ciekawa stylizacja nadwozia, bardzo dobrze zestrojone zawieszenie oraz szeroka paleta silników. Znajdziecie tu propozycje i dla oszczędnych, i dla wymagających. Jak dotąd nieźle sprawują się nowe silniki EcoBoost – zapewniają dobre osiągi przy rozsądnym zużyciu paliwa, ale zdecydowanie polecamy wersję 1.6, a nie 1.0.

Ford Focus III
Ford Focus IIIŹródło: Auto Świat
Andrzej Jedynak
Powiązane tematy:Ford FocusUżywaneTesty
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków