Tacy właśnie okazują się bohaterowie naszego porównania: piękna i nieprzewidywalna Alfa Romeo 147 GTA, napędzana silnikiem 3.2 V6/ 250 KM, i niepozorny, ale „ostry” Ford Focus I RS 2.0 Turbo/215 KM. GTA to jedna z wersji popularnej „147-ki”, natomiast Focus RS to limitowana seria, wypuszczona z myślą o uczczeniu sukcesów w rajdach, ograniczona do 4501 egzemplarzy.
Aby stać się właścicielem jednego z tych aut, nie wystarczą pieniądze – trzeba też uzbroić się w cierpliwość. Jednocześnie w polskich ogłoszeniach pojawia się co najwyżej kilka ofert, często jednak żadna nie jest warta zainteresowania – zwykle auta są po kolizjach albo okazują się skrajnie „skatowane” lub poddane tuningowi. Na zachodnich portalach nie jest o wiele lepiej.Taka sytuacja ma zresztą swoje plusy – jeśli zainwestujemy 40-50 tys. zł (za tyle powinniśmy już kupić zadbany egzemplarz) w Focusa, to możemy być pewni, że za dwa lata sprzedamy go bez problemu za niewiele niższą kwotę. W przypadku nieco tańszej Alfy też nie będzie z tym kłopotu.
Chętnych do zakupu nie brakuje, bo każde z tych aut ma temperament. W Alfie niepokorny charakter jest zasługą potężnego silnika 3.2 V6, rozwijającego moc 250 KM. Znawcy marki twierdzą, że to najlepszy silnik w tym modelu, nie tylko z powodu osiągów, lecz także niezawodności. Duża moc daje mu przewagę nad znacznie słabszym, 215-konnym, 2-litrowym motorem Forda RS, ale jedynie na prostych i równych drogach. Tam gdzie w grę wchodzą zakręty i nierówności, wyposażony w ukłład różnicowy ze „szperą” Focus RS radzi sobie lepiej, bo jest bardziej przewidywalny i pozwala kierowcy lepiej kontrolować pojazd.
Alfa w takich warunkach bywa trochę nieobliczalna i mimo że ma seryjny układ ESP, trzeba się po prostu nauczyć ją prowadzić. Ponadto niemieckie auto wyposażono w skuteczniejsze hamulce. Niestety, niezależnie od tego, czy kupimy Alfę, czy Forda, trzeba się przygotować na ich częste serwisowanie. Dodatkowo źródłem niemałych kosztów mogą być inne części eksploatacyjne, które w autach o sportowym charakterze zużywają się szybko: sprzęgło, przeguby półosi napędowych, amortyzatory i opony.
Trzeba pamiętać, że większość z nich występuje tylko w tych modelach, a ponieważ nie są to popularne wersje, nie zawsze można skorzystać z zamienników. W eksploatacji tańszy okazuje się Ford – ma prostszą konstrukcję, a ceny części są niższe. W Alfie kosztowne jest utrzymanie zawieszenia w dobrej kondycji oraz okresowa obsługa trudno dostępnego silnika i o bardziej skomplikowanej budowie.
Ford Focus I RS -Jedną z zalet użytkowania Forda Focusa I RS jest możliwość połączenia bardzo dobrych osiągów z przystępnymi kosztami utrzymania. Oczywiście, są one wysokie, jeśli porównamy je np. z typowymi dla wersji 1.6, ale w odniesieniu do typowo sportowych aut należy uznać je za niskie. Na co dzień największym problemem pozostaje wysokie spalanie – w zależności od stylu jazdy 12-17 l/100 km – a także szybkie zużycie opon, sprzęgła i elementów układu hamulcowego. Na szczęście ceny tych części nawet w ASO nie szokują. Trwałość zawieszenia jest wyższa niż w słabszych wersjach Focusa, gdyż zostało ono wzmocnione.
Mocnym punktem auta okazuje się silnik 2.0 Turbo. Jeśli nie poddano go nieprzemyślanemu tuningowi, wykazuje się dużą trwałością. Zaletą jest też jego stosunkowo prosta konstrukcja i dobra dostępność części zamiennych.
Wydatki eksploatacyjnePrzegląd rozszerzony 1200 złUbezpieczenie OC 1550 złWymiana oleju w silniku 290 złWym. paska rozrządu 800 złWymiana sprzęgła 2200 złWym. kompletu opon 3600 złWym. półosi napęd. 2100 zł
Alfa Romeo 147 GTA - Alfa Romeo 147 GTA nie tylko zapewnia osiągi auta sportowego, lecz także na takie wygląda.Agresywny charakter podkreślają masywne zderzaki i spoilery na progach oraz potężne, 17-calowe felgi. Silnik 3.2 V6 ma coś, czego brakuje jednostce Forda – wyjątkowy odgłos pracy i duży moment obrotowy dostępny już przy niskich obrotach.
Dzięki temu konkurent przegrywa w sprincie. Jednak na nierównych drogach, których w Polsce nie brakuje, w Alfie występuje problem z przeniesieniem całej mocy – koła często tracą przyczepność. Podczas eksploatacji źródłem sporych kosztów, podobnie jak w Fordzie RS, jest spalanie.
Częste wykorzystywanie pełnej mocy powoduje, że zużycie waha się w granicach 13-18 l/100 km. Drugą przyczyną wydatków okazuje się nietrwałe zawieszenie – średnia żywotność tylnego to zaledwie 30 tys. km, a kompleksowa naprawa kosztuje około 4 tys. zł.
Wydatki eksploatacyjnePrzegląd rozszerzony 1150 złUbezpieczenie OC 1820 złWymiana oleju w silniku 440 złWym. paska rozrządu 2100 złWymiana sprzęgła 2200 złWym. kompletu opon 3400 złWym. półosi napęd. 2400 zł
PODSUMOWANIE - Alfa Romeo 147 GTA i Ford Focus I RS to kompakty, które pozwalają poczuć sportowe emocje. Za „włoszką” przemawia większa moc i atrakcyjniejszy wygląd. Focus RS jest słabszy, ale za to łatwiej wykorzystać jego możliwości, okazuje się też mniej awaryjny. Jednak niezawodność najbardziej będzie zależała od stanu konkretnego egzemplarza – niestety, większość oferowanych aut nie zachęca do zakupu.
Jedną z zalet użytkowania Forda Focusa I RS jest możliwość połączenia bardzo dobrych osiągów z przystępnymi kosztami utrzymania.
Oczywiście, są one wysokie, jeśli porównamy je np. z typowymi dla wersji 1.6, ale w odniesieniu do typowo sportowych aut należy uznać je za niskie.
Na co dzień największym problemem pozostaje wysokie spalanie – w zależności od stylu jazdy 12-17 l/100 km – a także szybkie zużycie opon, sprzęgła i elementów układu hamulcowego.
Jednostka 2.o Turbo/215 KM została stworzona specjalnie do modelu RS. Jako bazę wykorzystano popularny silnik benzynowy 2.0/130 KM
Alfa Romeo 147 GTA nie tylko zapewnia osiągi auta sportowego, lecz także na takie wygląda.
Agresywny charakter podkreślają masywne zderzaki i spoilery na progach oraz potężne, 17-calowe felgi. Silnik 3.2 V6 ma coś, czego brakuje jednostce Forda – wyjątkowy odgłos pracy i duży moment obrotowy dostępny już przy niskich obrotach.
Wnętrze Alfy Romeo 147 GTA ma zdecydowanie bardziej sportowy charakter. W standardzie – 6-biegowa skrzynia manualna i ESP
Wzornictwo detali to mocny punkt modelu 147, nie tylko wersji GTA
Silnik 3.2 V6 montowany w Alfie Romeo 147 GTA można spotkać też w innych modelach firmy, m.in. w popularnej „156-ce”
Alfa Romeo 147 GTA i Ford Focus I RS to kompakty, które pozwalają poczuć sportowe emocje. Za „włoszką” przemawia większa moc i atrakcyjniejszy wygląd. Focus RS jest słabszy, ale za to łatwiej wykorzystać jego możliwości, okazuje się też mniej awaryjny. Jednak niezawodność najbardziej będzie zależała od stanu konkretnego egzemplarza – niestety, większość oferowanych aut nie zachęca do zakupu.