• Silniki Diesla w rodzinnym kombi nadal są godne uwagi, ale trudno o ładne auto i z rozsądnym przebiegiem, tym bardziej jeśli na celownik bierzecie ok. 10-letnie egzemplarze
  • Octavia ma największy bagażnik, natomiast kufry Cruze'a i Focusa oferują zbliżoną pojemność
  • Najoszczędniejszy okazuje się Focus, drugie miejsce zajmuje Octavia, a trzecie – Cruze

Na pierwszy ogień idzie Octavia II z lat 2004-13. Ten samochód znalazł szczególne uznanie u ojców wielu polskich rodzin, którzy od auta oczekują przede wszystkim świetnych walorów przewozowych i rozsądnych kosztów eksploatacji. Octavia II w wersji kombi i z dieslem doskonale spełnia te oczekiwania. O ile kabina (jej wielkość, wykonanie i wyposażenie) nie wyróżnia się niczym szczególnym na tle wielu aut kompaktowych, o tyle bagażnik to już klasa sama w sobie! W wersji kombi można liczyć na poj. 580-1620 l, a to wynik niedościgniony nie tylko dla rywali tego porównania, lecz także wielu aut... klasy średniej. Co ważne, przestrzeń jest foremna, a ładowność – duża (600 kg).

Gorzej z silnikiem. I nie chodzi nam o trwałość, bo akurat porównywana jednostka 1.6 TDI/105 KM, która w 2010 r. zastąpiła wersję 1.9 TDI (o tej samej mocy), pod względem niezawodności nie wypada źle. Owszem, problemy z układem wtryskowym czasami się zdarzają, niekiedy zawodzi osprzęt, występują wycieki, jednak silnik ten nie zaliczył tak spektakularnych wpadek, jak choćby 2-litrowe TDI z PD.

Skoda Octavia – duży kufer, słabe osiągi

Słabo wypada dynamika. Podczas wyprzedzania poza miastem autu brakuje pary pod maską, tym bardziej gdy na pokładzie są 4 osoby i trochę bagażu. Spalanie? Rozsądne, w czasie spokojnej jazdy poza miastem auto zużywa śr. ok. 5 l/100 km. Na plus zaliczamy również świetny dostęp do tanich zamienników, powszechnie znaną technikę aut Grupy VW i duży popyt na rynku. Czyli mamy zwycięzcę? No nie do końca. Octavia II ceni się na rynku. Za ładny 9-letni egzemplarz trzeba zapłacić 25-28 tys. zł. Do tego o zadbaną Octavię z dieslem pod maską i przebiegiem w granicach zdrowego rozsądku bardzo trudno. Na rynku dominują auta poddawane wysilonej eksploatacji, z dużymi przebiegami. Octavia II 1.6 TDI była często wybierana do flot, podobnie zresztą jak Focus 1.6 TDCi.

Ford Focus – ma solidny silnik

Kompakt Forda w wersji kombi i z dieslem 1.6 TDCi to również chodliwy towar na rynku. Owszem, nie ma tak dużego bagażnika, jak Octavia Combi, ale poj. 490-1516 l to solidna średnia w klasie. Wysoko oceniamy diesla 1.6 TDCi. To wersja 8-zaworowa, chwalona przez mechaników za trwałość oraz rozsądne koszty eksploatacji. Także zużycie paliwa zapisujemy na plus, bo w podobnych warunkach eksploatacji to właśnie Focus 1.6 TDCi będzie spalał najmniej paliwa, tym bardziej, że wersja 105-konna to odmiana ECOnetic.

Jedyne, co możemy zarzucić napędowi, to słaba dynamika. Jeszcze gorsza niż w przypadku Octavii – dotyczy to i przyspieszenia do setki, i elastyczności. Focus odrabia nieco straty w ocenie układu jezdnego – prowadzi się go przewidywalnie, całkiem precyzyjny jest układ kierowniczy. Także ogólna trwałość modelu wypada dość dobrze, bo choć owszem, rdza to już częsty widok w podwoziu, ingerencji zaczyna wymagać zawieszenie, przeciętną trwałość mają manualne skrzynie biegów, niekiedy szwankuje wspomaganie kierownicy, to jednak wiele napraw przeprowadzicie za nieduże pieniądze. Także cena Focusa jest najatrakcyjniejsza.

Chevrolet Cruze – przykry koniec niezłego auta

A może Cruze? Blisko 10 lat temu Chevrolet szedł jak burza na rynku pierwotnym, a później cieszył się zainteresowaniem wśród aut z drugiej ręki. Wszystko zmieniło się w grudniu 2013 r., kiedy GM ogłosił, że z końcem 2014 r. Chevrolet wycofuje budżetowe auta z Europy i pozostanie tylko na rynkach w Rosji i na Ukrainie. Notowania marki, w tym obiecujących modeli jak Cruze, poleciały na łeb na szyję. Oczywiście, bardziej wizerunkowo, bo patrząc na ceny ładnych Cruze’ów w wersji kombi, nadal za auto z pierwszego roku produkcji (2012 r.) trzeba zapłacić 23-25 tys. zł – więcej niż za Forda, mniej niż za Octavię.

Cruze pojawił się na rynku w 2009 r. (debiut kombi w 2012 r.). Do budowy wykorzystano wiele elementów zastosowanych też w Astrze IV (płyta podłogowa, niektóre silniki). Eksperyment się udał. Korzystna cena, przemyślany projekt, powszechnie znana technika – model zdobył uznanie i cieszył się popularnością. Na rynku nie brakuje aut z polskiego salonu i z wiarygodną historią. Niestety, model trudno polecić dziś z czystym sumieniem. Z niektórymi częściami (typowymi dla Cruze’a) bywają już problemy. Na szczęście nie dotyczy to porównywanego diesla 1.7 (GM), który był bazowym napędem wysokoprężnym w modelu. Nie jest idealny pod względem trwałości, pali trochę więcej od rywali, ale wersja 130-konna zapewnia niezłą dynamikę. Jeśli chodzi o walory użytkowe, to wypadają one podobnie jak w Focusie – poj. bagażnika wersji kombi wynosi 500-1478 l.

Chevrolet Cruze – typowe usterki

  • lakier podatny na uszkodzenia,
  • nietrwała ekologiczna skóra,
  • uszkodzenia wyświetlacza,
  • kłopoty z czujnikami i podnośnikami szyb,
  • w dieslach problemy z osprzętem,
  • w benzyniakach, np. 1.4T, rozszczelnione chłodniczki oleju, niedomagania kolektora dolotowego i uszkodzenia membrany w pokrywie zaworów,
  • w manualnych skrzyniach kiepska trwałość łożysk,
  • czasami niedomagają półosie napędowe,
  • luzy coraz częściej pojawiają się w zawieszeniu

Ford Focus – typowe usterki

  • coraz więcej aut ma problemy z korozją podwozia,
  • przypadki uszkodzenia żaluzji na chłodnicy,
  • awarie fabrycznych radioodtwarzaczy,
  • w dieslach: usterki czujników temperatury, problemy z filtrem paliwa, niedomagania turbosprężarek i wtryskiwaczy,
  • w benzyniakach: problemy z silnikami EcoBoost (m.in. uszkodzenia głowic i bloków),
  • luzy w tylnym zawieszeniu,
  • haczące manualne skrzynie,
  • niedomagania przekładni dwusprzęgłowych

Skoda Octavia – typowe usterki

  • korozja elementów podwozia i drobnych elementów w komorze silnika (najstarsze auta),
  • skorodowany silniczek wycieraczek,
  • problemy ze sprężarką i sterowaniem klimatyzacją,
  • odkładanie się nagaru na zaworach w jednostkach FSI,
  • problemy m.in. z napędem rozrządu w 1.2 i 1.4 TSI,
  • wysokie spalanie oleju w 1.8 i 2.0 TSI (wada pierścieni tłokowych – EA888),
  • awaryjna mechanika w 2.0 TDI PD (m.in. pękają głowice),
  • niedomagania układu wtryskowego i wycieki w 1.6 TDI,
  • luzy w zawieszeniu

Chevrolet Cruze, Ford Focus i Skoda Octavia – dane techniczne

Dane producenta Chevrolet Cruze Ford Focus Skoda Octavia
Silnik – typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/8 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa 1686 cm3 1560 cm3 1598 cm3
Moc maksymalna 130 KM przy 4000 obr./min 105 KM przy 3600 obr./min 105 KM przy 4400 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 300 Nm przy 2000 obr./min 270 Nm przy 1750 obr./min 250 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni man. 6/przedni man. 5/przedni
Hamulce przód/tył tarcze went./tarcze tarcze went./tarcze tarcze went./tarcze
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.) 4681/1797/1484 mm 4556/1839/1503 mm 4569/1769/1455 mm
Rozstaw osi/pojemność bagażnika 2685 mm/500-1478 l 2648 mm/490-1516 l 2578 mm/580-1620 l
Masa własna/ładowność 1475/580 kg 1374/526 kg 1375/600 kg
Osiągi (fabryczne) Chevrolet Cruze Ford Focus Skoda Octavia
Przyspieszenie – 0-100 km/h 10,4 s 12,0 s 11,4 s
Prędkość maksymalna 200 km/h 187 km/h 191 km/h
Średnie zużycie paliwa 4,5 l/100 km 3,7 l/100 km 4,2 l/100 km
Średnica zawracania 10,9 m 11,0 m 10,9 m

Chevrolet Cruze, Ford Focus i Skoda Octavia – serwis

Serwis Chevrolet Cruze Ford Focus Skoda Octavia
Olej silnikowy 5W-30 Dexos 2 (5,4 l) 5W-30 WSS-M2C913-C (3,9 l) 5W-30 VW 507.00 (4,3 l)
Olej w skrzyni biegów 70W Synth. BOT 303 (2,3 l) 75W Syn. WSS-M2C200-D2 (1,7 l) G 052 512(1,9 l)
Płyn hamulcowy DOT 4+ DOT 4 LV VW 501.14 (1,2 l)
Układ chłodzenia na bazie glikolu (7,1 l) WSS-M97B44-D (7,3 l) G12 plus plus (8,4 l)
Rozrząd pasek pasek pasek
Przeglądy Chevrolet Cruze Ford Focus Skoda Octavia
Olej silnikowy wraz z filtrem co 15 tys. km lub co rok co 20 tys. km lub co rok co 15 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowy co 45 tys. km lub co 2 lata co 20 tys. km lub co rok co 60 tys. km lub co 2 lata
Filtr powietrza co 60 tys. km lub co 4 lata co 60 tys. km lub co 3 lata co 90 tys. km lub co 6 lat
Płyn hamulcowy co 30 tys. km lub co 2 lata co 2 lata co 2 lata
Napęd rozrządu co 150 tys. km lub co 6 lat* co 180 tys. km lub co 10 lat co 210 tys. km

*od roku modelowego 2014 co 150 tys. km lub 10 lat; **stałe okresy międzyprzeglądowe, możliwy również wskaźnik przeglądów

Chevrolet Cruze, Ford Focus i Skoda Octavia – naszym zdaniem

Najwięcej mocnych punktów ma Octavia Combi, która oferuje spore wnętrze i gigantyczny bagażnik. Nieźle prezentuje się też diesel 1.6 TDI, choć z punktu widzenia trwałości nieco lepiej wypada jednostka 1.6 TDCi, pracująca w Focusie kombi. Pod względem walorów użytkowych Ford trzyma solidną średnią w klasie, choć jest tańszy od Octavii. A Cruze kombi? Poza dość mocnym bazowym silnikiem to średniak pod każdym względem, ale dziś trudno polecić go z czystym sumieniem.