Chevrolet Cruze, Ford Focus i Skoda Octavia – oto trzy blisko 10-letnie kompakty w pojemnych wersjach kombi oraz z oszczędnym dieslem pod maską. Który z nich okaże się najbardziej użyteczny, trwały i niedrogi w eksploatacji?
Chevrolet Cruze (2009-16), Ford Focus (2010-18) i Skoda Octavia(2004-13) Źródło: Auto Świat / Archiwum
Silniki Diesla w rodzinnym kombi nadal są godne uwagi, ale trudno o ładne auto i z rozsądnym przebiegiem, tym bardziej, jeśli na celownik bierzecie ok. 10-letnie egzemplarze
Octavia ma największy bagażnik, natomiast kufry Cruze'a i Focusa oferują zbliżoną pojemność
Najoszczędniejszy okazuje się Focus, drugie miejsce zajmuje Octavia, a trzecie – Cruze
Na pierwszy ogień idzie Octavia II z lat 2004-13. Ten samochód znalazł szczególne uznanie u ojców wielu polskich rodzin, którzy od auta oczekują przede wszystkim świetnych walorów przewozowych i rozsądnych kosztów eksploatacji. Octavia II w wersji kombi i z dieslem doskonale spełnia te oczekiwania. O ile kabina (jej wielkość, wykonanie i wyposażenie) nie wyróżnia się niczym szczególnym na tle wielu aut kompaktowych, o tyle bagażnik to już klasa sama w sobie! W wersji kombi można liczyć na poj. 580-1620 l, a to wynik niedościgniony nie tylko dla rywali tego porównania, lecz także wielu aut... klasy średniej. Co ważne, przestrzeń jest foremna, a ładowność – duża (600 kg).
Gorzej z silnikiem. I nie chodzi nam o trwałość, bo akurat porównywana jednostka 1.6 TDI/105 KM, która w 2010 r. zastąpiła wersję 1.9 TDI (o tej samej mocy), pod względem niezawodności nie wypada źle. Owszem, problemy z układem wtryskowym czasami się zdarzają, niekiedy zawodzi osprzęt, występują wycieki, jednak silnik ten nie zaliczył tak spektakularnych wpadek, jak choćby 2-litrowe TDI z PD.
Słabo wypada dynamika. Podczas wyprzedzania poza miastem autu brakuje pary pod maską, tym bardziej, gdy na pokładzie są 4 osoby i trochę bagażu. Spalanie? Rozsądne, w czasie spokojnej jazdy poza miastem auto zużywa śr. ok. 5 l/100 km. Na plus zaliczamy również świetny dostęp do tanich zamienników, powszechnie znaną technikę aut Grupy VW i duży popyt na rynku. Czyli mamy zwycięzcę? No nie do końca. Octavia II ceni się na rynku. Za ładny 9-letni egzemplarz trzeba zapłacić 25-28 tys. zł. Do tego o zadbaną Octavię z dieslem pod maską i przebiegiem w granicach zdrowego rozsądku bardzo trudno. Na rynku dominują auta poddawane wysilonej eksploatacji, z dużymi przebiegami. Octavia II 1.6 TDI była często wybierana do flot, podobnie zresztą jak Focus 1.6 TDCi.
Ford Focus – ma solidny silnik
Kompakt Forda w wersji kombi i z dieslem 1.6 TDCi to również chodliwy towar na rynku. Owszem, nie ma tak dużego bagażnika, jak Octavia Combi, ale poj. 490-1516 l to solidna średnia w klasie. Wysoko oceniamy diesla 1.6 TDCi. To wersja 8-zaworowa, chwalona przez mechaników za trwałość oraz rozsądne koszty eksploatacji. Także zużycie paliwa zapisujemy na plus, bo w podobnych warunkach eksploatacji to właśnie Focus 1.6 TDCi będzie spalał najmniej paliwa, tym bardziej, że wersja 105-konna to odmiana ECOnetic.
Jedyne, co możemy zarzucić napędowi, to słaba dynamika. Jeszcze gorsza niż w przypadku Octavii – dotyczy to i przyspieszenia do setki, i elastyczności. Focus odrabia nieco straty w ocenie układu jezdnego – prowadzi się go przewidywalnie, całkiem precyzyjny jest układ kierowniczy. Także ogólna trwałość modelu wypada dość dobrze, bo choć owszem, rdza to już częsty widok w podwoziu, ingerencji zaczyna wymagać zawieszenie, przeciętną trwałość mają manualne skrzynie biegów, niekiedy szwankuje wspomaganie kierownicy, to jednak wiele napraw przeprowadzicie za nieduże pieniądze. Także cena Focusa jest najatrakcyjniejsza.
Chevrolet Cruze – przykry koniec niezłego auta
A może Cruze? Blisko 10 lat temu Chevrolet szedł jak burza na rynku pierwotnym, a później cieszył się zainteresowaniem wśród aut z drugiej ręki. Wszystko zmieniło się w grudniu 2013 r., kiedy GM ogłosił, że z końcem 2014 r. Chevrolet wycofuje budżetowe auta z Europy i pozostanie tylko na rynkach w Rosji i na Ukrainie. Notowania marki, w tym obiecujących modeli jak Cruze, poleciały na łeb na szyję. Oczywiście, bardziej wizerunkowo, bo patrząc na ceny ładnych Cruze’ów w wersji kombi, nadal za auto z pierwszego roku produkcji (2012 r.) trzeba zapłacić 23-25 tys. zł – więcej niż za Forda, mniej niż za Octavię.
Cruze pojawił się na rynku w 2009 r. (debiut kombi w 2012 r.). Do budowy wykorzystano wiele elementów zastosowanych też w Astrze IV (płyta podłogowa, niektóre silniki). Eksperyment się udał. Korzystna cena, przemyślany projekt, powszechnie znana technika – model zdobył uznanie i cieszył się popularnością. Na rynku nie brakuje aut z polskiego salonu i z wiarygodną historią. Niestety, model trudno polecić dziś z czystym sumieniem. Z niektórymi częściami (typowymi dla Cruze’a) bywają już problemy. Na szczęście nie dotyczy to porównywanego diesla 1.7 (GM), który był bazowym napędem wysokoprężnym w modelu. Nie jest idealny pod względem trwałości, pali trochę więcej od rywali, ale wersja 130-konna zapewnia niezłą dynamikę. Jeśli chodzi o walory użytkowe, to wypadają one podobnie jak w Focusie – poj. bagażnika wersji kombi wynosi 500-1478 l.
Chevrolet Cruze – typowe usterki
lakier podatny na uszkodzenia,
nietrwała ekologiczna skóra,
uszkodzenia wyświetlacza,
kłopoty z czujnikami i podnośnikami szyb,
w dieslach problemy z osprzętem,
w benzyniakach, np. 1.4T, rozszczelnione chłodniczki oleju, niedomagania kolektora dolotowego i uszkodzenia membrany w pokrywie zaworów,
w manualnych skrzyniach kiepska trwałość łożysk,
czasami niedomagają półosie napędowe,
luzy coraz częściej pojawiają się w zawieszeniu
Ford Focus – typowe usterki
coraz więcej aut ma problemy z korozją podwozia,
przypadki uszkodzenia żaluzji na chłodnicy,
awarie fabrycznych radioodtwarzaczy,
w dieslach: usterki czujników temperatury, problemy z filtrem paliwa, niedomagania turbosprężarek i wtryskiwaczy,
w benzyniakach: problemy z silnikami EcoBoost (m.in. uszkodzenia głowic i bloków),
luzy w tylnym zawieszeniu,
haczące manualne skrzynie,
niedomagania przekładni dwusprzęgłowych
Skoda Octavia – typowe usterki
korozja elementów podwozia i drobnych elementów w komorze silnika (najstarsze auta),
skorodowany silniczek wycieraczek,
problemy ze sprężarką i sterowaniem klimatyzacją,
odkładanie się nagaru na zaworach w jednostkach FSI,
problemy m.in. z napędem rozrządu w 1.2 i 1.4 TSI,
wysokie spalanie oleju w 1.8 i 2.0 TSI (wada pierścieni tłokowych – EA888),
awaryjna mechanika w 2.0 TDI PD (m.in. pękają głowice),
niedomagania układu wtryskowego i wycieki w 1.6 TDI,
luzy w zawieszeniu
Chevrolet Cruze, Ford Focus i Skoda Octavia – dane techniczne
Dane producenta
Chevrolet Cruze
Ford Focus
Skoda Octavia
Silnik – typ/cylindry/zawory
t.diesel/R4/16
t.diesel/R4/8
t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa
1686 cm3
1560 cm3
1598 cm3
Moc maksymalna
130 KM przy 4000 obr./min
105 KM przy 3600 obr./min
105 KM przy 4400 obr./min
Maksymalny moment obrotowy
300 Nm przy 2000 obr./min
270 Nm przy 1750 obr./min
250 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów/napęd
man. 6/przedni
man. 6/przedni
man. 5/przedni
Hamulce przód/tył
tarcze went./tarcze
tarcze went./tarcze
tarcze went./tarcze
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.)
4681/1797/1484 mm
4556/1839/1503 mm
4569/1769/1455 mm
Rozstaw osi/pojemność bagażnika
2685 mm/500-1478 l
2648 mm/490-1516 l
2578 mm/580-1620 l
Masa własna/ładowność
1475/580 kg
1374/526 kg
1375/600 kg
Osiągi (fabryczne)
Chevrolet Cruze
Ford Focus
Skoda Octavia
Przyspieszenie – 0-100 km/h
10,4 s
12,0 s
11,4 s
Prędkość maksymalna
200 km/h
187 km/h
191 km/h
Średnie zużycie paliwa
4,5 l/100 km
3,7 l/100 km
4,2 l/100 km
Średnica zawracania
10,9 m
11,0 m
10,9 m
Chevrolet Cruze, Ford Focus i Skoda Octavia – serwis
Serwis
Chevrolet Cruze
Ford Focus
Skoda Octavia
Olej silnikowy
5W-30 Dexos 2 (5,4 l)
5W-30 WSS-M2C913-C (3,9 l)
5W-30 VW 507.00 (4,3 l)
Olej w skrzyni biegów
70W Synth. BOT 303 (2,3 l)
75W Syn. WSS-M2C200-D2 (1,7 l)
G 052 512(1,9 l)
Płyn hamulcowy
DOT 4+
DOT 4 LV
VW 501.14 (1,2 l)
Układ chłodzenia
na bazie glikolu (7,1 l)
WSS-M97B44-D (7,3 l)
G12 plus plus (8,4 l)
Rozrząd
pasek
pasek
pasek
Przeglądy
Chevrolet Cruze
Ford Focus
Skoda Octavia
Olej silnikowy wraz z filtrem
co 15 tys. km lub co rok
co 20 tys. km lub co rok
co 15 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowy
co 45 tys. km lub co 2 lata
co 20 tys. km lub co rok
co 60 tys. km lub co 2 lata
Filtr powietrza
co 60 tys. km lub co 4 lata
co 60 tys. km lub co 3 lata
co 90 tys. km lub co 6 lat
Płyn hamulcowy
co 30 tys. km lub co 2 lata
co 2 lata
co 2 lata
Napęd rozrządu
co 150 tys. km lub co 6 lat*
co 180 tys. km lub co 10 lat
co 210 tys. km
*od roku modelowego 2014 co 150 tys. km lub 10 lat; **stałe okresy międzyprzeglądowe, możliwy również wskaźnik przeglądów
Chevrolet Cruze, Ford Focus i Skoda Octavia – naszym zdaniem
Najwięcej mocnych punktów ma Octavia Combi, która oferuje spore wnętrze i gigantyczny bagażnik. Nieźle prezentuje się też diesel 1.6 TDI, choć z punktu widzenia trwałości nieco lepiej wypada jednostka 1.6 TDCi, pracująca w Focusie kombi. Pod względem walorów użytkowych Ford trzyma solidną średnią w klasie, choć jest tańszy od Octavii. A Cruze kombi? Poza dość mocnym bazowym silnikiem to średniak pod każdym względem, ale dziś trudno polecić go z czystym sumieniem.
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.