Szukając używanego Forda Focusa, znajdziecie wiele nowoczesnych, ciekawych elementów wyposażenia wspomagających kierowcę, jak np. system awaryjnego hamowania automatycznego (zapobiegający drobnym kolizjom) czy automatyczne parkowanie. Pamiętajcie jednak, że nabywców na rynku wtórnym jeszcze bardziej niż „bajery” interesują niskie koszty napraw. A tu w Fordzie Focusie zaczynają się kłopoty. Wiele aut ma za sobą poflotową przeszłość. To nie musi być problem, ale często wiąże się z ogromnym przebiegiem – najtańsze Focusy III przejechały już 300-500 tys. km. Poza tym wiele aut pochodzi z importu, a wówczas przebieg bywa trudny do potwierdzenia.

Ford FocusŻródło: Auto Świat
W przypadku Forda Focusa III spośród silników polecimy – inaczej niż w Focusie II – diesle. Odmiana 1.6 (tylko 8-zaworowa, w której wyeliminowano duże problemy ze smarowaniem) bez kłopotu wytrzymuje nawet 300 tys. km. Sprawnie działa DPF, trwałe jest dwumasowe koło zamachowe. Częściej zawodzą wtryskiwacze, ale ich regeneracja jest stosunkowo tania. Przypadki przegrzania kadłuba są tu naprawdę sporadyczne.
W Fordzie Focusie III równie dużą popularnością cieszy się wprowadzony w poliftingowych autach (czyli w 2014 r.) turbodiesel 1.5. Trzeba w nim uważać na pasek rozrządu (niestety, zła konstrukcja koła pasowego pompy paliwa niszczy go), ale poza tym to również godny zaufania motor. W obu tych silnikach dochodzi za to do uszkodzenia wysprzęglika sprzęgła.

Ford Focus IIIAuto Bild
Jeśli szukasz Forda Focusa z silnikiem benzynowym, to masz do wyboru prostą jednostkę 1.6 (ale osiągi i spalanie nie zachwycają) lub nowoczesne, lecz zawodne EcoBoosty – przynajmniej te z początku produkcji. A szkoda, bo pod względem osiągów to naprawdę świetne konstrukcje!
W używanym Fordzie Focusie uważać trzeba na skrzynie dwusprzęgłowe, naprawa kosztuje często 10 tys. zł. Poza wersjami pokazanymi w tabeli trafiają się też dwulitrowe silniki wolnossące (to jednak auta pochodzące z rynku amerykańskiego) oraz odmiany elektryczne.
Ford Focus III - typowe usterki
- Ford Focus III usterki karoserii - Ślady korozji w podwoziu, uszkodzone uszczelki w drzwiach, przeciekanie wody do drzwi (nie działa bezkluczykowy dostęp).
- Ford Focus usterki elektryki - Usterki modułu komfortu, awarie fabrycznych multimediów i wspomagania kierownicy.
- Ford Focus usterki układu napędowego - Problemy z układem chłodzenia (1.0, 1.6 EB) – uszkodzenie głowicy (1.0) lub kadłuba (1.6). Wyciera się popychacz pompy paliwa (1.0), usterki turbo (1.6 EB), pękają tłoki, uszkodzenia turbin (2.0 EB). Problemy z wtryskami (1.6 D) i paskiem rozrządu (1.5 D).
- Ford Focus III usterki zawieszenia - Przeciętna trwałość (luzy).

Używany Ford Focus III - usterkiAuto Bild
Ford Focus III - eksploatacja
- Wymiana oleju silnikowego - co 20 tys. km lub co roku
- Wymiana filtra kabinowego - co 20 tys. km lub co roku
- Wymiana filtra powietrza i świec zapłonowych - co 60 tys. km lub 3 lata
- Wymiana płynu hamulcowego - co 2 lata
- Wymiana płynu chłodzącego - co 10 lat
- Wymiana napędu rozrządu - co 240 tys. km lub 10 lat (silnik 1.0), co 160 tys. km lub 8 lat (silnik 1.6), co 200 tys. km lub 10 lat (1.5/1.6 EB, 2.0 D) co 140-180 tys. km lub 10 lat (1.5/1.6 D), w 2.0 łańcuch
Uwaga - w skrzyni powershift wym. oleju co 60 tys. km/3 l.
Ford Focus III - popularne silniki
t.benz. R3/12 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 |
DOHC | OHC | OHC |
pasek | pasek | pasek |
999 | 1499 | 1560 |
92/125/6000 | 88/120/3800 | 85/115/3600 |
170/1500-4500 | 270/1750-2500 | 270/1750-2500 |
193 | 193 | 193 |
11,3 | 10,5 | 10,8 |
6,3/4,2/5,0 | 4,3/3,4/3,8 | 5,7/3,7/4,5 |
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
Ford Focus III - naszym zdaniem
Ford Focus III to wzorowy kompakt pod wieloma względami: dostępności aut i części, mnogości wersji (silniki, wyposażenie itp.). Focus ciekawie wygląda i dobrze się go prowadzi, nie brak dynamicznych i oszczędnych silników. Niestety, nie wszystkie wersje gwarantują niskie koszty obsługi – psują się EcoBoosty, kosztowna bywa naprawa skrzyń dwusprzęgłowych.