Pierwsza generacja Forda Galaxy to wspólne dzieło koncernu Volkswagena i Forda. W przypadku Forda Galaxy II Ford się usamodzielnił i zaprojektował swojego największego vana według własnej koncepcji. Trzeba przyznać, że wyszło całkiem nieźle. Zaprezentowane w 2006 r. Galaxy może się podobać i udowadnia, że van nie musi być nudny. A jak prezentuje się jego użyteczność i czy dziś, po 10 latach kariery rynkowej, auto jest warte zainteresowania?
Jeśli chodzi o walory praktyczne, Ford Galaxy nadal reprezentuje mocną średnią w klasie. Owszem, nie jest tak przestronne, jak kilkuletni Grand Voyager czy Mercedes klasy V, ale już Grand Espace’owi IV ustępuje nieznacznie i wypada nieco lepiej od np. Citroëna C8. We wnętrzu są trzy rzędy siedzeń, które umożliwiają przewóz 7 osób.
Ford Galaxy to niezłe walory użytkowe
Z przodu miejsca jest sporo, w drugim rzędzie siedzeń również podróżuje się przyjemnie, natomiast dwa fotele trzeciego rzędu (nieco mniejsze) usatysfakcjonują głównie dzieci (dorośli muszą podciągnąć nogi). Znajdziecie tu wiele schowków (m.in. w podłokietniku, pod przednimi fotelami i podłogą, przed przednim pasażerem, na suficie i w górnej części deski rozdzielczej), a kabinę można różnie aranżować, od czego zależy pojemność bagażnika – min. 308 l (komplet pasażerów na pokładzie), maks. 2325 l (podróż w 2-osobowym składzie). Do tego można liczyć na dużą ładowność – 700 kg.
Wyposażenie wielu aut okazuje się bogate i w lepszych wersjach obejmuje m.in. indywidualnie ustawianą klimatyzację dla każdego rzędu siedzeń, samopoziomujące się zawieszenie, skórzaną tapicerkę, tempomat, reflektory ksenonowe i panoramiczny dach. Także paleta silników jest bardzo bogata (benzyniaki 1.6, 2.0 i 2.3 w kilku wersjach mocy oraz diesle: 1.6, 1.8, 2.0 i 2.2), tyle że na podstawie ogłoszeń szybko dochodzimy do wniosku, że 80 proc. oferty stanowi Galaxy z turbodieslem 2.0 TDCi.
To udany napęd, zapożyczony z koncernu PSA i nieco zmodyfikowany przez Forda, o którym mamy naprawdę dobre zdanie. Na rynku znajdziecie aż cztery warianty mocy tej jednostki (115, 130, 140 i 163 KM), ale zdecydowanie najpopularniejszą jest 140-konna odmiana. To dobra wiadomość, bo wersja ta udanie łączy przyzwoitą dynamikę („setka” w niecałe 11 s) z rozsądnym spalaniem (średnie podczas testu wyniosło 6,4 l/100 km), a do tego pozwala wykorzystać duży potencjał podwozia.
Forda Galaxy zaliczamy do najlepiej prowadzących się kilkuletnich vanów – zadowoli ojców rodzin ze sportową żyłką. Owszem, na sprężystym zestrojeniu podwozia cierpi komfort jazdy, ale coś za coś.
Stan Forda Galaxy z początku produkcji bywa różny – auta te często mają duże przebiegi. Luzy pojawiają się w podwoziu, problemy może sprawiać osprzęt w dieslu, szwankuje elektronika. Mniej ryzykowny wydaje się zakup Galaxy po modernizacji (2010 r.), ale ceny tych egzemplarzy zaczynają się od ok. 45 tys. zł. Dzięki pokrewieństwu technicznemu z S-Maxem i dość bogatej ofercie zamienników koszty serwisu i napraw da się utrzymać na rozsądnym poziomie.
Ford Galaxy - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
W podwoziu najstarszych egzemplarzy Forda Galaxy II pojawiają się pierwsze ogniska korozji. Niekiedy użytkownicy narzekają na nieszczelności uszczelek i trwałość materiałów wykończenia wnętrza (skrzypienia). Zdarzają się problemy z przesuwaniem bądź składaniem foteli.
W przypadku elektryki najczęściej psują się czujniki ABS-u i przeciążeniowe szyb oraz sensory otwierania tylnej klapy. W dieslu 2.0 TDCi po większym przebiegu zawodzi osprzęt, począwszy od koła pasowego na turbosprężarce kończąc. W początkowej fazie produkcji kłopoty sprawiał DPF. Luzy coraz częściej pojawiają się w układzie kierowniczym i zawieszeniu.
Ford Galaxy 2.0 TDCi - dane techniczne
2.0 TDCi | 2.0 TDCi | |
Silnik – typ/cyl./zawory | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 | 1997 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 115/3750 | 140/3750 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 300/1500 | 320/1750 |
Skrzynia biegów | 6b man. | 6b man. i aut. |
Poj. zb. paliwa (l)/napęd | 70/przedni | 70/przedni |
Masa wł./ładowność (kg) | od 1805/700 | od 1805/700 |
Rozstaw osi (mm) | 2850 | 2850 |
Wym. (dł./szer./wys.; mm) | 4820/1884/1723 | 4820/1884/1723 |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 12,6 | 10,6 |
Prędkość maks. (km/h) | 180 | 193 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 7,2/4,9/5,7 | 7,2/4,9/5,7 |
Ford Galaxy 2.0 TDCi - serwis*
Olej silnikowy | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 40 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 4 lata |
Olej w man. przekładni | bez okres. wym. |
Olej w ukł. wspomaga. | bez okres. wym. |
Napęd rozrządu** | co 240 tys. km |
*dane przeglądowe dla Galaxy z silnikiem 2.0 TDCi;
**w trudnych warunkach eksploatacji mechanicy radzą napęd rozrządu wymieniać co 180-200 tys. km
Ford Galaxy 2.0 TDCi - ceny części
Filtr powietrza | od 38 zł |
Filtr oleju | od 29 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 168 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 640 zł |
Sprzęgło (kpl.)** | od 2130 zł |
Rozrząd z pompą | od 428 zł |
Amortyzatory (przód) | od 520 zł |
Reflektor | od 560 zł |
*ceny dotyczą części o niezłej jakości do Galaxy 2.0 TDCi/140 KM, dostępnych poza ASO; **razem z kołem dwumasowym
Ford Galaxy 2.0 TDCi - to nam się podoba
Udanie rozplanowane wnętrze, bogate wyposażenie wielu aut, trwały i oszczędny silnik Diesla 2.0 TDCi, dobre walory jezdne i przewozowe.
Ford Galaxy 2.0 TDCi - to nam się nie podoba
Auta z początku produkcji z dieslem mają już duże przebiegi, kłopoty z siadaniem na fotelach 3. rzędu siedzeń, szwankuje elektronika w bogato wyposażonych autach.
Ford Galaxy 2.0 TDCi - nasza opinia
Ford Galaxy II to dowód na to, że van nie musi być nudny – dobrze wygląda, pewnie się prowadzi i jest użyteczny. W wersji 2.0 TDCi jest też oszczędny i nie psuje się często. Uważajcie na auta z początkowych lat produkcji. Często mają już duże przebiegi i wymagają sporego dofinansowania.