Pierwsza generacja Forda Galaxy to wspólne dzieło koncernu Volkswagena i Forda. W przypadku Forda Galaxy II Ford się usamodzielnił i zaprojektował swojego największego vana według własnej koncepcji. Trzeba przyznać, że wyszło całkiem nieźle. Zaprezentowane w 2006 r. Galaxy może się podobać i udowadnia, że van nie musi być nudny. A jak prezentuje się jego użyteczność i czy dziś, po 10 latach kariery rynkowej, auto jest warte zainteresowania?

Jeśli chodzi o walory praktyczne, Ford Galaxy nadal reprezentuje mocną średnią w klasie. Owszem, nie jest tak przestronne, jak kilkuletni Grand Voyager czy Mercedes klasy V, ale już Grand Espace’owi IV ustępuje nieznacznie i wypada nieco lepiej od np. Citroëna C8. We wnętrzu są trzy rzędy siedzeń, które umożliwiają przewóz 7 osób.

Ford Galaxy to niezłe walory użytkowe

Z przodu miejsca jest sporo, w drugim rzędzie siedzeń również podróżuje się przyjemnie, natomiast dwa fotele trzeciego rzędu (nieco mniejsze) usatysfakcjonują głównie dzieci (dorośli muszą podciągnąć nogi). Znajdziecie tu wiele schowków (m.in. w podłokietniku, pod przednimi fotelami i podłogą, przed przednim pasażerem, na suficie i w górnej części deski rozdzielczej), a kabinę można różnie aranżować, od czego zależy pojemność bagażnika – min. 308 l (komplet pasażerów na pokładzie), maks. 2325 l (podróż w 2-osobowym składzie). Do tego można liczyć na dużą ładowność – 700 kg.

Wyposażenie wielu aut okazuje się bogate i w lepszych wersjach obejmuje m.in. indywidualnie ustawianą klimatyzację dla każdego rzędu siedzeń, samopoziomujące się zawieszenie, skórzaną tapicerkę, tempomat, reflektory ksenonowe i panoramiczny dach. Także paleta silników jest bardzo bogata (benzyniaki 1.6, 2.0 i 2.3 w kilku wersjach mocy oraz diesle: 1.6, 1.8, 2.0 i 2.2), tyle że na podstawie ogłoszeń szybko dochodzimy do wniosku, że 80 proc. oferty stanowi Galaxy z turbodieslem 2.0 TDCi.

To udany napęd, zapożyczony z koncernu PSA i nieco zmodyfikowany przez Forda, o którym mamy naprawdę dobre zdanie. Na rynku znajdziecie aż cztery warianty mocy tej jednostki (115, 130, 140 i 163 KM), ale zdecydowanie najpopularniejszą jest 140-konna odmiana. To dobra wiadomość, bo wersja ta udanie łączy przyzwoitą dynamikę („setka” w niecałe 11 s) z rozsądnym spalaniem (średnie podczas testu wyniosło 6,4 l/100 km), a do tego pozwala wykorzystać duży potencjał podwozia.

Forda Galaxy zaliczamy do najlepiej prowadzących się kilkuletnich vanów – zadowoli ojców rodzin ze sportową żyłką. Owszem, na sprężystym zestrojeniu podwozia cierpi komfort jazdy, ale coś za coś.

Stan Forda Galaxy z początku produkcji bywa różny – auta te często mają duże przebiegi. Luzy pojawiają się w podwoziu, problemy może sprawiać osprzęt w dieslu, szwankuje elektronika. Mniej ryzykowny wydaje się zakup Galaxy po modernizacji (2010 r.), ale ceny tych egzemplarzy zaczynają się od ok. 45 tys. zł. Dzięki pokrewieństwu technicznemu z S-Maxem i dość bogatej ofercie zamienników koszty serwisu i napraw da się utrzymać na rozsądnym poziomie.

Ford Galaxy - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę

W podwoziu najstarszych egzemplarzy Forda Galaxy II pojawiają się pierwsze ogniska korozji. Niekiedy użytkownicy narzekają na nieszczelności uszczelek i trwałość materiałów wykończenia wnętrza (skrzypienia). Zdarzają się problemy z przesuwaniem bądź składaniem foteli.

W przypadku elektryki najczęściej psują się czujniki ABS-u i przeciążeniowe szyb oraz sensory otwierania tylnej klapy. W dieslu 2.0 TDCi po większym przebiegu zawodzi osprzęt, począwszy od koła pasowego na turbosprężarce kończąc. W początkowej fazie produkcji kłopoty sprawiał DPF. Luzy coraz częściej pojawiają się w układzie kierowniczym i zawieszeniu.

Ford Galaxy 2.0 TDCi - dane techniczne

2.0 TDCi 2.0 TDCi
Silnik – typ/cyl./zawory t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1997 1997
Moc maks. (KM/obr./min) 115/3750 140/3750
Maks. mom. (Nm/obr./min) 300/1500 320/1750
Skrzynia biegów 6b man. 6b man. i aut.
Poj. zb. paliwa (l)/napęd 70/przedni 70/przedni
Masa wł./ładowność (kg) od 1805/700 od 1805/700
Rozstaw osi (mm) 2850 2850
Wym. (dł./szer./wys.; mm) 4820/1884/1723 4820/1884/1723
Przysp. 0-100 km/h (s) 12,6 10,6
Prędkość maks. (km/h) 180 193
Spalanie (wg EU; l/100 km) 7,2/4,9/5,7 7,2/4,9/5,7

Ford Galaxy 2.0 TDCi - serwis*

Olej silnikowy co 20 tys. km
Filtr powietrza co 40 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 4 lata
Olej w man. przekładni bez okres. wym.
Olej w ukł. wspomaga. bez okres. wym.
Napęd rozrządu** co 240 tys. km

*dane przeglądowe dla Galaxy z silnikiem 2.0 TDCi;

**w trudnych warunkach eksploatacji mechanicy radzą napęd rozrządu wymieniać co 180-200 tys. km

Ford Galaxy 2.0 TDCi - ceny części

Filtr powietrza od 38 zł
Filtr oleju od 29 zł
Klocki hamul. (przód) od 168 zł
Tarcze hamul. (przód) od 640 zł
Sprzęgło (kpl.)** od 2130 zł
Rozrząd z pompą od 428 zł
Amortyzatory (przód) od 520 zł
Reflektor od 560 zł

*ceny dotyczą części o niezłej jakości do Galaxy 2.0 TDCi/140 KM, dostępnych poza ASO; **razem z kołem dwumasowym

Ford Galaxy 2.0 TDCi - to nam się podoba

Udanie rozplanowane wnętrze, bogate wyposażenie wielu aut, trwały i oszczędny silnik Diesla 2.0 TDCi, dobre walory jezdne i przewozowe.

Ford Galaxy 2.0 TDCi - to nam się nie podoba

Auta z początku produkcji z dieslem mają już duże przebiegi, kłopoty z siadaniem na fotelach 3. rzędu siedzeń, szwankuje elektronika w bogato wyposażonych autach.

Ford Galaxy 2.0 TDCi - nasza opinia

Ford Galaxy II to dowód na to, że van nie musi być nudny – dobrze wygląda, pewnie się prowadzi i jest użyteczny. W wersji 2.0 TDCi jest też oszczędny i nie psuje się często. Uważajcie na auta z początkowych lat produkcji. Często mają już duże przebiegi i wymagają sporego dofinansowania.