Auto Świat Używane Co warto kupić Kombi w dieslu za dwie dychy

Kombi w dieslu za dwie dychy

Autor Adam Włodarz
Adam Włodarz

Opel Astra III, Toyota Corolla IX, Ford Focus II i Skoda Octavia II w wersjach kombi i z dieslem pod maską to bardzo chodliwy towar na rynku wtórnym. Postanowiliśmy sprawdzić, co mają do zaoferowania

oootw.OK
Zobacz galerię (28)
Auto Świat
oootw.OK

Wymagania stawiane rodzinnym pojazdom praktycznie się nie zmieniają – mają to być auta ze sporym wnętrzem, dużym bagażnikiem i w miarę oszczędne. Dobrze, gdyby nie psuły się przesadnie często, a nawet jeśli do tego dojdzie – żeby dało się je w miarę tanio naprawić. Ojcowie rodzin docenią także to, że będą mogli przemieszczać się takimi samochodami nie tylko w mieście, lecz także na autostradzie.

Z tego powodu zdecydowaliśmy się zaprezentować kompaktowe kombi z silnikami Diesla o mocach od 105 do 120 KM. Ich maksymalne momenty obrotowe wahają się od 240 do 280 Nm, co sprawia, że nawet gdy podróżujemy z bagażami, da się nimi bez problemu wyprzedzić wolniej jadących, bez konieczności redukcji biegu.

W szranki stają: Ford Focus 1.6 TDCi/109 KM, Opel Astra 1.9 CDTi/120 KM, Skoda Octavia 1.9 TDI/105 KM oraz Toyota Corolla 2.0 D-4D/116 KM. Wszystkie bardzo popularne i z udanymi dieslami. Najdroższe z nich są Octavia i Corolla, Astra i Focus mają o wiele korzystniejszy stosunek ceny do wieku, ale za 15-20 tys. zł bez problemu kupicie każdy z tych modeli.

Duży wybór, mało okazji

Niestety, sporo dostępnych pojazdów zostało przygotowanych do sprzedaży przez nieuczciwych handlarzy, podczas poszukiwań zalecamy więc dużą ostrożność. Wśród prezentowanej czwórki nie brakuje także aut poflotowych. Nie twierdzimy, że nie są one warte zainteresowania, chodzi nam bardziej o to, że w ich przypadku trzeba wzmóc czujność, bo mogą trafić się takie, które będą już bardzo mocno wyeksploatowane.

W ogłoszeniach prym wiedzie Skoda Octavia, gdy jednak zawęziliśmy nasze poszukiwania do 20 tys. zł (interesowały nas auta w przedziale 15-20 tys. zł) okazało się, że na pierwsze miejsce wysunął się Opel, drugi był Ford, trzecia Skoda, a ostatnia – Toyota. To nie jest najważniejsze kryterium, ale zawsze łatwiej znaleźć niezły egzemplarz, jeśli na rynku wtórnym jest wybór.

To jedne z najpopularniejszych pojazdów na rynku wtórnym, wiedzą o tym nieuczciwi handlarze

Przebiegi porównywanych przez nas pojazdów zwykle dawno przekroczyły już 200 tys. km, ale dla większości zaprezentowanych tu silników nie powinno stanowić to dużego problemu (wyjątkiem jest motor 1.6 z Focusa). Największą wytrzymałość mają diesle montowane w Skodzie (1.9 TDI) i Oplu (1.9 CDTI).

Najtaniej wychodzi jednak serwisowanie silnika Skody, bo do niego części jest najwięcej i mają najniższe ceny. Napęd Opla (konstrukcji Fiata) również nie jest drogi w utrzymaniu, podobnie zresztą jak jednostka z Focusa (konstrukcja PSA). Na drugim biegunie znajduje się motor Toyoty – ten silnik zamontowano w najmniejszej liczbie modeli, co przekłada się na wyższe ceny części.

Nasze typy różnią się między sobą stopniem skomplikowania: z jednej strony znajduje się Toyota Corolla, której podstawowe elementy da się naprawić we własnym zakresie, z drugiej – Astra III, o wiele nowocześniejsza i nieco trudniejsza w naprawach.

Najmniejsza jest Corolla

Najkrótszym autem w naszym porównaniu okazała się Toyota i to w niej jest najmniej miejsca w środku. Ford również nie przekracza długości 4,5 m, ale w jego kabinie znajdziecie zdecydowanie więcej przestrzeni. Jeszcze większy we wnętrzu jest Opel.

Skoda z tyłu nieco ustępuje niemieckim rywalom, za to z przodu oferuje najwięcej. To ostatnie nie dziwi, bo mimo tej samej płyty podłogowej, co Golf V, wielkością Octavia aspiruje do klasy średniej (model ten jest dłuższy od Corolli aż o 162 mm), za to Opel wyprzedza ją rozstawem osi.

Największy kufer ma Skoda. Wysoko oceniamy też bagażnik Opla

Pod względem wielkości bagażników według normy VDA najlepiej wypada Octavia, najgorzej zaś Toyota. Skoda ma też największą ładowność. Opel Astra H ustępuje jej tylko 25 kg. Ford Focus II ze swoimi 494 kg również może zadowolić rodzinę. Jedynie Toyota Corolla E12 nieco rozczarowuje pod tym względem, bo jej 380 kg to wynik zdecydowanie poniżej oczekiwań ojca rodziny.

Skoda pali najmniej

W naszych testach najmniej paliwa spaliła Skoda, gdyż zadowoliła się tylko 6,3 l ON na 100 km. O jedną dziesiątą gorszy był Opel 1.9 CDTI, o dwie – Ford 1.6 TDCi. Generalnie nie są to duże różnice i śmiało można założyć, że zapotrzebowanie na olej napędowy w przypadku tych modeli jest zbliżone, co zresztą potwierdzają ich użytkownicy.

Nieco gorzej wypadła Corolla, która spaliła ponad 7 l ON na 100 km. Jeżeli jednak nie macie ciężkiej nogi, a bardzo zależy wam na niskim spalaniu, to optymalnym wyborem będzie silnik o najmniejszej pojemności, a więc motor 1.6 TDCi z Forda Focusa. Ta jednostka pozwala na największe oszczędności podczas bardzo delikatnej jazdy (na trasie, bez ładunku, można zejść nawet poniżej 5 l ON na 100 km).

116-konna Corolla zapewnia najlepszą dynamikę – ustępuje jej nawet 120-konny Opel, co wynika z tego, że jest o około 65 kg cięższy od kompaktowej Toyoty. Najwolniej od 0 do 100 km/h przyspiesza 105-konna Octavia, ale w porównaniu ze sprintem do setki Corolli to tylko 0,8 s różnicy, co w rzeczywistości nie ma aż tak dużego znaczenia.

Najlepsze właściwości jezdne wśród czterech kombi z dieslami ma Ford Focus. W porównaniu z pierwszą generacją modelu zawieszenie jest bardziej komfortowe, ale i tak na tle rywali Focus wyróżnia się tym, jak dobrze się go prowadzi. Skoda depcze mu po piętach (również ma z tyłu wielowahaczowe zawieszenie), chociaż trzeba przyznać, że lepiej wybiera nierówności.

Opel nieco rozczarowuje, bo jest zbyt twardy, a do tego ustępuje wyżej wymienionym autom podczas jazdy na zakrętach. Astrę trochę ratuje opcjonalne zawieszenie z amortyzatorami o regulowanej twardości (IDS+), ale po pierwsze, występuje ono rzadko, a po drugie, w wielu używanych autach droższe regulowane amortyzatory zostały już wymienione na klasyczne.

Corolla stawia na komfort – to zdecydowanie samochód dla spokojnie usposobionych kierowców. Co ciekawe, zawieszenia wszystkich porównywanych tutaj pojazdów są całkiem wytrzymałe i dobrze znoszą jakość naszych dróg. Jeżeli jednak przyjdzie wam naprawić tylny „zawias”, więcej pieniędzy zostawicie mechanikowi w przypadku Skody i Focusa. Reanimacja podwozi Opla i Toyoty jest tańsza.

Do serwisu co 15 tys. km!

Mimo dość zbliżonych cen części zamiennych (najdroższa jest Toyota, ale różnice w kosztach elementów eksploatacyjnych nie są duże) porównywalne auta mają różne interwały serwisowe. Najdłuższe przerwy między wymianami oleju przewidział Opel – jak jednak wskazują mechanicy, lepiej skrócić zalecany przez niego interwał 30 tys. km do 15 tys. (był czas, kiedy Opel zalecał wymianę oleju w silniku 1.9 CDTI co 50 tys. km, ale sam się z tego wycofał). Ford ustalił interwał olejowy na 20 tys. km, ale i w tym wypadku bezpieczniej jest zjawiać się w serwisie co 15 tys. km. Skoda i Toyota mają być serwisowane co 15 tys. km.

Naszym zdaniem:

Najwięcej zalet ma Octavia – spore wnętrze, ogromny bagażnik, udany silnik. Jest jednak droga. Ford i Opel mają o wiele lepszy stosunek ceny do wieku, do tego ich ogólna trwałość nie jest zła. Nieźle wypada też Corolla, choć jej walory użytkowe są najgorsze.

Dane producentaFord FocusOpel AstraSkoda OctaviaToyota Corolla
Silnik – typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16t.diesel/R4/8t.diesel/R4/8t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3)1560191018961995
Moc maksymalna (KM/obr./min)109/4000120/3500105/4000116/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)240/1750280/1750250/1900280/2000
Skrzynia biegów/napęd5b man./przedni5b man./przedni5b man./przedni5b man./przedni
Hamulce przód/tyłtarczowe wentyl./tarczowetarczowe wentyl./tarczowetarczowe wentyl./tarczowetarczowe wentyl./tarczowe
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm)4472/1840/14974515/1794/15004572/1769/14684410/1710/1520
Rozstaw osi (mm)2640270325782600
Pojemność bagażnika (l)482-1525500-1590580-1620402-1480
Osiągi (dane testowe)Ford FocusOpel Astra Skoda OctaviaToyota Corolla
Przyspieszenie0-100 km/h11,7 (fabr. 10,9) s11,5 (fabr. 10,5) s12,1 (fabr. 11,9) s11,3 (fabr. 10,9) s
Prędkość maksymalna188 km/h190 km/h191 km/h185 km/h
Średnie zużycie paliwa6,4 (fabr. 5,5) l/100 km6,5 (fabr. 5,9) l/100 km6,3 (fabr. 5,8) l/100 km7,1 (fabr. 5,7) l/100 km
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,7/11,2 m10,6/11,2 m10,2/10,9 m11,0/11,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące)38,5/38,3 m37,6/38,9 m38,2/38,2 m39,8/40,7 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h62/68/70 dB (A)62/69/72 dB (A)61/69/71 dB (A)63/69/71 dB (A)
Masa własna rzeczywista/ładowność1386/494 kg1465/525 kg1435/545 kg1400/380 kg
EksploatacjaFord FocusOpel AstraSkoda OctaviaToyota Corolla
Olej silnikowy5W-30 (3,8 l)5W-30 (4,3 l)5W-30 (4,3 l)5W-30 (5,9 l)
Olej w manualnej skrzyni biegów75W Synth. (1,9 l)Opel 93 165 290 (2,4 l)75W (5,5 l)75W-90 (2,5 l)
Płyn hamulcowyDOT 4 (0,6 l)DOT 4 (0,5 l)DOT 4 (ok. 0,7 l)DOT 4 (ok. 0,7 l)
Układ chłodzeniapłyn na bazie glikolu (7,3 l)płyn na bazie glikolu (7,0 l)płyn na bazie glikolu (7,7 l)płyn na bazie glikolu (7,6 l)
Rozrządpasekpasekpasekpasek
Kiedy wymieniać?Ford FocusOpel AstraSkoda OctaviaToyota Corolla
Olej silnikowy wraz z filtremco 20 tys. km lub co rokco 30 tys. km lub co rokco 15 tys. km lub co rokco 15 tys. km lub co rok
Filtr przeciwpyłkowyco 20 tys. kmco 30 tys. kmco 15 tys. kmco 30 tys. km
Filtr powietrzaco 60 tys. kmco 60 tys. kmco 60 tys. kmco 60 tys. km
Filtr paliwaco 60 tys. km co 60 tys. km co 60 tys. kmco 60 tys. km
Napęd rozrząduco 200 tys. km co 150 tys. kmco 120 tys. kmco 105 tys. km
Ile kosztują zamienniki?Ford FocusOpel AstraSkoda OctaviaToyota Corolla
Filtr oleju/powietrzaod 36/48 złod 26/47 złod 22/47 złod 50/63 zł
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, kpl.)od 120/276 złod 120/400 złod 80/240 złod 140/264 zł
Amortyzatory przód/tył (kpl.)od 400/360 złod 480/160 złod 440/340 złod 520/420 zł
Sprzęgło (tarcza, docisk, łożysko, dwumas) od 1940 złod 2400 złod 1630 złod 2900 zł
Reflektor/błotnik (przód)od 230/195 złod 385/130 złod 380/152 złod 306/162 zł
Autor Adam Włodarz
Adam Włodarz