- Utrata wartości to jeden z najistotniejszych czynników w ogólnym bilansie kosztów eksploatacji samochodu. Choć w ostatnim czasie nie jest tak duża, jak wcześniej, trzeba o niej pamiętać, kupując zarówno auto używane, jak i nowe
- SUV-y oraz crossovery najlepiej trzymają wartość już od kilku lat. Na tych autach dużo nie stracicie
- Wśród samochodów elektrycznych tytuł Mistrza Wartości zdobył Ford Mustang Mach-E
- Które samochody najmniej tracą na wartości - coraz więcej aut elektrycznych
- Jakie samochody tracą na wartości najmniej, a które najwięcej - liczymy z ekspertami
- 1. Segment A – na małych samochodach nie stracicie dużo pieniędzy
- 2. Segment B – są popularne i mają wzięcie na rynku
- 3. Segment C – kompakty nadal dobrze trzymają cenę
- 4. Segment D – zaczynają dominować modele premium
- 5. Segment E – utrata wartości w granicach zdrowego rozsądku
- 6. Luksusowe limuzyny – wygodnie, prestiżowo, ale... drogo
- 7. Crossovery – są popularne i świetnie trzymają cenę
- 8. Średnie SUV-y – najbardziej stabilny segment i z najniższym spadkiem wartości
- 9. Duże SUVY – Kolejny rok i... kolejny znakomity wynik Volvo XC60
- 10. Luksusowe SUV-y — prestiż ma swoją cenę, ale procentowa utrata nie jest duża
- 11. Segment EV – spadki nie są już tak duże, jak przed rokiem
- 12. Segment EV SUV – nowa klasa EV i... nowy lider wśród elektryków
- Mistrz Wartości 2023 – naszym zdaniem
Kolejny rok i kolejna edycja naszego prestiżowego rankingu Mistrz Wartości. Prezentujemy i oceniamy w nim samochody 12 klas i wskazujemy te modele, na których traci się najmniej pieniędzy. Ze zbieraniem danych i wynikami czekaliśmy nieco dłużej niż zwykle. Dlaczego? Po zawirowaniach na rynku motoryzacyjnym, związanych najpierw z pandemią COVID-19, a później z inwazją Rosji na Ukrainę, ostatnie miesiące przyniosły zauważalną stabilizację wartości pojazdów, choć – niestety – do tej sprzed pandemii nadal daleko. Tak czy inaczej, zarówno kupujący, jak i sprzedający mogą liczyć na nieco bardziej przejrzystą sytuację na rynku. Z naszego punktu widzenia to również korzystne – łatwiej o dokładne oszacowanie wartości pojazdów, lepiej oddają one aktualną wartość rynkową.
Które samochody najmniej tracą na wartości - coraz więcej aut elektrycznych
To również dobry czas na rozszerzenie naszego rankingu o nowe segmenty i nowe auta. Już w zeszłym roku wprowadziliśmy segment aut elektrycznych. Były to popularne modele kompaktowe. Teraz poszerzamy go o cieszące się coraz większym zainteresowaniem elektryczne SUV-y. Jak widać, do tego segmentu również dotarła moda na pojazdy ze zwiększonym prześwitem. I to właśnie model z tej klasy, Ford Mustang Mach-E, uzyskał najniższą utratę wartości na tle wszystkich aut elektrycznych uczestniczących w rankingu. Gratulacje! Składamy je także wszystkim zwycięzcom poszczególnych kategorii, a przede wszystkim czołowej trójce, czyli modelom, które spośród wszystkich aut mogą pochwalić się najniższym spadkiem wartości.
Jakie samochody tracą na wartości najmniej, a które najwięcej - liczymy z ekspertami
Jak powstał nasz ranking i jakie kryteria przyjęliśmy podczas szacowania wartości aut? Już tradycyjnie zwróciliśmy się do firmy INFO-EKSPERT i poprosiliśmy Dariusza Wołoszkę, wiceprezesa zarządu, o przeanalizowanie utraty wartości ponad 100 najpopularniejszych modeli w przeszło 20 tys. konfiguracji. Podstawowe założenia? Auto kupione w salonie, trzyletni okres eksploatacji, roczny przebieg 20 tys. km. Do wyliczeń wzięliśmy średnią wartość pojazdów w popularnych odmianach wyposażeniowych z benzyniakami o zbliżonej mocy. Jeśli dany model nie występuje z takim silnikiem, tylko z dieslem lub jako hybryda, wartość szacowaliśmy w oparciu o te napędy. Wszystko po to, żeby jak najdokładniej pokazać rzeczywiste różnice między modelami zarówno w obrębie tego samego segmentu, jak i pomiędzy autami różnych klas. Łącznie: 12 segmentów i 12 nagrodzonych modeli.
1. Segment A – na małych samochodach nie stracicie dużo pieniędzy
Miejsce | Model | Utrata wartości |
1. | Fiat 500 | -29,2% |
2. | Hyundai i10 | -30,5% |
3. | Kia Picanto | -32,3% |
4. | Volkswagen up! | -35% |
5. | Fiat Panda | -35,3% |
Na małych autach stracicie niewiele. Tani samochód to i straty małe, choć procentowa utrata wartości wcale nie jest najniższa W tym wypadku kluczowa okazuje się cena. Niska cena. Bo choć, owszem, auta segmentu A podrożały w ostatnim czasie (jak wszystkie inne pojazdy), to jednak i tak wzrost cen nie jest tak duży, jak w innych klasach. Nadal więc samochody segmentu A są najtańsze na rynku. Stąd też straty (finansowe) będą najmniejsze. Wyjaśniamy dlaczego: załóżmy, że kupujecie samochód za 50 tys. zł i po trzech latach utrata wartości wyniesie 35 proc., zatem wyparuje... 17,5 tys. zł. Jeśli założycie ten sam okres eksploatacji (trzy lata) i tę samą utratę wartości (czyli 35 proc.), ale kupicie auto za 100 tys. zł, to stracicie... 35 tys. zł. Rachunek jest prosty. Na których pojazdach klasy A stracicie najmniej? W tym roku pierwsze miejsce zajmuje Fiat 500, który w zasadzie się nie starzeje i nadal jest chętnie kupowany. Drugą pozycję zajmuje Hyundai i10, a trzecią – Kia Picanto.
2. Segment B – są popularne i mają wzięcie na rynku
Miejsce | Model | Utrata wartości |
1. | Škoda Fabia | -26,2% |
2. | Toyota Yaris | -28,5% |
3. | Dacia Sandero | -29,8% |
4. | MINI Cooper | -30,5% |
5. | Renault Clio | -30,9% |
6. | Hyundai i20 | -31,1% |
7. | Mazda 2 | -31,7% |
8. | Kia Rio | -31,8% |
9. | Volkswagen Polo | -31,9% |
10. | Ford Fiesta | -32,2% |
Samochody segmentu B od lat cieszą się wzięciem na rynku. Choć to typowe auta miejskie, w ostatnich kilkunastu latach urosły, stały się nowoczesne i multimedialne. Do tego: rozsądna cena, niewygórowane koszty utrzymania (ubezpieczenia, serwisu, części), a także nieduże spalanie. Nikogo nie powinno więc dziwić, że samochody te są chętnie kupowane przez Polaków i często traktowane jako auta rodzinne – musimy przyznać, że wywiązują się z tej roli naprawdę nieźle. Tym bardziej że utrata wartości nie jest przesadnie duża. Dotyczy to szczególnie Škody Fabii, która w tym roku zdobyła tytuł "Mistrz Wartości 2023" w segmencie B i jest w ścisłej czołówce aut, które niezależnie od segmentu tracą najmniej na wartości. Drugie miejsce przypadło Toyocie Yaris (zeszłoroczna zwyciężczyni), a na najniższym stopniu podium uplasowała się Dacia Sandero.
3. Segment C – kompakty nadal dobrze trzymają cenę
Miejsce | Model | Utrata wartości |
1. | Kia Ceed | -25,8% |
2. | Toyota Corolla | -27,5% |
3. | Mazda 3 | -28,2% |
4. | Škoda Octavia | -28,5% |
5. | Hyundai i30 | -29,1% |
6. | Honda Civic | -29,2% |
7. | Volkswagen Golf | -29,4% |
8. | Seat Leon | -29,8% |
9. | Ford Focus | -30,6% |
10. | Opel Astra | -30,7% |
Utrata wartości poniżej 30 proc. w przypadku większości kompaktów sklasyfikowanych w pierwszej dziesiątce to naprawdę świetny wynik, który tylko potwierdza, że auta tej klasy mają się bardzo dobrze. Owszem, nie są tak pożądane jak SUV-y i crossovery, ale nadal cieszą się dużym zainteresowaniem i... świetnie trzymają wartość. Te uniwersalne auta korzystnie wypadają pod wieloma względami: walorów użytkowych, kosztów serwisu, eksploatacji i ceny. Poza tym w segmencie C można już liczyć na spory wybór modeli, bogatą paletę jednostek napędowych, a także wyposażenie, które jeszcze do niedawna było zarezerwowane dla samochodów wyższych klas. W tym roku bezapelacyjnym zwycięzcą w tym segmencie jest Ceed, który zanotował świetny wynik i uplasował się na 3. pozycji w ogólnym rankingu Mistrz Wartości 2023. Gratulacje! Drugie miejsce zajmuje Toyota Corolla, a trzecie Mazda 3.
4. Segment D – zaczynają dominować modele premium
Miejsce | Model | Utrata wartości |
1. | Mercedes klasy C | -27,7% |
2. | Škoda Superb | -28,5% |
3. | BMW serii 3 | -32,2% |
4. | Mazda 6 | -32,3% |
5. | Audi A4 | -32,5% |
6. | Volkswagen Passat | -33,8% |
7. | Volvo S60/V60 | -34,6% |
8. | Peugeot 508 | -35,2% |
9. | Opel Insignia | -35,3% |
10. | Alfa Romeo Giulia | -35,6% |
Jeszcze do niedawna samochody klasy D zajmowały wysokie miejsca w rankingach sprzedaży nowych aut, a także należały do najchętniej wyszukiwanych i sprowadzanych pojazdów na rynku wtórnym. Choć podobnie jak w przypadku kompaktów są wypierane przez SUV-y i crossovery, nadal i tak mają dość silną pozycję. Zaskoczenie? Raczej nie, bo samochody te stanowią doskonały kompromis między ceną zakupu a prestiżem. Ich utrzymanie nie jest przesadnie kosztowne, a dają już sporo przyjemności z jazdy. A skoro lubimy prestiż, to chętniej sięgamy po auta premium i stąd też samochody te lepiej trzymają wartość. Zresztą odzwierciedla to ścisła czołówka naszego rankingu w tym segmencie. Mistrzem Wartości 2023 w segmencie D zostaje Mercedes klasy C, drugie miejsce zajmuje Škoda Superb, trzecie – BMW serii 3. Dalej: Mazda 6, Audi A4 i Volvo S60/V60.
5. Segment E – utrata wartości w granicach zdrowego rozsądku
Miejsce | Model | Utrata wartości |
1. | BMW serii 5 | -31,3% |
2. | Mercedes klasy E | -32,5% |
3. | Audi A6 | -32,8% |
4. | Volkswagen Arteon | -34,8% |
5. | Lexus ES | -34,9% |
6. | Toyota Camry | -35,2% |
7. | Volvo S90/V90 | -35,4% |
Procentowy spadek wartości samochodów segmentu E w wielu przypadkach jest taki sam, jak aut segmentu D (pomijając pierwsze i drugie miejsce). Podkreślamy: procentowy. Czy to takie ważne? Jeśli uwzględnicie różnicę w cenie (za przyzwoicie wyposażone nowe auto klasy D trzeba zapłacić blisko 200 tys. zł, a za reprezentatywny samochód klasy E – nieco ponad 300 tys. zł), jasne będzie, że po trzech latach na aucie segmentu E stracicie znacznie więcej pieniędzy. No cóż, prestiż i wygoda mają swoją cenę. Pocieszać może jedynie to, że wśród samochodów luksusowych (limuzyn oraz SUV-ów) straty są jeszcze większe. Jeśli natomiast chodzi o klasyfikację w tym segmencie aut, to pierwsza trójka od lat zajmuje czołowe pozycje i np. w stosunku do ubiegłego roku Mercedes klasy E i Audi A6 zamieniły się miejscami, natomiast pozycję lidera utrzymało BMW serii 5.
6. Luksusowe limuzyny – wygodnie, prestiżowo, ale... drogo
Miejsce | Model | Utrata Wartości |
1. | Audi A8 | -28,4% |
2. | Mercedes klasy S | -29,2% |
3. | Porsche Panamera | -30,5% |
4. | BMW serii 7 | -36,4% |
5. | Lexus LS | -38,8% |
Dla wielu może być to zaskoczenie. Procentowa utrata wartości czołowej trójki jest niższa niż samochodów segmentu D z tych samych pozycji. Dlaczego? Wpływ na to ma wiele czynników, ale pamiętajcie, że luksusowe limuzyny nie są tak powszechne, jak auta klasy D. Do tego ich właściciele rzadziej decydują się na odsprzedaż auta po trzech latach eksploatacji, raczej dzieje się to później i wtedy spadki wartości tych samochodów są większe. Nie oznacza to, że na luksusowych limuzynach stracicie mniej pieniędzy. Nic bardziej mylnego. W tym segmencie realne straty będą... bardzo duże, bo jeśli uszczuplicie ok. 700 tys. zł (tyle przeważnie finalnie trzeba zapłacić za taki samochód, bo nikt nie kupuje tu "golasów") o ok. 30 proc., to stracicie ok. 200 tys. zł. W tym roku pierwsze miejsce zajmuje Audi A8, drugie Mercedes klasy S, a trzecie – Porsche Panamera.
7. Crossovery – są popularne i świetnie trzymają cenę
Miejsce | Model | Utrata Wartości |
1. | Toyota C-HR | -26,1% |
2. | Volkswagen T-Roc | -28% |
3. | Škoda Kamiq | -28,5% |
4. | Mercedes GLA | -28,6% |
5. | Hyundai Kona | -28,7% |
6. | Kia Stonic | -29,3% |
7. | Nissan Juke | -29,4% |
8. | Mazda CX-30 | -29,6% |
9. | Suzuki Vitara | -29,7% |
10. | Fiat 500X | -30,7% |
Małe auta ze zwiększonym prześwitem i – często – napędem 4x4 na rynku są od lat, ale w ostatnich latach mocno się zmieniły, a ich popularność wystrzeliła jak z procy. Już nie są małe, ciasne i spartańsko wykonane. Dziś to stylowe i nowoczesne crossovery, bo tak są określane. Choć w większości tych aut próżno już szukać napędu 4x4 (nawet w opcji), cieszą się dużym wzięciem. Zadbane, bezwypadkowe, regularnie serwisowane, a do tego pochodzące z polskich salonów sprzedają się od ręki. Stąd też prognozy utraty wartości tych samochodów są bardzo niskie. Podobnie jak przed rokiem, także i tym razem liderką w segmencie jest Toyota C-HR. Auto zanotowało świetny wynik – po trzech latach i pokonaniu 60 tys. km na tym crossoverze stracicie 26,1 proc. Drugie miejsce utrzymuje Volkswagen T-Roc, a na trzecią pozycję wskakuje Škoda Kamiq.
8. Średnie SUV-y – najbardziej stabilny segment i z najniższym spadkiem wartości
Miejsce | Model | Utrata Wartości |
1. | Dacia Duster | -24,4% |
2. | Volkswagen Tiguan | -26,3% |
3. | Hyundai Tucson | -26,8% |
4. | Toyota RAV4 | -27,1% |
5. | Kia Sportage | -27,2% |
6. | Nissan Qashqai | -28,2% |
7. | Volvo XC40 | -29% |
8. | Škoda Karoq | -29,2% |
9. | Mazda CX-5 | -29,3% |
10. | Honda CR-V | -29,9% |
SUV-y średniej wielkości cieszą się ogromnym zainteresowaniem, co ma swoje uzasadnienie. Auta te idealnie wpisują się w obecne trendy na rynku, a przy tym korzystnie wypadają pod względem użytkowym, mogą być wyposażone w najnowocześniejsze systemy elektroniczne, oferowane są z bogatą paletą silników, powszechniejszy jest napęd 4x4. Z tych (choć nie tylko) powodów auta tego segmentu świetnie sprzedają się w salonach i – co szczególnie ważne – nie czekają długo na nowego nabywcę na rynku wtórnym, mimo że osiągają wysokie ceny w relacji do wieku (oczywiście, na myśli mamy auta zadbane i bezwypadkowe). Stąd też utrata wartości jest bardzo niska, co potwierdza najlepsza dziesiątka naszego rankingu w tej klasie aut. Na jej czele – Dacia Duster (2. miejsce w całym rankingu), druga lokata – Volkswagen Tiguan, a trzecia – Hyundai Tucson.
9. Duże SUVY – Kolejny rok i... kolejny znakomity wynik Volvo XC60
Miejsce | Model | Utrata Wartości |
1. | Volvo XC60 | -24,2% |
2. | Mercedes GLC | -27,9% |
3. | BMW X3 | -30,7% |
4. | Lexus NX | -30,8% |
5. | Škoda Kodiaq | -31,2% |
6. | Audi Q5 | -31,7% |
7. | Nissan X-Trail | -31,9% |
8. | Toyota Highlander | -32,5% |
9. | Hyundai Santa Fe | -32,8% |
10. | Kia Sorento | -32,9% |
Volvo XC60 odjechało klasowym konkurentom już w poprzednim roku. Także wtedy mogło pochwalić się bardzo niską utratą wartości, która – po trzech latach i pokonaniu 60 tys. km – wyniosła 25,1 proc. Przewaga nad drugim BMW X3 była bardzo duża (6,4 pkt proc.), największa w całym rankingu. W tym roku XC60 jeszcze wyżej podniosło poprzeczkę. Owszem, przewaga nad drugim w tym segmencie Mercedesem GLC nie jest tak duża (wynosi 3,7 pkt proc.), ale utrata wartości szwedzkiego SUV-a jest jeszcze niższa niż przed rokiem. Z wynikiem 24,2 proc. auto zdecydowanie zwycięża w segmencie dużych SUV-ów, a także okazuje się najlepsze w całym rankingu – gratulacje. Druga lokata przypada wspomnianemu już Mercedesowi GLC, a trzecie miejsce – BMW X3. Musimy tu jednak zaznaczyć, że różnice między trzecią a dziesiątą pozycją są bardzo małe.
10. Luksusowe SUV-y — prestiż ma swoją cenę, ale procentowa utrata nie jest duża
Miejsce | Model | Utrata Wartości |
1. | Mercedes GLE | -26,2% |
2. | BMW X5 | -26,9% |
3. | Porsche Cayenne | -28,9% |
4. | Toyota Land Cruiser | -31,9% |
5. | Volkswagen Touareg | -32,1% |
6. | Audi Q8 | -32,5% |
7. | Volvo XC90 | -34,2% |
8. | Lexus RX | -34,3% |
9. | Audi Q7 | -34,4% |
10. | BMW X6 | -34,6% |
Jeśli w tym segmencie na spadek wartości spojrzymy przez pryzmat utraty pieniędzy, to sytuacja jest zbliżona do luksusowych limuzyn. Luksusowe SUV-y to drogie samochody, stąd też wspomniana strata pieniędzy będzie duża, choć mniejsza niż można by się spodziewać. Dlaczego? Ponieważ procentowa utrata wartości czołowej trójki jest zaskakująco niska (wyraźnie niższa niż w ubiegłych latach). Zresztą wynik Mercedesa GLE (26,2 proc.) – zwycięzcy w tej klasie aut – to ścisła czołówka w całym rankingu. Na uwagę zasługuje też wynik BMW X5, które zajęło drugie miejsce. Luksusowy SUV z Bawarii po trzech latach i pokonaniu 60 tys. km stracił na wartości 26,9 proc. Na najniższym stopniu podium – Porsche Cayenne, także z procentowym spadkiem wartości poniżej 30 proc. Pozostałe modele tracą nieco więcej, ale nadal mieści się to w granicach rozsądku.
11. Segment EV – spadki nie są już tak duże, jak przed rokiem
Miejsce | Model | Utrata Wartości |
1. | Tesla Model 3 | -33,4% |
2. | Nissan Leaf | -34,4% |
3. | Volkswagen ID.3 | -34,8% |
4. | MINI SE | -35,3% |
5. | Fiat 500e | -36,7% |
6. | Renault Zoe | -37% |
7. | Kia e-Soul | -38,6% |
8. | Cupra Born | -39,4% |
9. | Opel Corsa-E | -39,8% |
10. | Peugeot e-208 | -39,9% |
W zeszłorocznym rankingu Mistrz Wartości 2022 po raz pierwszy zaprezentowaliśmy spadki wartości aut elektrycznych. Elektryki stają się coraz bardziej powszechne, zaczynają zdobywać rynek. Oczywiście, na tle aut spalinowych i spalinowo-elektrycznych nadal ich udział w sprzedaży nie jest duży, ale z roku na rok będzie się powiększać. Zresztą widać to po inwestycjach firm motoryzacyjnych, rozbudowie infrastruktury i... estymacjach spadku wartości. Przed rokiem utrata wartości najwyżej sklasyfikowanego Nissana Leafa po trzech latach i pokonaniu 60 tys. km wynosiła 39,4 proc., a pozostałych aut z pierwszej dziesiątki oscylowała w granicach 41-45 proc. Obecnie utrata wartości kompaktowych aut elektrycznych jest znacznie mniejsza. Pierwsze miejsce zajęła Tesla Model 3 z wynikiem 33,4 proc., drugie Nissan Leaf, a trzecie – Volkswagen ID.3.
12. Segment EV SUV – nowa klasa EV i... nowy lider wśród elektryków
Miejsce | Model | Utrata Wartości |
1. | Ford Mustang Mach-E | -32,5% |
2. | Hyundai Kona | -33,3% |
3. | Hyundai Ioniq 5 | -33,6% |
4. | Kia Niro | -35,1% |
5. | Škoda Enyaq | -35,4% |
6. | Dacia Spring | -35,9% |
7. | Volkswagen ID.4 | -36,1% |
8. | Mercedes EQC | -36,2% |
9. | Volvo XC40 | -36,6% |
10. | Tesla Y | -36,7% |
Segment EV SUV debiutuje w tegorocznym rankingu – moda na auta ze zwiększonym prześwitem objęła też elektryki. Po prostu lubimy SUV-y w każdej postaci, także gdy mają napęd elektryczny. Koniec kropka. Zresztą widać to po utracie wartości. Po pierwsze, jest nieco niższa od tej, którą notują kompaktowe elektryki. Po drugie, różnice w spadku wartości między modelami są nieduże (stabilniej trzymają wartość). Po trzecie, spadek wartości SUV-ów EV jest bardzo podobny jak wśród samochodów klasy wyższej. Oczywiście, trzeba liczyć się z tym, że eksploatacja auta elektrycznego wiąże się z pewnymi ograniczeniami, ale... nie tak dużymi, jak jeszcze kilka lat temu. Zwycięzcą w tym segmencie (i wśród wszystkich elektryków) jest Ford Mustang Mach-E, drugie miejsce zajmuje Hyundai Kona, a trzecie kolejny model koreańskiej marki – Ioniq 5.
Mistrz Wartości 2023 – naszym zdaniem
Najmniej pieniędzy stracicie na SUV-ach i crossoverach. Auta ze zwiększonym prześwitem nadal sprzedają się znakomicie – w salonach i na rynku wtórnym. A skoro popyt przewyższa podaż, to spadek wartości jest niewielki. Zresztą widać to po wynikach naszego rankingu. Pierwsze miejsce i tytuł Mistrza Wartości 2023 przypada Volvo XC60, druga lokata – Dacii Duster, a trzecie miejsce zajmuje Kia Ceed, która nie tylko zwyciężyła wśród aut klasy C, lecz także okazała się lepsza od wielu SUV-ów i crossoverów. Gratulacje! Składamy je także modelowi Forda – Mustang Mach-E okazał się Mistrzem Wartości wśród elektryków.