Auto Świat Używane Co warto kupić Od zachwytu do rozpaczy! Prezentacja BMW serii 3 (od 2011 r.)

Od zachwytu do rozpaczy! Prezentacja BMW serii 3 (od 2011 r.)

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Debiutujące w 2011 r. BMW serii 3 (F30) wzbudza wiele pozytywnych emocji, choć potrafi też niemiło zaskoczyć. Kupują je osoby, które oczekują świetnych właściwości jezdnych, ale liczą się z podwyższonymi kosztami użytkowania.

otwarcie
Zobacz galerię (20)
newspix.pl
otwarcie
  • Najbezpieczniejszym wyborem są jednostki trzylitrowe
  • BMW nie ustrzegło się wpadek silnikowych
  • Oferta używanych „trójek” jest bogata, ale zadbane egzemplarze rzadko się zdarzają

Klasa średnia w wersji premium – od takiego połączenia raczej nie należy wymagać przestronności na miarę Mondeo kombi ani cen zakupu czy obsługi na poziomie Octavii. Za co więc kierowcy kochają BMW serii 3 w najnowszej wersji F30 (jeszcze oferowana, ale już niebawem w salonach pojawi się nowa generacja)? Jak wypadają koszty eksploatacji, serwisu i sama trwałość?

Zainteresowanie tym modelem jest duże. Na rynku aut używanych na klientów czeka ponad tysiąc ofert. Najtańsze wymagają wydania około 40 tys. zł, ale na dobry egzemplarz radzimy przygotować co najmniej 50-60 tys. zł. Do zalet BMW z pewnością zaliczymy często bogate wyposażenie. Seria 3 F30 była pierwszym BMW, w którym wprowadzono linie wyposażenia: Sport, Modern lub Luxury. W połączeniu z licznymi dodatkami sprawia to, że znajdziecie ogromną liczbę kombinacji kolorystycznych i wyposażeniowych. Minusem (szczególnie w podstawowych wariantach) okazuje się trochę odstające od oczekiwań wykończenie – zdarzają się trzaski i nierówne szczeliny, choć nie jest to standardem.

BMW serii 3 - miejsce na nogi z tyłu

Wspólną cechą „trójek” jest wysoka ergonomia kokpitu (konsola środkowa ponownie jest zwrócona w stronę kierowcy, poprzednik był krytykowany za odejście od tego rozwiązania). Ograniczona przestrzeń na kanapie to niestety typowe dla BMW serii 3. Jednak w tej generacji miejsca jest wyraźnie więcej niż w poprzedniku, poza tym możecie sięgnąć po GT – w porównaniu z sedanem i kombi ma powiększony rozstaw osi i naprawdę czuć to właśnie na kanapie. Poza tym GT kusi takimi stylowymi rozwiązaniami, jak pozbawione ramek szyby drzwi.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mamy więc ciekawy podział: sedan dla najbardziej konserwatywnych miłośników marki, samotnie pokonujących długie trasy, kombi dla rodzin z dziećmi, korzystających z lepszej zwinności w miejskich warunkach, a do tego GT – najbardziej pojemne i uniwersalne nadwozie.

BMW serii 3 - silniki mają wtrysk bezpośredni i jedną lub dwie turbiny

W samych superlatywach można mówić o większości wersji silnikowych, przynajmniej jeśli mamy na myśli własności jezdne, a nie usterki. BMW zastosowało wyłącznie doładowane silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim. Praktycznie przekreśla to sens stosowania LPG, ale jednostki okazują się stosunkowo oszczędne.

Do charakteru modelu z pewnością nie pasuje motor 1.5 – ma 3 cylindry (!) i niewiele mocy. Podobnie słabo wypada benzyniak 1.6 w 136-konnej odmianie. Żadnych obiekcji nie będziecie mieć, decydując się na silnik 2.0, a tym bardziej 3.0. Co ciekawe, nawet 306-konna „torpeda” potrafi zadowolić się średnio mniej niż 10 l/100 km i zagwarantować przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 5,6 s (dane testowe)! Z pewnością 10 l nie starczy podczas dynamicznej jazdy, ale spokojna podróż nie wiąże się z wirem w baku.

Wśród diesli wybieracie pomiędzy silnikiem 2.0 R4 a 3.0 R6. Pomijając 116-konne wersje, można liczyć na naprawdę przyjemną jazdę. Średnie zużycie paliwa (realne) to 6 l/100 km. Jeśli to za dużo, polecamy wariant EfficientDynamics (pakiet dostępny jest też w odmianach benzynowych) – ma m.in. poprawioną aerodynamikę i opony o obniżonym oporze toczenia. Trzylitrowe silniki to już niemal sportowe osiągi.

BMW serii 3 - lepszym wyborem są dopracowane auta poliftingowe, ale ich obsługa też nie należy do tanich

Napisaliśmy, jak silniki sprawują się w czasie jazdy. A jak jest z ich serwisem? Tu, niestety, sytuacja ma się wyraźnie gorzej. Okres produkcji całego modelu trzeba podzielić na dwie części: do liftingu w 2015 r. i późniejsze. Starsze benzyniaki należą do serii N. Podstawowy wariant 1.6 występuje też w koncernie PSA (1.6 THP) – znany niestety z tego, że ma problemy z łańcuchem rozrządu (potrafi przeskoczyć i zniszczyć silnik!) i głowicą.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Znacznie gorzej prezentuje się motor 2.0 (N20) – coraz częstsze są przypadki jego zatarcia. Jak usłyszeliśmy od Przemysława Borowskiego z niezależnego podwarszawskiego serwisu specjalizującego się w naprawach BMW, za problemy najczęściej odpowiada niedrożność układu smarowania. Dlatego (jeśli silnik nadaje się jeszcze do naprawy lub np. podczas wymiany turbiny) trzeba zwrócić na to uwagę.

W tym silniku zaciera się też łańcuch napędzający pompę oleju. Kolejne minusy: drogie oryginalne części zamienne, wadliwe (w całej serii N) cewki zapłonowe i drogie wtryskiwacze. W silnikach tego typoszeregu na zaworach ssących dość szybko zbiera się nagar.

BMW serii 3 - najlepsze 3-litrówki

Po liftingu wprowadzono benzyniaki serii B – teoretycznie poprawione, ale jak się okazuje, wciąż niezbyt trwałe. Nowy silnik 1.5 nie jest często spotykany w BMW serii 3, ale w testowanej na długim dystansie „dwójce” trzeba było go wymienić…

Popularny wariant 328i - fajnie jeździ, ale bywa zawodny.
Popularny wariant 328i - fajnie jeździ, ale bywa zawodny.BMW

Najbezpieczniejszy okazuje się trzylitrowy silnik – zarówno wśród benzyniaków, jak i diesli. Diesel 2.0, montowany do 2015 r., należał do serii N47. Najbardziej znany problem tej jednostki to szybko rozciągający się łańcuch rozrządu: sam zestaw nie jest drogi, ale wymiana – już tak, bo umieszczono go od strony skrzyni biegów, którą trzeba zdemontować. Dlatego cała operacja kosztuje od 3500 zł. Znacznie drożej wychodzi usterka pompy paliwa – obraca się wałek napędzający i do układu paliwowego dostają się opiłki. Kolejny kłopot to koła dwumasowe, często niewytrzymujące 100 tys. km!

BMW serii 3 - problemy z elektryką

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Usterkowe silniki to nie koniec zmartwień. Dość często zdarzają się też problemy z elektroniką – a to światła potrafią żyć własnym życiem (zwarcie w module sterującym LCM), a to trzeba na nowo zaprogramować moduł skrzyni biegów. W nadwoziu zwróćcie uwagę na klipsy mocujące tylne lampy (sedan) oraz na sterowanie klapą i pękające przewody (kombi). W wersji GT zawodzi sterowanie tylnym spoilerem (takie rozwiązanie zastosowano w BMW po raz pierwszy).

Nieźle wypada trwałość podwozia, choć koszty wymiany aluminiowych wahaczy nie będą niskie! Czasem luz pojawia się na przekładni kierowniczej (wspomaganie elektryczne), ale najczęściej idzie to w parze z dużymi kołami zamontowanymi w aucie.

BMW serii 3 (F30) - dane techniczne silników benzynowych 1.5, 1.6 oraz 3.0:

Dane techniczne*1.5 (318i)1.6 (316i)1.6 (320i ED)3.0 (335i)3.0 (340i)
Lataod 2015 r.2012-152012-152012-15od 2015 r.
Silnik – typ, liczba zaworówt.benz. R3/12t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R6/24t.benz. R6/24
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)14991598159829792998
Moc maks. (KM) przy obr./min136/4400-6000136/4350170/4800306/5800-6000326/5500-6500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min220/1250-4300220/1350250/1500400/1200-5000450/1380-5000
Skrzynia biegów**6M, 8A6M, 8A6M, 8A6M, 8A6M, 8A
Prędkość maksymalna (km/h)210210230250250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)8,98,97,65,55,2
Spalanie (wg EU; l/100 km)6,4/4,3/5,17,6/4,7/5,87,0/4,4/5,311,1/6,1/7,910,0/5,9/7,4
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 3 z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł)
201249 50050 70077 500
201359 50060 80085 500
201473 00073 90098 600
201583 60079 00080 000115 000128 500
201696 000141 000
2017109 000152 000

BMW serii 3 (F30) - dane techniczne silników benzynowych 2.0:

Dane techniczne*2.0 (320i)2.0 (320i)2.0 (328i)2.0 (330i)
Lata2012-15od 2015 r.2012-15od 2015 r.
Silnik – typ, liczba zaworówt.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16t.benz. R4/16
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)1997199819971998
Moc maks. (KM) przy obr./min184/5000184/5000-6500245/5000-6500252/5200-6500
Maks. mom. (Nm) przy obr./min270/1250-4500290/1350-4250***350/1250-4800350/1450-4800
Skrzynia biegów**6M, 8A6M, 8A6M, 8A6M, 8A
Prędkość maksymalna (km/h)235235250250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)7,37,25,95,9
Spalanie (wg EU; l/100 km)8,2/4,9/6,17,3/4,5/5,58,5/5,2/6,47,9/5,1/6,1
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna; ***w wersji aut.: 270/1350-4600
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 3 z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł)
201258 70065 500
201368 60076 800
201481 70089 000
201590 80098 80099 000105 000
2016108 000115 500
2017121 000129 000

BMW serii 3 (F30) - dane techniczne wersji M3 i hybrydowych:

Dane techniczne*3.0 (M3)3.0 (M3 Comp.)3.0 (M3 CS)Activehybrid 3330e iperf.
Lataod 2014 r.od 2015 r.od 2017 r.2012-15od 2016 r.
Silnik – typ, liczba zaworówt.benz. R6/24t.benz. R6/24t.benz. R6/24benz. R6/24+elektr.benz. R4/16+elektr.
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)29792979297929791998
Moc maks. (KM) przy obr./min431/5500-7300450/7000460/6250340 (306+54)252 (184+88)
Maks. mom. (Nm) przy obr./min550/1850-5500550/1850-5500600/4000-5380450 (400+210)290+250
Skrzynia biegów**6M, 7DKG6M, 7DKG7DKG8A8A
Prędkość maksymalna (km/h)250250-280280250225
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)4,34,23,95,36,1
Spalanie (wg EU; l/100 km)12,0/6,9/8,812,0/6,9/8,811,2/6,9/8,55,3/6,4/5,9bd./bd./1,9
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna, DKG – dwusprzęgłowa
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 3 z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł)
201285 000
201393 000
2014188 900105 000
2015211 500120 000
2016256 800270 000127 000
2017305 000320 000160 500

BMW serii 3 (F30) - dane techniczne silników wysokoprężnych 2.0:

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Dane techniczne*2.0 (316d)2.0 (316d)2.0 (318d)2.0 (318d)2.0 (320d ED)2.0 (320d ED)
Lata2012-15od 2015 r.2012-15od 2015 r.2011-15od 2015 r.
Silnik – typ, liczba zaworówt.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)199519951995199519951995
Moc maks. (KM) przy obr./min116/4000116/4000143/4000150/4000163/4000163/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min260/1750-2500270/1250-2750320/1750-2500320/1500-3000380/1750-2750400/1750-2250
Skrzynia biegów**6M, 8A6M, 8A6M, 8A6M, 8A6M, 8A6M, 8A
Prędkość maksymalna (km/h)202205212215230230
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,910,798,68,07,9
Spalanie (wg EU; l/100 km)5,4/3,7/4,34,6/3,5/3,95,5/3,8/4,44,9/3,5/4,05,2/3,5/4,14,7/3,4/3,9
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 3 z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł)
201263 80065 50069 800
201370 50072 80081 700
201478 80084 50091 000
201589 00089 50092 00095 000102 000111 000
2016100 000107 000125 000
2017111 500121 000139 000

BMW serii 3 (F30) - dane techniczne silników wysokoprężnych 2.0 i 3.0:

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Dane techniczne*2.0 (320d**)2.0 (320d)2.0 (325d)2.0 (325d)3.0 (330d)3.0 (335d)
Lata2011-15od 2015 r.2013-15od 2015 r.od 2012 r.od 2013 r.
Silnik – typ, liczba zaworówt.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R4/16t.diesel R6/24t.diesel R6/24
Rodzaj napędu rozrządułańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuchłańcuch
Układ rozrząduDOHCDOHCDOHCDOHCDOHCDOHC
Pojemność skokowa (cm3)199519951995199529932993
Moc maks. (KM) przy obr./min184/4000190/4000218/4000224/4400258/4000313/4400
Maks. mom. (Nm) przy obr./min380/1750-2750400/1750-2500450/1500-2500450/1500-3000560/2000-2750630/1500-2500
Skrzynia biegów***6M, 8A6M, 8A6M, 8A6M, 8A8A8A (tylko 4x4)
Prędkość maksymalna (km/h)235235245245250250
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)7,57,36,86,55,64,8
Spalanie (wg EU; l/100 km)5,8/3,8/4,54,9/3,5/4,06,1/4,3/4,95,6/4,0/4,66,0/4,3/4,96,4/4,9/5,4
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **w USA oznaczany jako 328d; ***M – skrzynia manualna, A – automatyczna
Orientacyjne ceny używanych BMW serii 3 z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł)
201272 30085 500
201383 70085 50098 000105 000
201494 00096 000109 000115 000
2015108 000114 000108 000118 000132 000141 000
2016129 000132 000147 000155 000
2017142 000149 000170 000180 000

BMW serii 3 (F30) - koszty, serwis, przeglądy:

Materiały eksploatacyjnebenzynowe*diesle*
Olej silnikowy5,0 l (0W-40, LL04)5,2 l (0W-40, LL04)
Olej w skrzyni manualnej1,2-1,6 l, MTF-LT-2/-3/-51,6-2,5 l, MTF-LT-2/-3/-5
Układ chłodzenia6,7-7,6 l (na bazie glikolu)7,0 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowyok. 1,0 l, DOT 4 LVok. 1,0 l, DOT 4 LV
Napęd rozrządułańcuchłańcuch
Interwały międzyprzeglądowe
Olej silnikowywedług wskazań komp.**według wskazań komp.**
Filtr przeciwpyłkowykażdy przeglądkażdy przegląd
Filtr powietrzaco drugi przeglądco drugi przegląd
Płyn hamulcowyco 2 lataco 2 lata
Napęd rozrządubez wymiany okresowejbez wymiany okresowej
*dane dla dwulitrowych wersji; **nawet co 30 tys. km – to zdecydowanie za dużo

BMW serii 3 (F30) - ceny części:

Ceny zamiennikówbenzynowe*diesle*
Filtr oleju/powietrzaod 32/55 złod 54/85 zł
Klocki/tarcze hamulcowe (przód)od 220/590 złod 220/510 zł
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.)od 940/360 złod 940/360 zł
Łożysko koła przednie/tylne (kpl.)od 490/150 złod 490/150 zł
Sprzęgło komplet (+koło dwumasowe)od 1080 (+2900) złod 1090 (+2200) zł
Zestaw rozrządu (kpl.)od 650 złod 1150 zł
Reflektor (H7)/błotnik (przód)od 760/215 złod 760/215 zł
*dane dla dwulitrowych wersji (do 2015 r.)

BMW serii 3 (F30) - naszym zdaniem:

Pod względem funkcjonalnym auto jest świetne, ale trzeba mieć sporo pieniędzy na utrzymanie i naprawy, szczególnie gdy kupicie ryzykowny silnik 2.0 lub mniejszy. Lepsze, ale i droższe są wersje po liftingu.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
Powiązane tematy: