Pod lupę wzięliśmy dwie generacje Suzuki Swifta: piątą i czwartą, które na rynku wtórnym cieszą się największym zainteresowaniem i których ceny potrafią zaskoczyć. Czy faktycznie są podstawy, by sprzedawcy życzyli sobie za te auta relatywnie dużo? Swift jest autem pod kilkoma względami wyjątkowym - to fakt. Ale czy jest też wyjątkowo bezawaryjne? Zapytaliśmy o to zaprzyjaźnionych mechaników. Wróciliśmy też pamięcią do naszych redakcyjnych testów obu aut i na tej podstawie wystawiliśmy Swiftowi V i VI oceny.
Suzuki Swift V
- NA RYNKU: 2010-17
- SILNIKI: 1.2-1.6 75-136 KM
- CENY: OD 17 500 zł
Nie jest to najpraktyczniejszy model segmentu B, ale to... największa wada tego auta. Klienci cenią nie tylko wygląd piątej generacji Swifta, ale też spryt małego Suzuki w mieście. Podstawowy silnik 1.2 ma co prawda 90 lub 95 KM, ale jego osiągi określilibyśmy mianem wystarczających. Do tego silnik ten mało pali.
W ogłoszeniach znajdziecie też Swifta w wersji Sport (1.6/136 KM), który jest dobrym samochodem na początek przygody z autami usportowionymi, bo niewiele pali, a daje sporo przyjemności z jazdy. Diesel 1.3 (Fiat)? To raczej nie temat w obliczu udanego benzyniaka – duże przebiegi, tylko import (nie było go w polskiej ofercie). Ciekawostką jest odmiana 4x4, którą spotkacie z motorem 1.2/95 KM. Na plus trwałość mechaniki, gorzej z korozją – warto zobaczyć, jak wygląda podwozie auta i czy korozja nie wyrządziła już poważnych szkód. Poza tym jednak niewiele uwag – dobra propozycja za 20-40 tys. zł.
Suzuki Swift V - dane techniczne
Nadwozie hatchbacki 3d i 5d: wym. 3850/1695/1510 mm, poj. bagażnika w 3d – 211-892 l, w 5d – 211-902 l; rozstaw osi 2430 mm, poj. zbiornika paliwa 45 l (w 4WD: 40 l).
Silniki benzynowe, R4: 1.2/94 KM (0-100 km/h w 12,3 s, średnie spalanie 5,0 l/100 km) i 1.6/136 KM (0-100 km/h w 8,7 s, średnie spalanie 6,4 l/100 km); turbodiesle, (DDiS), R4: 1.3/75 KM
Suzuki Swift V - awaryjność
Karoseria
Pierwsze oznaki korozji podwozia w samochodach z początku produkcji (źle to wróży na przyszłość). Niska jakość i podatność na zarysowania plastików wnętrza.
Elektryka
Jeśli w małym Suzuki piszczy pasek alternatora, może to oznaczać, że zacierają się jego łożyska. Akcje serwisowe na matę grzewczą fotela kierowcy oraz wymianę sterownika ESP.
Napęd
Diesel konstrukcji Fiata może zmagać się z niską jakością osprzętu oraz z rozciągnięciem łańcucha rozrządu – generalnie żywotność tego napędu nie jest zbyt duża. Benzyniaki 1.2 z początku produkcji miewają problemy z kołami pasowymi pompy cieczy chłodzącej. W tej wersji silnikowej zdarzają się także problemy z łożyskami skrzyń biegów.
Zawieszenie
Pojawiające się luzy w przekładni kierowniczej. Trwałe i proste w naprawach zawieszenie.
Używane Suzuki Swift V - opinia redakcji i ocena
Suzuki zawsze szło swoją drogą i nie inaczej było ze Swiftem V. Nie jest to więc samochód walczący o miano najprzestronniejszego w segmencie, ale za to ma styl. Suzuki dało mu też sporo sprytu, który w mieście może się przydać, i niezłą jakość wykonania.
- Nasza ocena: 4
Suzuki Swift VI
- NA RYNKU: 2017-2024 r.
- SILNIKI: 1.0-1.4 83-140 KM
- CENY: OD 42 000 zł
Następca Swifta VI od niedawna jest już do kupienia w salonach. To sprawia, że na rynku nie brakuje niemal nowych Swiftów "szóstek". Warto się nimi zainteresować, zwłaszcza że poza znaną z niego wersją 1.2 (90 lub 83 KM od liftingu w 2020 r.; także w wersji 4x4) pojawiły się nowe odmiany. Sport otrzymał doładowany motor 1.4 Boosterjet – najpierw 140, a później od liftingu 129 KM i hybryda (mniejsze spalanie i znacznie gorsze osiągi).
Pojawiła się też mała turbobenzyna 1.0 o mocy 111 KM (także w wersji z miękką hybrydą SHVS), której kultura pracy pozostawia nieco do życzenia, ale za to spalanie i osiągi wypadają lepiej niż w motorze 1.2 (o wiele większy moment obrotowy). Suzuki nie kontynuowało już w tym modelu współpracy z Fiatem, dlatego diesla nie uświadczycie. To, co się nie zmieniło, to wciąż relatywnie małe wymiary zewnętrzne oraz wewnętrzne. Poprawiły się za to materiały w kabinie, dobrze wygląda nadwozie. Trwałość? Nadal jest więcej niż zadowalająca.
Suzuki Swift VI - dane techniczne
Nadwozie hatchback 5d: wym. 3840/1735/1480 mm, rozstaw osi 2450 mm, poj. bagaż. 265-947 l; masa własna od 915 kg.
Silniki benzynowe, R3: 1.0 turbo/111 KM, R4: 1.2/83 i 90, 1.4 turbo/129 (miękka hybryda), 140 KM.
Suzuki Swift VI - awaryjność
Karoseria
Drobne naloty korozji w tylnej części podwozia oraz na śrubach zawieszenia. Plastiki wnętrza wydają nieprzyjemne dźwięki.
Elektryka
Początkowo Swift miał bardzo czułe systemy bezpieczeństwa (np. hamulec awaryjny), ale wraz z produkcją zmieniono ich kalibrację. Użytkownicy narzekają na działanie Android Auto lub Apple CarPlay. Jako zbyt czuła określana jest kamera cofania (przeszkody widać o wiele bliżej, niż są w rzeczywistości).
Napęd
Nieprecyzyjne działanie sprzęgła w wersji z silnikiem 1.2. Producent wymieniał ten element podczas akcji przywoławczej, ale nie zawsze to wystarcza i zdarza się, że mimo wymiany sprzęgło wciąż szarpie podczas ruszania.
Zawieszenie
Akcja serwisowa dotycząca układu kierowniczego (objawiało się to dudnieniem dochodzącym spod maski samochodu).
Używane Suzuki Swift VI - opinia redakcji i ocena
Wysoka cena, którą trzeba zapłacić za Swifta VI, jest uzasadniona jego wiekiem oraz ogólną dobrą trwałością. Do tego nadwozie nieźle wygląda, auto jest zwinne i nie pali przesadnie dużo. Generalnie: niezła propozycja na trwały miejski samochód.
- Nasza ocena: 5