Kia Cee'd drugiej generacji to znacznie lepiej dopracowany pojazd w porównaniu z poprzednikiem. Mechanika jest trwała, poza tym można w miarę łatwo znaleźć egzemplarze wolne od korozji. Wśród silników warte uwagi są zarówno benzyniaki, jak i diesle. Wprawdzie nie są nadmiernie awaryjne, ale i tak podczas kupowania trzeba pamiętać, że mogą w nich wystąpić pewne niedomagania.
W Kii Cee'd II podstawowy silnik 1.4 CVVT/99 KM zmaga się ze "stukającymi tłokami" (to na szczęście tylko problem akustyczny, który nie wpływa na trwałość) i z gubieniem ciśnienia oleju (w tym wypadku zawodzi zawór ciśnienia oleju – kosztowna naprawa). Z kolei w silniku 1.6 GDI/135 KM zdarzały się początkowo problemy z panewkami (usuwane na gwarancji).
W późniejszym okresie produkcji do oferty Kii Cee'd dołączyły doładowane silniki – 1.0 T-GDI/100 lub 120 KM oraz 1.6 T-GDI/204 KM. W mniejszym silniku zdarzały się hałasujące rozrządy (wymiana napędu łącznie z kołami zmiennych faz rozrządu), a w większym dochodziło do pęknięć bloku (egzemplarze z początku produkcji).
Jeśli szukasz Kii Cee'd z dieslem to możesz wybierać spośród wersji: 1.4/90, 1.6/128 i 136 KM. Lepsze opinie ma silnik 1.6 – jest solidny, choć w początkowym okresie produkcji zmagał się z szybko zatykającym się sitkiem w zbiorniku paliwa (zaleca się czyszczenie co 2. przegląd), a w autach z dużym przebiegiem (większość diesli pracujących w cee'dzie ma takowy) szwankują głównie zawory EGR, filtry DPF oraz sprzęgło, które zazwyczaj wystarcza na 100-150 tys. km.
Wiele oferowanych na polskim rynku Kii Cee'd drugiej generacji kupiono w polskich salonach i mają one łatwą do zweryfikowania historię serwisową. Pamiętajcie jednocześnie, że dzięki 7-letniej gwarancji najmłodsze egzemplarze mogą jeszcze być na gwarancji.
Kia Cee'd jest ceniona przez kierowców i ma to odzwierciedlenie w cenach. Zaczynają się one od około 30 tys. zł, ale zadbane samochody oznaczają wydatek co najmniej 40 tys. zł, a te z ostatnich lat produkcji kosztują już ok. 50 tys. zł i więcej.
Kia Cee'd II — typowe usterki
- Kia Cee'd — usterki karoserii: Lakier podatny na zadrapania i obicia.
- Kia Cee'd — usterki elektryki: W autach z początku produkcji wadliwa płytka była przyczyną niedomagań świateł dziennych LED (w większości aut poprawione).
- Kia Cee'd — usterki układu napędowego: W benzyniaku 1.4 stukające tłoki, niedomagania zaworu ciśnienia oleju, rozciągnięte łańcuchy rozrządu, w 1.6 GDI obracały się panewki. W 1.6 T-GDI zdarzały się pękające bloki, w dieslach zatyka się sitko w baku.
- Kia Cee'd — usterki układu zawieszenia: Wybite silentblocki przednich wahaczy i końcówki kierownicze, niska trwałość tarcz hamulcowych oraz łożysk tylnych kół.
Kia Cee'd II — popularne silniki
Popularne silniki | 1.4 CVVT | 1.6 GDI | 1.6 CRDI |
---|---|---|---|
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1396 | 1591 | 1582 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 73/100/5500 | 99/135/6300 | 81/110/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 137/4200 | 164/4850 | 260/1900 |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 182 | 195 | 185 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 12,8 | 10,2 | 11,5 |
Spalanie (l/100 km)** | 7,2/5,2/6,1 | 6,6/4,4/5,2 | 4,1/3,5/3,7 |
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
Kia Cee'd II — eksploatacja
- Wymiana oleju silnikowego — co 30 tys. km lub co 2 lata (benz. i diesle), w 1.6 T-GDI co 15 tys. km;
- Wymiana filtra kabinowego — co 30 tys. km
- Wymiana filtra powietrza — co 60 tys. km
- Wymiana świec zapłonowych — co 60 tys. km
- Wymiana płynu hamulcowego — co 2 lata
- Wymiana płynu chłodzącego — po 210 tys. km lub po 10 latach, później co 30 tys. km lub co 2 lata
- Wymiana napędu rozrządu — bez wymiany, łańcuch
Uwaga: zalecamy wymianę oleju co 15 tys. km, a w 1.6 GDI nawet co 10 tys. km.
Kia Cee'd II — naszym zdaniem
Czytaj więcej o KIA CEEDKia Cee'd II nie jest wprawdzie tanim kompaktem, ale dzięki walorom użytkowym i niskiej awaryjności wart jest swojej ceny. Owszem, model ma kilka słabych punktów, ale niektóre z nich usuwano w ramach gwarancji, inne nie należą do przesadnie drogich w naprawie. W przypadku diesli uważajcie na po firmowe sztuki (głównie 1.6) – miewają duże przebiegi.